Fennah'la araştırma sonuçlarını konuştuk

Mediascope Europe 2010 araştırmasını yürüten Avrupa İnteraktif Reklamcılık Birliği'nin (EIAA) Başkanı Alison Fennah Türkiye'deki internet pazarıyla ilgili merak ettiklerimizi yanıtladı.

Türkiye'deki dijital pazarı nasıl görüyorsunuz?
Türkiye'deki pazar konusunda çok heyecanlıyız, çünkü büyüme potansiyeli yüksek olan pazarlar arasında yer alıyor. Nüfusunuz çok yoğun ve ekonominiz her geçen yıl daha da büyüyor. Dolayısıyla Avrupa'nın gözüyle baktığımızda, Türkiye, hem ticaret alanında hem de online reklam alanında yatırım yapan şirketlerin potansiyeli açısından oldukça ilginç bir pazar.

Türkiye'deki toplam reklam pazarını ele aldığımızda online reklamın payı %6 civarında. Bu oranlar oldukça düşük. Türkiye'deki dijital pazarın büyümesiyle ilgili siz ne düşünüyorsunuz? Sizce televizyon, gazete reklamları kadar önemli bir yer edinecek mi? Hatta ilk sıraya yerleşecek mi?
Tüm pazardaki büyüme modelleri birbirinden farklı olacak, çünkü değişik pazarlarda ekonomik şartlar, genişbant kullanımı gibi değişik faktörler rol oynuyor. Tüm bu değişik unsurlar ve internet işine girme zamanlarındaki farklılık büyüme oranını etkiliyor. Ayrıca her pazarda kesinlikle medya sektörlerini etkileyen ve aynı zamanda her medyanın nasıl büyüyeceğini etkileyen, düzenleyici şartlar olduğunu düşünüyorum. Türkiye'de online reklam pazarının hızla büyüyeceğine inanıyorum, ancak bunun yıl bazında grafiğini çizmek oldukça zor. Çünkü pazara yeni teknolojiler ve hızla büyüyecek olan yeni şirketler gibi unsurlar da dahil olacaktır; ki bunlar pazarlama tekniklerini doğrudan etkileyebilecektir. Türkiye'de henüz yeni başlayan yüksek potansiyelli şeyler var. Bu yüzden pazarla iletişim kurmak ve online reklamla ile ilgili bilgi edinmek önem arz ediyor.

IAB (İnternet Reklam Bürosu) ve EIAA'nın çalışma şekli aynı mı? Farklılıklar nelerdir?
Biz, üyeleri medya sahipleri olan bir organizasyonuz. Bunlar, değişik Avrupa pazarlarında yer edinmiş ve birbirleriyle iletişim içinde bulunmak isteyen üyeler. IAB ise daha yerel bir organizasyon türü. Her pazarda değişik bir IAB bulunuyor. IAB'ler değişik bir şekilde yapılandırılmış olabilir, fakat biz tüm pazarları kapsayan bir kuruluşuz. Yaptığımız araştırmalar her zaman birçok pazarı kapsıyor. Bu da bizim dünya çapında markalarla ve ajanslarla çalışabilmemize olanak sağlıyor.

Türkiye'de TV izleme oranları Avrupa ortalamasının üzerinde. Bir yandan internetin kullanımı da gittikçe artıyor. Bu ikisinin birlikte kullanımını ölçebiliyor musunuz?
İşte bu yaptığımız çalışmanın en önemli noktalarından ve bir multimedya çalışması yapmanın en iyi gerekçelerinden birisi. Araştırma sonuçlarımız, giderek daha çok kişinin değişik medyaları bir arada kullandığını gösteriyor. Daha olgun pazarlarda bile internetin etki alanı artışı yavaşlıyor. Farklı medyaların eşzamanlı kullanımı ise artış gösteriyor. Bu oran her yıl %10 kadar artıyor, çünkü insanların daha iyi bağlantıları ve daha iyi genişbant erişimleri var. Farklı medyaları birlikte kullanan bu insanların internet kullanım alışkanlıklarını analiz ettiğiniz zaman olgun bir profille karşılaşıyorsunuz. Bu grup online iletişim ve online eğlence tüketimi imkânlarını daha çok kullanıyor. Dolayısıyla geleceğin internet tüketicisine baktığımızda bu grup bize genel bir fikir veriyor.

Sonraki aşamada TV ve İnternet IPTV'ye mi dönüşecek?
Örneğin İngiltere'de IPTV pazarı internet ve TV pazarlarıyla kıyaslandığında oldukça güçlü bir konumda. Diğer ülkelerde de bu böyle olacaktır.


ALISON FENNAH KİMDİR?
1986 yılında Birmingham Üniversitesi'nden mezun olan Fennah kariyerini reklam ve pazarlama alanında geliştirdi. Avrupa İnteraktif Reklamcılık Birliği'nin Başkanlık görevine gelmeden önce 2001 yılına kadar Yahoo! Avrupa'da halkla ilişkiler yöneticisi olarak görev yaptı.

BİZE ULAŞIN