Kış lastiği fren mesafesini kısaltıyor

Karlı zeminde 50 km/s'yle ilerleyen yaz lastikli bir araç ancak 63 metrede durabilirken, aynı özelliklerdeki kış lastikli araç 31 metre önce durmayı başarabilir. Neredeyse iki katına yakın bu fark, kış lastiklerinin önemini açıkca ortaya koyuyor

  1. Haberler
  2. Otomobil
Pazartesi 21.12.2010 ABONE OL
Kış
lastiklerinin kullanımıyla ilgili, araç kullanıcıları arasında doğru bilinen en büyük yanlış, bu lastiklerin sadece buzlu ve karlı zeminlerde etkin olduğu ile ilgilidir. Oysa yaz lastiklerinin kauçuğu 7 derecenin altında sertleşir ve etkinliğini kaybeder. Bu nedenle hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde, güvenlik adına kış lastiklerinin kullanılması gerekiyor. Yaz lastikleri, kauçuk ve desen yapıları itibarıyla kış koşulları için üretilmediğinden, soğuk havalarda yol tutuş ve özellikle de frenleme kabiliyeti anlamında güvenlik beklentilerinizi karşılayamaz. Hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde, zemin kuru bile olsa yaz lastiklerinin kauçuğu sertleşir ve yola tutunma özelliğini kısmen kaybeder. Kısaca, kış lastikleri hakkında araç kullanıcılarının doğru bildiği en büyük yanlış, bu tip lastiklerin sadece karlı ve buzlu yollarda kullanılması gerektiğidir. Bir örnek vermek gerekirse, hava sıcaklığı 7 derecenin altında, ıslak bir yolda, 80 km/s'yle ilerleyen bir otomobil, tamamen durabilmek için yaz lastiğiyle 40 metreye ihtiyaç duyar. Oysa, kış lastiği aynı koşullardaki zeminde 34 metrede tamamen durabilir. Aradaki 6 metrelik fark, bir tehlike anında çok ciddi bir fark yaratır. Zemin şartları ağırlaştığında, kış lastiklerinin etkisi daha da artar. Karlı zeminde 50 km/s'yle ilerleyen yaz lastikli bir araç ancak 63 metrede durabilirken, aynı özelliklerdeki kış lastikli araç tam 31 metre önce durmayı başarabilir. Neredeyse iki katına yakın olan bu fark, kış lastiklerinin önemini çok iyi özetliyor.

DÖRT TEKERLEĞE BİRDEN
Kış lastikleriyle ilgili kullanıcıların bir diğer hatası da otomobillerinin sadece çekişin olduğu tekerleklerine kış lastiği takmasıyla ilgilidir. Kış lastikleri sadece ön tarafa takılmış önden çekişli bir araçta, arkada dengesizlik oluşur ve aracın savrulma riski artar. Kış lastikleri sadece arka tarafa takılmış arkadan itişli bir araçta, önde dengesizlik oluşur ve virajı dönememe riski doğar. Bu nedenle lastik üreticisi Michelin, aracınızın çekiş sistemi ne olursa olsun, dört tekerleğe birden kış lastiği takılmasını öneriyor.

LASTİK BASINCI
Hava sıcaklığı, lastik hava basıncını doğrudan etkiler. Hava sıcaklığı ne kadar düşük olursa, ölçülen hava basıncı da o kadar düşük olur. Kışın havanın genel olarak soğuk olduğunu düşünürsek, doğru hava basıncını ayarlamak oldukça zordur. Bu nedenle, doğru basıncı yakalamak için araçların günlük kullanım basıncına 3PSI (lastik soğukken ölçülmelidir) daha fazla hava basıncı ilave edilmesi gerekir.

BUGÜN NELER OLDU