'KIZARAN ELMALAR' ÇOCUĞU OLUMLU ETKİLER
Okuma yazma sökenler için hazırlanan kızaran elmalar, kurdelalar motive edici midir?
Bu tarz teknikler sınıf içi rekabeti artırarak çocukların başarısını olumlu yönde etkiler. Ancak burada öğretmenin ve ailelerin; başarılı çocukları çok fazla öne çıkararak başarısız olanların motivasyonunu kırmaması gerekir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BELİRTİLERİ
Çocuktaki dikkat eksikliğinin belirtileri şunlardır;
Yönergeleri başından sonuna devam ettiremez.
Dikkatini yaptığı işe ya da oyuna veremez.
Evde ya da okulda yapacağı işler ve aktivitelerde kendisine lazım olacak malzemeleri kaybeder.
Siz konuşurken, sizi dinlemez gibi görünür.
Detayları gözden kaçırır.
Düzensizdir.
Uzun süre zihinsel çaba gerektiren işleri yapmakta zorlanır ve bunlardan kaçınır.
Çok unutkandır.
İlgileri çok kolay şekilde başka yöne dağılır.
YERİNDE DURMAZ
Hiperaktivite belirtileri ise şunlar;
Çocuk bir türlü yerinde duramaz. Oturması gerektiği halde bir türlü oturamaz.
Sessiz sakin oyun oynamakta zorlanır.
Yerli yersiz oraya buraya koşup tırmanır.
Çok konuşur.
Çoğu zaman soru bitmeden cevabını verir.
Sırasını beklemekte zorlanır.
Olaylara ya da konuşulanlara müdahale ederek onları yarıda keser.
MESLEK YA DA GÜZEL SANATLAR LİSESİNDE BAŞARILI OLURLAR
Hiperaktivitesi ve dikkat dağınıklığı olan çocukların okul hayatı nasıl bir gelişim gösteriyor?
Özellikle ilkokul birinci sınıftan alıp liseye kadar takip ettiğim çocuklarda; genel seyrin oldukça sancılı geçtiğini söyleyebilirim. Özellikle ilkokul birinci sınıf, kabus gibi geçiyor. Bu süreci doğru atlatabilen aileler, ikinci ve üçüncü sınıfta biraz daha nefes alıyor. Ancak dördüncü sınıfta yeni bir kabus dönemi daha başlıyor. Bunun nedeni de derslerin giderek ağırlaşması. Bu dönemin ardından, orta şiddette dikkat dağınıklığı ve hiperaktivitesi olan, normal zekaya sahip bir çocuk; altıncı sınıfa kadar yaşıtlarınınki gibi bir gelişim gösteriyor. Altıncı ve sekizinci sınıf arasındaki dönemde ise daha çok ergenlik sorunları gözleniyor. Bu dönemi de sağlıklı bir yönlendirme ile atlatan çocukların; meslek ya da güzel sanatlar lisesinde daha başarılı olduklarını söyleyebilirim. Hiperaktif çocuklarda esas olanın; doğru yönlendirme ve bireysel eğitim olduğu unutulmamalıdır.
Şımarık çocukla hiperaktifi ayırmak lazım. Şımarık çocuk mız mızdır, hep fazlasını ister, istediklerini elde etmek için her yolu dener. Onun davranışlarını düzeltmek kolaydır. Hiperaktif çocuğun yaptığı şeyler ise kendi elinde değildir.