Dijital müzik çıkışta müzik sektörü inişte

MÜYAP, Dünya Müzik Sektörü Raporu'nu açıkladı: Dünya müzik piyasası 2008'de yüzde 8.3 oranında küçüldü. Dijital müzik satışları yüzde 24 oranında arttı. Türkiye'de ise, 2008'de albüm satışlarında görülen düşüşün oranı yüzde 30'a yaklaştı

Dünya müzik sektöründen bir iyi bir de kötü haber var. Önce kötü haber: Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği'nin (MÜYAP) 2008 Dünya Müzik Sektörü raporuna göre dünya müzik sektörü 2008'de yüzde 8.3 oranında küçüldü. Sektörün 2004'te geliri 23 milyar dolarken bu rakam yıl ve yıl azaldı ve 2008'de 18.4 milyar dolara geriledi. İyi habere gelince, dijital alanda müzik satışları yükselmeye devam ediyor. Hatta, dijital alanda müzik satışındaki artış yeni iş modellerinin ortaya çıkmasına da neden oluyor. 2008'de fiziki format olarak tanımlanan kaset, plak, CD, video klip ve dijital albümlerin tüm dünyada satışı, toplam 1.6 milyar adet. Bu rakam bir önceki yıla göre yüzde 12'lik bir düşüşe tekabül ediyor. Fiziki formattaki satışların içinde en hızlı büyüyen alan ise, dijital albümler. Dijital satışlarda 2007'ye göre yüzde 24'lük bir artış var. Raporun ilginç detaylarından biri de, single ve plak satışlarının artmasıyla ilgili. 2008'de single satışları yüzde 24, plak satışları ise yüzde 60 oranında artmış. Raporda dünya müzik sektörünün daralmasının çeşitli sebeplerden kaynaklandığı açıklanıyor. Ekonomik kriz, korsan müzik kullanımının artması, genç müzikseverlerin tüketim alışkanlıklarının değişmesi, dijital kullanımın yaygınlaşması en önemli nedenler. Sektör temsilcileri, fiziki satışlardaki büyük düşüşe rağmen dijital satışlarda yaşanan gelişme ile teselli bulurken dijital alanda yasal olmayan müzik indirimlerinin devam etmesi 'korsan'ın müzik sektörünün önündeki önemli sorunlardan birinin olduğuna işaret ediyor.

DÜNYA MÜZİK PİYASASININ HALİ

Dünyanın en büyük müzik pazarı sayılan ABD'de satışlar 2008'de yüzde 31 oranında düştü. En önemli düşüş ise müzik tüketiminde ilk sırada yer alan 13- 17 yaş arasındaki gençlerde yaşandı. Asya pazarında ise, yüzde 1'lik bir büyüme var. Avrupa pazarı yüzde 6.3 oranında daralırken, Latin Amerika'da sektörel daralmanın oranı yüzde 4.7. Lakin bu rakamlara rağmen dijital alan genişliyor. Amerika'da yüzde 16.5, Avrupa'da yüzde 11.3, Asya'da 14.6 ve Latin Amerika'da ise yüzde 46.6 oranında dijital alanda artış olduğu anlaşılıyor.

TÜRKİYE 'S.O.S VERİYOR'
Türkiye'deki müzik sektörü de sektörel daralmadan nasibini alıyor. 2004'te 1720 adet yeni yerli albüm satışa sunulurken, 2008'de bu rakam 1613 adet. Arşiv albümlerin yeniden basımı ise daha hızlı bir düşüşe işaret ediyor. 2004'te 7555 arşiv albüm basılırken, 2008'te 5221 adet arşiv albüm yayımlanmış. Üstelik her geçen yıl azalan bandrol sayısı ise, endişe verici boyutlara ulaşmış durumda.
BİZE ULAŞIN