Logosuz paket sigaradan soğutur mu?

AB, sigaradan soğutmak için paketlerin üzerinden logo, ve resimleri kaldırmaya hazırlanıyor. Uzmanlardan bazıları caydırıcı bulurken, bazıları da "faydasız" olduğu görüşünde

  1. Haberler
  2. Yaşam
Perşembe 16.12.2010 ABONE OL
Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, sigara içenleri sigaradan soğutmak için yeni bir yönteme başvuruyor. Sigaraların üzerlerinden logolar kaldırılacak, grafik veya reklam olmayacak, bütün sigaraların isimleri aynı karakter ve boyutta yazılacak. Ayrıca paketin üzerinde sigaranın zararlarını gösteren rahatsız edici resimler de yer alacak. Fransa Ulusal Kanser Enstitüsü'nün bu sigara paketleri ile yaptığı ankete göre, Fransa'da üç kişiden ikisi bu paketleri almak istemiyor. Kişilerin yüzde 68'i "Böyle olması daha iyi" diyerek tasarıyı destekliyor. 2012 yılında yürürlüğe girmesi planlanan çalışmayı biz de konunun uzmanlarına sorduk. Bu karar insanların hak ve özgürlüklerini kısıtlıyor mu yoksa sigarayla mücadele için bir gereklilik mi? Kimi bu yöntemin tek başına sigara ile mücadele için yeterli olmadığını düşünürken kimi de bu şekilde sigaranın çekiciliğinin ortadan kalkarak en azından sigaraya başlama oranının düşeceğini savunuyor.

TAMAMEN YOK EDİLMELİ

Prof. Dr. Murat Tuncer (Kanser Daire Başkanı): Bence sigarayı azaltabilecek her müdahale gereklidir. Sigaranın tamamen yok edilmesi umarım çok uzun bir zaman almaz. Çünkü her sekiz saniyede bir insan sigara nedeni ile ölüyor.

ZARARI HATIRLATMAK LAZIM
Prof. Dr. Levent Tabak (Amerikan Hastanesi Sigarayı Bırakma Kliniği Başkanı): Sigara içenlere bunun zararlarını sürekli hatırlatmak bir gereklilik. Çok büyük yararı olabilir. Sigara içenler büyük oranda azaldı. Tabii ki sıfırlamak mümkün değil ama çabaları aynen devam ettirmek lazım. Bu yeni uygulama da çok etkili olacaktır.

CAZİBESİ KALMAZ

Prof. Dr. Mansur Beyazyürek (Psikiyatrist): Sigara konusunda ne yapılırsa azdır. Resimli olması daha fazla etkili olur. En tehlikeli bağımlılık yapıcı madde sigaradır, en fazla ölüme sebep olan maddedir. Türkiye'deki resimler özendiriyor. Cinselliği öldürür diyor, kadın erkek fotoğrafları var. Böyle öldürür mü? Kutular, hep aynı standartta, tek düze sunulursa sigaranın cazibesini öldürür. Parliament mavisi, Marlboro kırmızısı kavramları kalmaz. Böyle olunca kutuları özendirmez.

GERÇEK YÜZLERİ ORTAYA ÇIKACAK

Ubeyd Korbey (Sigarayla Savaşanlar Derneği Kurucu Başkanı): Biz bu konuyu 2000 yılında Cenevre'deki konferansta dile getirdik. Sigaranın marka değerleri sigara içmeye teşvik etmekte, çocuk ve gençleri bunu içmeye özendirmektedir. Dünyanın bütün demokratik anayasalarında bu vardır: 'İnsan sağlığı tehlikeye girdiği zaman teşebbüs hürriyeti kısıtlanabilir.' İnsanın temel hak ve hürriyetlerinin çatışmasında sağlık öncelik kazanır. Markaların logolarının kaldırılıp, özendirici olmasının engellenip, gerçek yüzleri ortaya çıkarılmalı. Bu, insan hayatı ve sağlığı açısından önem taşıyor.

TEK BAŞINA YETERLİ DEĞİL

Prof. Dr. Bülent Tutluoğlu (International Hospital Sigarayı Bırakma Kliniği): Normalde sigarada uyuşturucudan daha zararlı maddeler var ama serbestçe satılıyor. İleride, 10-15 yıllık bir süreç içerisinde belki de tamamen yasaklanması gerekecek. İçmeyenleri korumaya çalışıyoruz ama içenleri de korumamız lazım. Kademe kademe bazı şeyler yapılıyor. Bu durum çok itici gelip de sigarayı bırakmazlar ama bu yöntemle insanların bilinçaltlarına da mesaj verilmiş oluyor. "Ben zararlı bir şey yapıyorum" diye düşünmeye başlıyor. Tek başına yeterli bir yöntem olmasa da bu uyarılardan sonra istatiklikler sigara içenlerde yüzde 5 oranında düşme olduğu yönünde.

BÖYLE BIRAKMAZLAR

Sedat Özkan (Psikiyatrist): Burada çok keskin, ürkütücü biçimde bunu işlemek bazı kişiler için doğru yöntem olmayabilir. Ürkütücü mesajlar kişilerin buna başlamamasında yardımcı olur ama zaten sigara kullanan bağımlıların bırakmasında etkili olmaz.


BUGÜN NELER OLDU