Türkiye'nin en iyi haber sitesi
OKUR TEMSİLCİSİ OKUR TEMSİLCİSİ - YAVUZ BAYDAR

Reklam geliri ve 'tarafsızlık'

Geçen hafta bu köşede muhabir veya yazarların çıkarlarıyla örtüşen, kesişen bir haberciliğin yaygınlaşması üzerine New York Times gazetesine gelen tepkileri ve gazete yönetiminin aldığı yeni tedbirleri aktarmıştım.
Alınan tedbirlerin gazeteye "kadro dışı" yazanları da birebir ilgilendirdiğini, zira önemli olanın unvan değil, kurallar olduğunu da eklemiştim.
Habere "aşırı yakınlık" (mali çıkar beklentisi, hısım-akraba ilişkisi vs), gazete tarafından vurgulandığı gibi "tarafsızlık" ilkesini alaşağı edecek bir ihmal.
Ama, buna da New York Times okurlarının itirazı var.
Bir okurun, gazete okur temsilcisine yazdıklarını, bizi de ilgilendirdiği için okurlarla paylaşıyorum: "Times'ın ikiyüzlülüğüne anlam veremiyorum. Okur temsilcisi Hoyt, gazetenin milyonlarca dolar reklam gelirini 'kabul ettiğini' yazmaktan nedense çekinmiş. Sonra da deniyor ki, bazıları reklamveren olan bu kişilerle ilgili haber ve yazılarda tarafsızlık tam olmalı. Gazete tamamen tarafsız olmayı başarabiliyorsa, ancak o zaman Times'a dışardan yazanların da bireysel olarak tarafsızlığa özen göstermesi anlam taşır. Eğer Times'ın 'küçücük bir ima dahi içermeden hiç etki altında kalmaması' isteniyorsa, o zaman reklamları tamamen reddedin."
Okur temsilcisi, cevabında reklam gelirleri ile gazetecinin "mali avantası" arasında fark olduğunu belirtip sözü gazetenin yayın yönetmeni Bill Keller'e bırakıyor:
"Editoryal bağımsızlık veya habercilikte dürüstlük konusunda bu gazete belki en sert kuralları uygulamakta. Çünkü biz haberci ve yazarlarımızın reklamveren, haber kaynağı, haber öznesi veya belli davaların kampanyasını yürüten lobiciler karşısında 'gebe kalmadığı' veya 'zor duruma düşmediği" konusunda okurların emin olmasını istiyoruz. Bu yüzden gazetecilik yapanlarla mesela reklam verenler arasında bir mesafe kalmasına özen gösteririyoruz. Bizde yazı işleri, gazetenin reklam (alan) bölümüne hangi haberleri vereceğini asla söylemez. Reklam bölümü de reklamverene şunu açıkça belli eder: Paranız sadece sizin ürün ve hizmetlerinizi tanıtma ve satma için sayfada yer satın almak içindir, başka hiçbir şey için değil. Biz, gazeteye reklam veren şirketlerle ilgili 'hoşa gitmeyen' haber veya 'sert içerikli analiz' basmakta tereddüt etmiyoruz. Bazı durumlarda reklamverenler yayınlarımız nedeniyle paralarını çektiler. Bunu da dürüst gazeteciliğin bir bedeli olarak sineye çekmek zorundayız."

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA