Polis "imdat" dedi

Vatandaşların ''her konuda'' aradıkları ''155 Polis İmdat Hattı''na 1 yılda yaklaşık 8 milyon ihbar geldi. Telefon ve elektronik ortamdan yapılan ihbarların yüzde 27'si asılsız çıktı.

Emniyet yetkililerinden aldığı bilgiye göre, vatandaşların gerek asayiş, gerekse özel konularda çekinmeden aradıkları 155 Polis İmdat Hattı, kesintisiz 24 saat hizmet veriyor. Hatta geçen yıl 7 milyon 943 bin 942 ihbar yapıldı.

İhbarların 106 bin 345'i e-mail yolu ile gelirken, 7 milyon 837 bin 597 ihbar telefonu da polis tarafından değerlendirmeye alındı.

Polis yaptığı araştırmalar sonucunda, 1 Ocak-31 Aralık 2008 tarihleri arasında gelen ihbarların yüzde 27'sinin ''asılsız olduğunu belirledi. Telefonla yapılan ihbarların 2 milyon 214 bin 82'si, elektronik ortamdan yapılan ihbarların ise 33 bin 233'ü asılsız çıktı.

Türkiye genelinde en çok ihbarın yapıldığı iller İstanbul, Bursa ve Ankara oldu. Vatandaşlar, geçen yıl İstanbul'da telefon ve e-mail yoluyla 5 milyon 292 bin 270 başvuru yaparken, ikinci sırada yer alan Bursa'ya 556 bin 300 ihbar geldi. 378 bin 562 ihbarın yapıldığı Ankara'yı, 368 bin 800 ihbarla İzmir izledi. İstanbul'da yapılan ihbarların yüzde 35.32'si, Bursa'da yüzde 1.2 si, Ankara'da ise yüzde 0.06'sı asılsız çıktı.

En az ihbarların yapıldığı illerde ilk sırayı 454 ihbarla Hakkari alırken, bu ili 526 ihbarla Van, 866 ihbarla da Yalova izledi. Hakkari'de yapılan ihbarların yüzde 35.46'sı, Van'da yapılan ihbarların yüzde 26.62'si, Yalova'da yapılan ihbarların da yüzde 25.4'ü asılsız olduğu tespit edildi.

Polisin bu konuda yaptığı istatistiksel araştırmalar, vatandaşların ihbar yaparken en çok telefonu tercih ettiğini de ortaya koyuyor. Balıkesir, Çanakkale, Kayseri, Kocaeli, Muş, Ordu,Ardahan ve Osmaniye'de ihbarların tamamının telefon aracılığıyla yapıldığı ve hiç e-mail ihbarının gelmediği belirlenirken, İstanbul, Ankara İzmir ve Bursa illerinde e-mail yoluyla yapılan ihbarların sayısının arttığı görüldü.

POLİSE GELEN İLGİNÇ İHBARLAR

Türkiye genelinde vatandaşların ihbarda bulundukları 155 Polis İmdat Hattı'nda, toplam 650 personel görev yapıyor. Haftanın 7 günü, günde 24 saat d��nüşümlü olarak çalışan ekipler, vatandaşların ''her konuda'' yaptığı şikayetleri dinliyor ve başvuruları değerlendiriyor.

155 Polis İmdat Hattı'na gelen ihbarlardan bazıları, polise bile ''pes'' dedirtiyor. İzlediği dizinin sonunu soran meraklı bir vatandaştan, yaramazlık yapan çocuğunun korkutulmasını isteyen anneye kadar gelen bir çok telefonda vatandaşlar polisten görevleri olmayan konularda yardım istiyor.

Gece yarısı kapıda kalan vatandaşın polisten çilingir istemesi, sabah okula geç kalmaktan korkan bir öğrencinin telefon numarasını vererek ''uyandırın'' demesi, ders yapmasını engelleyen çocuğun küçük kardeşini şikayet etmesi gibi vatandaşla polis arasında gerçekleşen ilginç diyaloglar, polisin asli görevini yapmasını engelliyor.

İSPİYONCULUK DEĞİL VATANDAŞLIK GÖREVİ

Konuyla ilgili AA muhabirine değerlendirme yapan görevliler, 155 Polis İmdat Hattı'nın, polise ihtiyaç duyan vatandaşlarla polis arasındaki irtibatı sağlamak amacıyla hizmet verdiğini belirtti. Hattın suçlunun bir an önce yakalanması veya devam eden mağduriyetin giderilmesi gibi konularda hayati önem taşıdığına işaret eden yetkililer, gereksiz 155 Polis İmdat Hattının meşgul edilmemesini istedi.

En çok ihbarın alkollü şahıslarla ilgili geldiğini de belirten yetkililer, kavga, hırsızlık, gasp, silah atma, uyuşturucu, şüpheli şahıs ve paket ile trafik kazaları, yerde yatan şahıslar, çalıntı-buluntu otomobiller, banka alarmları ve yangınla ilgili ihbarların gün boyu kendilerine ihbar edildiğini kaydetti.

Haber merkezlerine gelen ihbarların her yıl artmasının, polise olan güveni gösterdiğine de işaret eden yetkililer, 155 Polis İmdat Hattı'nın ücretsiz olduğunu anımsattı. Yetkililer, vatandaşın gördüğü yasalara aykırı veya şüpheli bulduğu her durumu polise bildirmesinin bir vatandaşlık görevi olduğuna da dikkati çekerek, ihbarların ''ispiyonculuk'' değil, bir vatandaşlık görevi olduğunu bildirdi.
BİZE ULAŞIN