PROF. DR. BENGİ SEMERCİ PROF. DR. BENGİ SEMERCİ

'Tuvalete merhaba' diyebilmek

Çocuğun tuvalet eğitimi ile bezden kurtulması, hem çocuğun kendisi hem de çocuğa bakım veren kişiler için önemli bir gelişimsel aşamanın tamamlanması. Bu gelişimin önemli, ama doğal bir parçası eğitim bazen yorucu, zor olabilmektedir. Bu süreci ebeveynlerle paylaşabilmek için geçen yıl Selpak ile başladığımız kampanyayı bu yıl da devam ettiriyoruz. http://www.facebook.com/ Selpak adresinden bilgi vermeye ve soruları yanıtlamaya devam ederken, diğer yandan çeşitli şehirlerde sizlerle birebir görüşerek "Tuvalete merhaba," diyebilmeye çalışıyoruz. İlk buluşma İstanbul'daydı. Bugün ve yarın (2-3 Haziran) İzmir Forum Bornova, 8-9 Haziran'da Ankara Ankamall ve 22-23 Haziran'da Forum İstanbul'da, Bengi Semerci Enstitüsü uzmanları ile olabileceksiniz. Çevreden herkesin bir şeyler söyleyerek akılları karıştırdığı, geç mi yoksa erken mi sorusunun yanıtının arandığı "Tuvalete Merhaba"yı gelin birlikte, sorunsuz ve doğru söyleyelim.

DOĞRU EĞİTİMİN ÖNEMİ
Uygun şekilde verilmeyen tuvalet eğitimi, başarısızlığı ve kendine güven kaybını beraberinde getirebilir. Özellikle yaşıtlarıyla kıyaslanan, başarısızlığı vurgulanan, utandırılan, azarlanan ya da cezalandırılan çocuklar, yaşamlarının diğer gelişimsel basamaklarında da zorlanmaktadır. Kaygılı, kendine güvensiz ya da takıntılı özellikler gösterip, karşılaştıkları yeniliklere uyum sağlamakta güçlük yaşayabilmektedirler. Bu sebeple eğitimin, çocuğun gelişimine uygun şekilde, acele etmeden, başarma-başaramamaya vurgu yapılmadan, cezalandırmadan ya da büyük ödüller vermeden, doğal bir süreç içerisinde tamamlanabilmesi çok önemlidir. Eğitime, çocuğun ve bakım veren kişinin hazır olduğu bir dönemde başlanması çok önemli. Hatalı bir zamanda başlangıç, çocuğun bu aşamayı sorunsuzca atlatabilmesini engelleyebilir. Çocuk için tuvalet eğitimine hazır olmak demek, hem kas gelişiminin tamamlanmış olması hem gelişimsel olarak kendini ifade becerilerinin kazanılmış olması hem de psikolojik olarak sağlıklı bir döneminde olması demektir. Tuvalet eğitimi için en uygun dönem 24-36 aylar arasıdır. Daha erken başlamak, hem fizyolojik olarak yapamayacağı bir şeyi istemek hem de ilerde bazı ruhsal sorunların başlamasına neden olmak demektir. Hiç eğitim vermemek de, hem tuvalet eğitiminin gecikmesine hem de ruhsal sorunlara neden olur. Bazı çocuklar önce çiş, bazılarıysa kaka kontrolünü öğrenir. Gün içinde tuvaletini kontrol edebilmek, gece kontrol edebilmekten daha önce tamamlanır.

SÜRE, ÇOCUKTAN ÇOCUĞA DEĞİŞİR
Tuvalet eğitimin tamamlanma süresi çocuktan çocuğa değişir. Birçok kaynakta, çocuğun çişini söylemesinin beş yaşına kadar, kakasını söylemesinin dört yaşına kadar süreceği belirtilse de; beklenti, üç yaşta eğitimin tamamlanması olmalıdır. Üç yaş toplumsallaşma ve kreşe başlama yaşıdır. Diğer çocukların yanında bezli olmak, çiş ve kaka kontrolünü sağlayamamak çocuğu rahatsız edecektir. Gece altını ıslatma daha uzun sürer ve beş yaşına kadar devam edebilir.

HAZIR OLDUĞUNU NASIL ANLARIZ?
Yürüyebiliyorsa.
Basit emirleri yerine getirebiliyorsa.
İsteklerini konuşarak, yani kelimelerle anlatabiliyorsa.
Kendi kendine basit giysileri çıkarabiliyorsa.
Genellikle gün içinde 2-3 saat kuru kalabiliyorsa.
Tuvalete çıktığı saatlerin bir rutini oluşmuşsa.
Altının ıslaklığından rahatsızlığını ifade eder hale gelmişse tuvalet eğitimine başlama zamanları gelmiş demektir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.