Şu bizim arabayı getirir misin, Drogba olanı

Şu bizim arabayı getirir misin, Drogba olanı

Marka ve patent başvurularında son yıllarda artış var. Hatta Türkiye, Avrupa birincisi. Marka başvuruları çeşitli... Futbolcu isimleri en çok tercih edilenlerden. Mesela Drogba adlı bir arabanın piyasaya çıkması gündemde

10 Ocak tarihinde yürürlüğe giren Sınai Mülkiyet Kanunu ile birlikte Türkiye'de patent ve marka başvurusu süreçlerinde birtakım değişim ve ilerlemeler meydana geldi. Öncelikle daha önce ayrı ayrı kanun hükmünde kararnamelerle yürütülen işlemler tek bir çatı kanun altında toplandı. Yeni kanunla birlikte Avrupa ile daha bütünleşmiş bir yapıya ulaşıldığı görüşü hakim.
Peki, marka ve patent başvuruları arasında yetkililer ne gibi farklı durumlarla karşılaşıyor? Açıkçası birçok enteresan başvuru var. Çok bilinen bir markanın isminin yahut logosunun değiştirilerek kullanılması bugün de çok karşılaşılan bir durum. Ünlü bir içecek firmasının fontunun taklidi yahut bir giyim firmasının logosu timsahının enine boyuna kırparak kullanılması bu işlerle uğraşanların hiç şaşırmadığı olaylar. Özgünlükten hayli uzak bu marka başvurularının yanı sıra duyunca insanın yüzüne hafif bir tebessüm konduran müracaatlara rastlamak da mümkün.

Ünlü markaların taklitleri
Nixe, Abidas, Cuggi gibi aslının deforme edilmiş hali markaları sağda solda görmeye alıştık. Bunlara ek olarak dünyaca ünlü bir tekstil firması olan Miu Miu'nun logosunun tersten kullanılıp yetkililerce bunun şans eseri fark edilmesi de hayli enteresan bir durum doğuruyor. Keza Coca Cola'nın yıllardır alışılageldik fontunun başka bir içecek firması tarafından aynı şekilde kullanılması da karşılaşılan zihni sinir başvurular arasında.

Saltbae markalaşıyor



Son ayların en fenomen hareketlerinden biri de Nusret'in tuz serpmesi. Hal böyle olunca söz konusu hareketin sahibi Nusret Gökçe de nevi şahsına münhasır tuzlama hareketini markalaştırmak üzere başvuruda bulundu. Hareket markasının ülkemizdeki ilk örneklerinden olan Saltbae daha birçoklarının da öncüsü olacak gibi...

En popüler tercih: Futbolcu isimleri
Markasına isim arayışında olan herhangi birisi rastgele bir futbolcu ismini veri tabanında aratsa muhtemelen daha önce kullanılmış olduğunu görecektir. Özellikle İtalyan bir futbolcu adıysa aratılan, daha önce bir tekstil firması tarafından kullanılmış olma ihtimali çok yüksek. Ayrıca, şu anda bir girişimcinin tescil almış markası ile Drogba adı ile bir araba üretebileceği de ilgililerin ifadeleri arasında yer alıyor.

Davos sonrası yükseliş
2009'da o dönem başbakan olan Recep Tayyip Erdoğan'ın Davos'ta tarihe geçen "One minute" çıkışı firmalara ilham verrmişti. Uluslarası Portföy Müdürü ve Marka Vekili Kerem Gökmen bu durumu yaratıcılığımızın yanı sıra hızlı hareket edebilme özelliğimize bağlıyor.



Papalıktan itiraz
Marka başvuruları arasında en ilginç olanlarından birisinin baş aktörü Vatikan ve Papalık. Bir tekstil firması Vatikan bayrağının ortasındaki amblemi markasının logosu yapmak üzere başvuruda bulunur. Gel gelelim Papalık buna müsaade etmez ve firmanın başvurusu iptal edilir.

Artış büyük
2000 yılında 277 olan yerli patent başvurusu, 2016'da 23 katına çıkarak 6445'e ulaştı. 2000 yılında 454 olan yerli faydalı model başvurusu ise 2016'da 3457 sayısına erişti.
Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) verilerine göre 2016'da tüm dünyada patent başvuruları yüzde 7,8 oranında artarken Türkiye'deki artış yüzde 17 olarak dünya ortalamasının çok üzerinde seyretti.
Türkiye'de yapılan yerli patent başvurusu açısından Avrupa'da altıncı, dünyada ise onbeşinci sırada.

Başvuru süreçleri iyileştirildi
KUTU - PROF. DR. HABİP ASAN
(TÜRK PATENT VE MARKA KURUMU BAŞKANI)

Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Habip Asan, başvuru sürecinin kolaylaştırıldığını ve sürenin kısaldığının altını çiziyor: "Tescil sürelerini hızlandırmak için ilan süreleri kısaltıldı ve süreç basitleştirildi. Bu da başvuruların daha kısa sürede sonuçlandırılması anlamını taşıyor. Üniversitelerdeki mevcut buluş potansiyelinin ortaya çıkarılması için üniversite mensuplarının buluşlarının hak sahipliğinin en az üçte biri buluşu yapana ait olmak üzere yükseköğretim kurumlarına verildi. Sınai Mülkiyet Kanunu ile ülkemiz ekonomisinin ve iş dünyamızın uluslararası platformlarda ileri teknolojilere ve inovasyona dayanan, daha güçlü ve daha rekabetçi bir yapıya ulaşması hedeflendi. Ülkemizin lokomotif sektörlerinden olan beyaz eşya, otomotiv gibi sektörler başvuru sayılarında da başı çekmekte. Yine mobil uygulamalar ile ilgili buluşlar trend olmuş durumda. Bunlara ek olarak bazı buluşlar yüksekten seyreden toplu taşıma aracı, mikrotonal gitar eğlence veya spor amaçlı buluşlar arasında gösterilebilir."

BİZE ULAŞIN