Kayak öncesi egzersiz yapın

Geçen kış Uludağ'a gittik ve 16 yaşındaki oğlum kayak yaparken sakatlandı. Bu sene de kayak programı yaptık ama sakatlanmamak için ne önerirsiniz? O.T./İstanbul

Kayak yapacaksanız, özellikle kas yorgunluğuna dikkat etmelisiniz. Birden bire yoğun bir egzersiz temposuna giren vücudunuzda oluşan kas yorgunluğu, kaza ve yaralanmalara neden olabilir.

BACAKLARI GÜÇLENDİRİN
Geçtiğimiz günlerde Mayo Klinik Spor Tıbbi Merkezi; bu konuda bir açıklamada bulundu. Merkezin uzmanları, kayak veya snowboard tatili öncesinde bir süre fiziksel hazırlık yapılmasını öneriyor. Bunun için değişik kondisyon egzersizlerini deneyebilirsiniz. Bunların başında yürüyüş, hafif tempolu koşu veya yüzme gibi aerobik çalışmalar; dayanıklılık egzersizleri ve özellikle büyük bacak kaslarına yönelik güç egzersizleri gelir. Ayrıca üst vücut ve alt vücut hareketlerini birleştiren denge egzersizlerini de programınıza katmalısınız.

***
Menopoz öncesi kalp kontrolü

Henüz menopoza girmedim ama kalbimi kontrol ettirmem gerekiyor mu? Ailemizde kalp krizi geçirenler çok fazla. Benim için de tehlike söz konusu olabilir mi? F.Ö./Ankara

Menopozda; östrojen hormonunun kalp-damar sağlığını koruyucu etkisi ortadan kalkar. Bu nedenle kalp krizi riskinde önemli bir artış yaşanır. Ancak son dönemde yapılan çalışmalar; kalp damar sorunlarının menopoz öncesi dönemden itibaren artmaya başladığını gösterdi. Hatta Amerika'da yapılan yeni bir çalışmaya göre, menopoz geçişindeki kadınların yüzde 35'inde tıkanıklık yaratan damar plağı mevcut. Bu nedenle; menopozun ilk belirtileri oluşmaya başladığında (âdet kanamalarında düzensizlik, sıklıkta azalma, şiddetinde hafifleme gibi) mutlaka hekiminize başvurun.
***
Ofiste susuzluk başınızı ağrıtır

Ofiste sürekli başım ağrıyor ve işime hiç konsantre olamıyorum. Düzenli besleniyorum ve sağlığıma dikkat ettiğim halde bu ağrılar neden kaynaklanıyor olabilir? E.B./Antalya

Ofiste uzun saatler boyu çalışıyorsanız, siz fark etmeden vücudunuzdaki su miktarı azalıp dehidratasyon yaratabilir. Amerika'da yeni yapılan bir çalışma, çok hafif susuzluğun bile duygusal durumda iniş-çıkışlara, yorgunluğa ve baş ağrılarına yol açabileceğini gösterdi. İş performansında düşüş, sıkıntı hissi, konsantrasyon eksikliği ve hafıza sorunları gibi belirtiler de oluşabiliyor. Bu nedenle, günde 6-8 bardak su tüketmelisiniz. Ayrıca marul, yeşil sebzeler ve taze meyve gibi su içeriği yüksek besinleri de unutmayın.

BİZE ULAŞIN