Ofis çalışanları için yogayla stres yönetimi

Stres yönetimi ve ofis yogası; çalışan kişinin iş yerindeki verimliliğini artırıyor, takım ruhunu geliştiriyor. Kas ağrıları, uykusuzluk ve hipertansiyon gibi strese bağlı durumları önleyen yoga, daha huzurlu bir iş yaşamı vâdediyor

Ofis çalışanları için yogayla stres yönetimi
Siz de sürekli masa başında çalışıyor, bel ve boyun ağrılarından şikayet ediyorsanız; günde 10-15 dakikalık ofis yogası ile stresten arınıp ağrılarınızdan kurtulabilirsiniz.
Memorial Wellness Yoga Terapi Danışmanı Dr. Neslihan İskit ile bir araya geldik ve ofisinde yoga hareketleri yaptık. İskit, ofis yogası hakkında merak edilenleri de anlattı...
Sürekli masa başında, zamanla yarışarak çalışılan ve yoğun stres içeren iş temposu, kadın-erkek herkesin zihnini yıpratıyor. Tüm bu koşuşturmaca, insanların dönem dönem kendilerini mutsuz ve sağlıksız hissetmesine de yol açıyor. Yoga terapisi; tüm bu yoğunluklardan arınma sağlayarak sade ve huzurlu bir yaşam düzeyine ulaşmak için ruhsal olarak yenilenmeyi destekliyor.
Kişinin sağlığını olumsuz etkileyen stres; enerji tüketimini, kalp hızını, solunum hızını, oksijen tüketimini, kan basıncını ve duygusal hassasiyeti artırıyor. Ancak stressiz bir iş yaşamı neredeyse imkansızdır. Bunun için stresi yönetmek gerekiyor. Belirli bir hazırlık süreci ve uygun ortam sağlanarak yapılan, doğru oturuş biçimleri ve nefes teknikleri uygulanan yoga terapisi, stres yönetimine önemli ölçüde yardımcı oluyor.
Dünya Sağlık Örgütü, sağlık kavramını şöyle tanımlıyor: Sağlık, hastalık olmaması hali değildir. Sağlık; fiziksel, duygusal, sosyal ve ruhsal seviyelerde tam bir iyilik halidir. Kısacası 'Sağlıklıyım' diyebilmek için, kişinin bedensel olduğu kadar ruhsal ve duygusal seviyelerde de pozitif olması gerekiyor.
Stres, aslında bir tür uyumsuzluktur. Hayatın hızlı adımları; endişe, sıkıntı, saldırganlık, depresyon gibi kontrol edilemeyen duygusal dalgalanmalar yaratıyor. Zamanla baskılanmış stres, psikosomatik rahatsızlıklara ve psikiyatrik problemlere de öncülük edebiliyor. Bunun için kişinin stresle nasıl mücadele edebileceğini bilmesi gerekiyor.

DUYARLILIK ARTIYOR
Stres yönetimi; sağlık için haddinden fazla gerilimi önleyen kişisel gelişim tekniğidir. Stres yönetimi için düzenli olarak çalışılması ile; derin fizyolojik dinlenme ve beden, akıl, ruh seviyesinde stresten kurtulma sağlanır.
İş yaşamında karşılaşılan sıkıntılar ve günlük hayatta yaşanan stres ile nasıl başa çıkılacağını gösteren stres yönetimi eğitimi, iş dünyasındaki gerilimin en aza indirilmesini sağlıyor. Yoga ve meditasyon, zihinle yapılan uygulamalardır. Meditasyon; sanskrit dilindeki 'dhyana' kelimesinden geliyor ve zihni arıtıp sakinleştirmek, zihne işlevselliğini kazandırmak için yapılan uygulamalar anlamına geliyor. Meditasyonla dikkat, duyarlılık ve farkındalık artıyor.
Stres, bedenimizin çeşitli seviyelerinde kendini değişik şekillerde gösteriyor. Yoga felsefesi, her seviye için farklı bir yaklaşımla stresi bedenden uzaklaştırmaya yardımcı oluyor. Beden seviyesinde, stres, kendini gerilim olarak gösteriyor. Stres altındaki kişiler, çoğu zaman bedenlerinde, boyun ve omuzlarında dayanılmaz gerginlikten bahsediyor. Stres, kaslarımızda spazmlara neden olabiliyor. Stres seviyemiz arttıkça hızlı ve yüzeysel nefes alıyoruz, akciğer kapasitemizi yeteri kadar kullanamıyoruz, hücrelerimiz iyi oksijen alamıyor. Akıl seviyesinde stres, ajitasyona neden oluyor çünkü aklımız karışıyor. Aynı anda yüzlerce düşünce geçiyor aklımızdan. Ruhsal beden seviyesinde stres; dengesizliğe, diğer insanlarla ve çevre ile uyumsuz olmamıza neden oluyor.

DİNÇ TUTUYOR
Yoga yaparken kullanılan asanalar yani beden hareketleri; fizik seviyesinde gerilimi uzaklaştırıp gevşemeye neden oluyor. Pranayama yani nefes teknikleri, nefesin yavaşlamasına ve derinleşmesine yardım ediyor. Akıl seviyesinde meditasyon, aklı sakinleştiriyor. Ruhsal seviyede ise; denge sağlıyor, çevre ve insanlarla uyum içinde yaşamaya yardımcı oluyor. Yoga enerji seviyesini yükseltiyor ve az zamanda daha çok üretici olmayı sağlıyor. Sabah yapılan asanalar, güneşe selam serisi, nefes egzersizleri ve meditasyon; kişinin bedeninde bir kıvılcım yaratarak yaşam enerjisinin beden, akıl ve ruhta akmasına destek veriyor. Bu enerji, kişiyi zinde tutuyor.
Stres yönetimi ve yoga; yavaş ve ritmik bir solunum ile kolay duruşları içeriyor. İçe dönüş tekniği ile derinlerde yerleşmiş olan stresten kurtulmak mümkün. Derin gevşeme tekniği ile dinlenme sağlanıyor. Stres yönetimi ve ofis yogası; fiziksel, akıl, ruhsal ve sosyal seviyede sağlık düzeyini, çalışan kişinin iş yaşamında verimlilik süresini artırıyor, takım ruhunu tetikliyor. Uykusuzluk, hipertansiyon gibi strese bağlı belirtileri önlüyor.



DOĞRU DURUŞ BİÇİMLERİNİ ÖĞRENİN
Otururken, ayakta ya da yürürken; doğru duruş biçimi önemlidir. Yoga ile doğru duruş biçimleri öğrenilip omurganın sağlıklı bir şekilde kalması sağlanıyor. Birçok nedenden dolayı bel ve boyun ağrıları oluşabiliyor. Yoga, bel ve boyun ağrıları konusunda da etkili. Yoga ile bel ve boyun ağrıları tedavisinde önce ağrı olan bölgedeki kaslar gevşetiliyor, daha sonra omurganın her iki yanındaki kaslar, ligament ve tendonlar güçlendiriliyor. Son olarak da yoga duruşları ile kasların daha esnek olması sağlanıyor.

HERKES YOGA YAPABİLİR
Erkek, kadın, genç, yaşlı, zayıf, şişman yani herkes yoga yapabilir. Yogada herkes için uygun hareketler, teknikler var. Amaç aynı olsa da uygulama ve teknikler farklı olduğu için yoganın birçok çeşidinin olduğu söylenebilir. Kişilerin kendilerine en uygun olan yoga türünü uzmanlar eşliğinde deneyimleyerek seçmesi ve uygulaması çok önemli.
BİZE ULAŞIN