Korsan dernekleşti taksiciler ayaklandı

60 bini bulan korsan taksiciler örgütlendi. "Onlar vergi kaçırıyor, bizi de sisteme dahil edin" diyorlar. Taksicilerin yanıtı gecikmedi: "Dertleri rant, hırsızdan ne farkları var"

Korsan taksiciliği önlemek için çıkarılan yasanın ardından İstanbul'da sayılarının 60 bini bulduğu tahmin edilen korsan taksiciler, "Alternatif Ulaşımcılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği" adı altında birleşti. 550 üyeli derneğin başkanı Sezaattin Yaşar, "Taksiciler yılda 358 milyon lira vergi kaçırıyor. Biz abone sistemiyle çalışmak ve vergiye tabi olmak istiyoruz. 115 milyon lira vergi geliri taahhüt ediyoruz" dedi. Tepki gecikmedi. "Korsanın kelime anlamı 'hırsızlık' demektir. Hırsızlığın yasalaşması söz konusu olabilir mi?" diye soran Atatürk Havalimanı Taksiciler Kooperatifi Başkanı Fahrettin Can'a diğer dernek, birlik ve esnaf odası başkanları da destek verdi. "Adları alternatifse helikopter alıp hava taşımacılığı yapsınlar" dediler. Sokaktaki taksiciler ise "Biz durak bekliyoruz onlar çalışıyor. Vergiyi biz ödüyoruz" diye dert yandı. İşte, yeniden kızışan korsan-yasal taksi savaşında tarafların ağzından son durum:

Biz de sisteme dahil olmak istiyoruz
Sezaattin Yaşar (Alternatif Ulaşımcılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği): Derneği kurarken olumsuz tepkinin yanı sıra olumlu tepkiler de aldık. Yasal olarak derneği kurduk. Valilikten izin aldık. Tüzüğümüzde de yasa dışı bir şey yok. Amacımız, toplu taşımada haksız rekabetin önlenmesi ve vatandaşa daha kaliteli bir hizmet sunmak. Eğer bu bir suçsa hepimiz suçluyuz. Müşterilerimiz arasında milletvekilinden polislere, doktorlardan gazetecilere kadar çok sayıda seçkin kişi var. Her bağlanan araçla ilgili bölge idare mahkemelerine başvuruyor, cezaların iptali ile ilgili yürütmeyi durdurma kararları çıkartmaya çalışıyoruz. 100 avukatla çalışıyoruz. Şu anda 250 bin kişi ekmeğini kaybetti, sokağa atıldı. Üstelik bizi tercih eden 3 milyon tüketici var. Yaptığımız hesaba göre taksiciler yılda 358 milyon lira vergi kaçırıyor. Yasa, taksi sahibinin geçiminin taksicilik olması gerektiği söylüyor. Ama plaka sahiplerinin çoğu İstanbul'da bile yaşamıyor, plakalar tekellerin elinde. Aylık 4 bin 400 liraya araç kiralasa, 2 şoför çalıştıran plaka sahibinin cebine yılda 54 bin giriyor. Ama en fazla 2 bin lira vergi ödüyorlar. Biz sisteme dahil olmak istiyoruz. Abone kayıt sistemiyle çalışıyoruz. Müşteriyi bir noktadan alıp başka bir noktaya tarife usulü götürüyoruz. Yani hangi yoldan gidilirse gidilsin cebinden çıkacak parayı biliyor müşteri, 'Dolaştırıldım' kaygısı taşımıyor. Vergiye tabi olmak istiyoruz. Belediyeye ruhsat harcı yatırmak istiyoruz. SGK çatısı altına girmek istiyoruz. Çalışanları şirket çatısı altına sokarak kayıt sorununu da çözelim, çağrı merkezi sistemiyle çalışalım. Biz taksilerden devletin her yıl kaybettiği 358 milyon lira yerine 115 milyon lira vergi geliri taahhüt ediyoruz. 250 bin kişiye ekmek taahhüt ediyoruz. Hukuksal açıdan da sorunların kaldırılması için uğraşıyoruz. Bugün sarhoş araba kullanmanın cezası 650 lira ama korsan taşımacılıkta yapılan işlem bin 950 lira. Hangisi trafik için daha tehlikeli? Bu güdük ve binlerce aileyi mağdur eden yasanın düzeltilmesi gerekiyor.

SİSTEM RANT SAHİBİNİN

Ersan Kadı ( Korsan taksici): Şarküteri dükkanım iflas edince başladım. 4.5 yıldır sürdürüyorum. Yasal olmak için defalarca yetkililere başvurduk. Fakat hep karşımıza duvar çıktı. Bu yasa çıkınca anladık ki bizimle ilgili düşünülen bir şey yok. Biz de bu yola girdik. Şu anda İstanbul'da sınırlı plaka uygulaması var. Bu ne tüketicinin yararınadır ne da şoför esnafının. Sistem sadece rant sahiplerinin işine yaramaktadır.
Sabri Kurt ( Korsan taksici): İşçi emeklisiyim. Korsan kelimesinden de çok rahatsız oluyoruz. Biz kayıt altına alınmak, sisteme entegre olmak istiyoruz. Korsan olmak istemiyoruz. Sarı taksi plakası en son 1991'de ihale edildi, nüfus arttı ama hala yeni taksiler piyasaya çıkmadı.

BİZE ULAŞIN