Ersoy Dede

Ersoy Dede

13 Mart 2018, Salı

Uber - Sarı Taksi Kavgası Nasıl Biter?

Artık diş macunu tüpten çıktı. Bu saatten sonra baskıyla ya da başka bir takım antidemokratik yollarla bunu geri döndürme imkanı kalmadı. Taşımacılık taksi tekelinden nihayet çıkıyor.. İçinden geçtiğimiz süreç bunun doğum sancıları. Kimse zannetmesin ki ilk kez Türkiye'de yaşanıyor bunlar.. ABD'de, Avrupa'nın en kıymetli kentlerinde başkentlerde hep yaşandı.. Hep bu süreçler geçildi.. Taksiciler odası başkanı doğru söylüyor. (yanlış ifade ediyor ama doğru söylüyor) Bazı Avrupa başkentlerinde taksiciler eşkıya gibi araç falan yaktılar.. Ama geçti, bitti.. Bazı yerlerde taksi hizmetleri standartını yükseltip alternatif kanallara yönelmeyi gerektirecek olumsuzlukları ortadan kaldırdı. Bazı yerlerde ulaşım alternatifli olarak tahkim edildi.. Ama bir kez daha söyleyeyim. Hiç bir şey eskisi gibi kalmadı..

**
Artık Türkiye de bir regülasyon döneminden geçiyor. Taksici esnafının bu süreçte direnç ortaya koyması hiç de sürpriz değil.. Ama baştan ifade edelim ki, kazanma şansları yok.. Bundan sonra Uber yahut ona benzeyen başka şirketler hep olacak.. Lunaparklarda kurbağalara tokmakla vurulan bir oyun vardır ya.. Hani bir kurbağayı deliğe sokarsınız kenardan bir başka kurbağa fırlar.. Ona vursanız hemen yanından bir başkası.. İşte liberal ekonomi böyle bir şeydir.. Talep yükseldiğinde arzı kontrol edemezsiniz.. Hangi devlet olursanız olun. Önünde duramazsınız.. Ve talepler kendi arz çeşitliliğini kendisi yaratır.. Bugün Uber ya da benzeri alternatifleri baskılarsınız, yarın karşınıza sürücüsüyle birlikte araç kiralıyoruz diyen rent a car şirketleri çıkar.. Tam onunla nasıl başa çıkacağınız düşünürken istediğiniz yerden alıp istediğiniz yere bırakabileceğiniz anahtarsız çalışan sürücüsüz taksiler çıkar gelir.. Tam onu kontrol edeyim dersiniz başka bir şey.. Serbest piyasa budur işte.. Ve de elbette yaşasın serbest piyasa.. Nasıl ki 'ben bakkal dükkanı açmak istiyorum' diyene, 'İstanbul'daki bakkal sayısı tamam. Sen ancak mevcut bakkallardan birini karaborsa tabela satışıyla devralabilirsin' demiyorsa devlet, taşımacılık için de bunu yapamaz.. Dener de beceremez.. Son not.. Taksici kardeşlerime tavsiyemdir.. Plaka baronlarının, üzerinizden kamyon yüküyle para kazandığı günler geride kalmak üzere.. Bu kavga sizin kavganız değil.. Bu plaka baronlarının, rant kavgası.. Siz gelin, alternatif kanalları da yok saymayarak ekmeğinizi taştan çıkarmanın hesabını yapın.. Mesela siz de geçin UBER sistemine.. Plaka ağaları kendileri kullansınlar arabalarını.. Ayda 7,500 / 8,000 lira plaka kirasını çıkarmak için canından can veren günde 70/80 liraya talim eden taksici esnafı için UBER bir son değil belki de başlangıç olur..

SON DAKİKA