PROF. DR. BENGİ SEMERCİ PROF. DR. BENGİ SEMERCİ

Üniversite sınavına girecekler dikkat!

1 Nisan, genellikle şaka günü olarak anılır. Ama bu sefer gençler için çok ciddi bir sınavın tarihi olacak. Gazeteler, üniversite sınavlarının kalkacağını ve dersanelerin kapanacağını yazıyor. Ama yarın sınav var. Haberlerin doğru olduğuna inançla, son kez bile olsa, yarın gerçekleşecek sınav için son gece yapılması gerekenleri bir hatırlatalım istedim.

SINAVDAN BİR GECE ÖNCE:
Nasıl rahatlayacağınızı ve gevşeyeceğinizi öğrendiğinizden emin olun. Kriz anında nasıl davranacağınızı bilmek, sizi daha güvende hissettirecektir. Komik bir film izlemek, eğlenceli bir kitap ya da dergi okumak sizi rahatlatır. Ne kadar kaygılı olursanız olun, sınava yakın bir zamanda (örneğin bir gece önce ya da aynı sabah) çalışmayın. Ilık bir duş alın, kısa bir yürüyüş yapın, sizi kaygılandırmayacak insanlarla sohbet edin. Sınavdan önce normal hayatınızda değişiklik yapmaya çalışmayın. Örneğin normal zamanda yedi saat uyku uyuyan biriyseniz ve bu uyku size yeterli geliyorsa, sadece sınav olduğu için daha erken yatmaya çalışmayın; uyuyamazsanız kaygınız daha çok artar. Benzer bir şekilde alışık olmadığınız aktiviteleri sınav öncesinde yapmayın, alışık olmadığınız yemekleri yemeyin. Sadece bazı küçük değişiklikler yapabilirsiniz: Örneğin kahveyi azaltmak ya da taze meyve ve sebze yemeye çalışmak iyi gelebilir. Kendinizi kötü hissetseniz de bir şeyler yemeye çalışın. Birkaç tuzlu bisküvi de olur. Önemli olan, midenizin boş olmaması. Sınavın nerede ve saat kaçta olduğunu bildiğinize emin olun. Sınav yerine çok geç ya da çok erken gitmeyin. Çok erken gitmek siz gibi kaygılı insanlarla konuşmak ya da söylediklerine kulak misafiri olmak sadece kaygınızı yükseltir. Geç kalmak da kaygınızı oldukça yükseltir! Tüm materyalinizi (kalem, silgi, kalemtıraş, vb.) aldığınıza emin olun. Hatta bunun için bir liste hazırlayıp bu listedekileri her birini çantanıza koydukça yanına bir işaret koyabilirsiniz. Tüm ders materyalini evde bırakın. Son dakika göz gezdirmeye çalışmak sadece kaygınızı artırır.

SINAV SIRASINDA:
Sıraya oturduğunuzda rahat olduğunuza emin olun. Tuvalete gitme ihtiyacınız varsa giderin. Eğer çok sıcaklıyor ya da üşüyorsanız, kıyafetlerinizde ona göre bir ayarlama yapın. Gerçekten rahat olduğunuza inandığınızda sınav kağıdına bakın. Birçok insan için en gergin an bu andır. Şimdiye kadar nasıl ve ne kadar hazırlandığınız şu an önemli değil. Sizin için şu an önemli olan elinizden gelenin en iyisini yapmaktır. Aklınıza olumsuz ve kaygınızı artırıcı düşünceler üşüşüyorsa, içinizden "Dur," deyin ya da zihninizde bir 'dur' levhası veya kırmızı trafik ışığı canlandırın. Aklınıza gelen olumsuz düşünceleri sorgulayın ve daha işe yarar, daha gerçekçi alternatifler bulmaya çalışın. Örneğin "Bu sınavdan yüksek not alamazsam mahvolurum," yanlış düşüncedir. Onun yerine, "Sınava çalıştım ve yüksek not almak için elimden geleni yapacağım, ancak alamazsam da bir telafisi mutlaka olacaktır. Bu, dünyanın sonu değil," diye düşünmek doğru olur. Soruların sırasına göre gitmek zorunda değilsiniz. En iyi hazırlandığınızı düşündüğünüz konuyla ilgili sorudan başlayın. Acele etmeyin. Sorudaki yönergeyi dikkatle okuyun. Olumsuz ifadelere özellikle dikkat edin. Etrafınızdaki insanları görmezden gelmek için elinizden gelen gayreti gösterin. Düşünmek ya da bir anlık ara vermek için kafanızı kaldırdığınızda insanlara değil, pencereden dışarıya tavana ya da yere bakmaya çalışın. Çok kolay değildir, ancak işe yarar. Zamanı ayarlayın. Gözünüz saatinizde olsun. Bir soruyla uğraşmayı bırakmak ve diğer soruya geçmek için uygun zamanı böylelikle anlayabilirsiniz. Kaygınızdan tamamen kurtulmaya çalışmayın. Bunun yerine kaygı duyabileceğinizi kabul edip, onu kontrolünüz altında tutmaya çalışın. Aniden aklınızdan her şey kaybolmuş gibi hissettiyseniz, hiçbir şeyi hatırlayamıyorsanız, kendinize biraz zaman tanıyın. Soruları bırakın, nefes egzersizleri ile birlikte, kağıdın bir köşesine aklınıza gelen sözcükleri yazmayı, bir takım şekiller ya da birbirini tekrarlayan çizgiler çizmeyi deneyin. Sınavda dikkatiniz çok fazla dağılırsa, diğer insanlar dışındaki ve sizi rahatlatabilecek bir objeye konsantre olmaya çalışın, mümkünse kendinize, onunla ilgili detayları kısaca anlatın. Bu tür bir ihtiyaç, sizi kaygılandıran düşünceler zihninizden akıp geçmeye başladığında ve olumsuz duygular hissettirdiğinde de işe yarayacaktır. Herkese başarılar dilerim.

BİZE ULAŞIN