Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

GM'e kızdı, spor otomobilini üretti

70'lerde General Motors'un yönetici kadrosunda yer alan John Zachary DeLorean'ın yeni bir spor otomobilin yapımı için sunduğu proje kabul edilmez. İstifa eden DeLorean, hayalinin peşinden koşar. Geleceğe Dönüş filminin kahramanı da olan kendi markasını yaratır

John Zachary DeLorean, otomobil dünyasında iz bırakan isimlerden. 2005'te ölen DeLorean'ı ve DMC 12 adını verdiği otomobilini bugün hatırlayan var mı bilmem? 70'lerde General Motors'un yönetici kadrosunda yer alan John Zachary DeLorean, 1973'te şirkete yeni bir spor otomobil projesi sunar. GM bu teklife sıcak bakmayınca, istifa ederek, hayalinin peşinden koşar. Soyadını verdiği kendi markasını yaratır. Onun hikayesi de Enzo Ferrari'den randevu alamayan ve Ferrari'den daha iyi bir spor otomobil üretmeye karar veren Ferrucio Lamborghini'ye benziyor.

HIZLA YÜKSELDİ

Ford fabrikasında çalışan Romen göçmen bir babayla Avusturyalı bir annenin oğlu olan DeLorean, mühendislik eğitimi aldı. Genç mühendis, kariyerine Packard'da başladı. Kurduğu ekiple birlikte markayı yeniden canlandıran işlere imza attılar. 1956'da ayrıldığında Packard adına 12 patent tescil ettirdi. DeLorean daha sonra GM'in Pontiac bölümünde çalışmaya başladı. 1961'de Tempest modeliyle başarıyı yakaladı. Ardından 1965'te GTO modelini hayata geçirdi. DeLorean, kariyer merdivenlerini hızla tırmandı. 40 yaşında GM'in en genç başkan yardımcısı oldu. Ancak DeLorean için bu yeterli değildi. Spor otomobil üretmek için yaptığı teklif şirketin yönetimi tarafından kabul edilmeyince istifa etti. İstifasının arkasında General Motors'a onlardan daha iyi bir otomobil yapabileceğini kanıtlamak isteği de vardı. İstifanın ardından DeLorean, Detroit'de küçük bir ofiste çalışmalara başladı. Yanında GM'de birlikte çalıştıkları Pontiac şef mühendisi Bill Collins vardı. Aracın tasarımını İtalyan Giugiaro üstlendi. Collins ise aracın yapısal tasarımı üzerinde çalıştı. DeLorean, dönemin otomobillerinde olmayan güvenlik sistemleriyle donatılmış bir otomobil hayal ediyordu.

TASARIMI DE ĞİŞTİRDİLER
Daha sonra DeLorean ile Collins'in yolları ayrıldı. DeLorean, bir süre sonra projeyi satmak için Porsche'nin kapısını çaldı. Anlaşamayınca Lotus'a yöneldi. O dönemde sıkıntı yaşayan Lotus projeyi kabul etti. Proje için çalışmaya başlayan Lotus, aracı orijinal tasarımıyla oynadı. Orijinal tasarımında bulunan martı kanat kapılar, paslanmaz çelik kasa ve arkaya yerleştirilen motor dışında, otomobilin birçok özelliğinde değişiklik yapıldı. Böylece aracın şasesi Lotus Esprit'e benzerken, kaputun altında 2.9 lt 6 silindirli Renault-Volvo motor kullanıldı. Ayrıca ABD emisyon yasalarına göre bazı değişiklikler yapılmak zorunda kalındı. Bu değişiklikler DeLorean'ın safkan bir spor otomobil yapma planını bozdu. Otomobilin iddiasını azalttı. DMC'nin hedef piyasası ABD'ydi. Bu yüzden DeLorean'ın yöneticileri otomobili ABD'de üretmeyi istiyordu. Ancak, ABD'de üretim maliyetliydi. Bu yüzden De- Lorean, üretim için Porto Riko'yu seçti. İngiliz hükümeti son anda araya girerek Kuzey İrlanda'da üretim için DeLorean'ın ikna etti. İlk DMC 12'ler 1981 yılında bantlardan çıkmaya başladı. Otomobilin fiyatının 12 bin dolar olması planlanıyordu. Bu yüzden otomobile DMC 12 adı verildi. Ancak, 28 bin dolara çıktı. Önce işler iyi gitti. Talep nedeniyle günlük üretim 400 adete kadar çıkarıldı. DMC 12, Hollywood yapımı Geleceğe Dönüş filmiyle dünya çapında tanınmaya başladı. Dr. Emmett Brown'un zaman makinesi otomobili olan DMC 12, üçlemenin diğer iki filminde de rol aldı. Fakat bir gün rüzgar tersine döndü. Otomobilde karşılaşılan bazı sorunlar, düşük talep gibi nedenler, DeLorean Motor Company'i finansal olarak zorlamaya başladı. Ardından DMC'nin kurucusu John Zachary DeLorean'ın uyuşturucu satılıcığı suçlamasıyla tutuklanması tuz biber ekti. DeLorean, bir süre sonra serbest bırakıldı. Ama şirketi ne yazık ki finans sorunları nedeniyle iflas etti. Toplam 9 bin 200 adet DMC 12 üretildi. Bugün 6 bin 500 adetinin yollarda olduğu sanılıyor. DeLorean, kısmen de olsa hayallerini gerçekleştirdi.

DÖNEMİN KAZANOVASI

DeLorean'ın aşk hayatı da iş hayatı gibi oldukça hızlı. 1969'da eşinden ayrılan DeLorean, 18 yaşındaki Kelly Harmon ile evlendi. 1972'de Harmon'dan ayrıldı. Ursula Andress, Tina Sinatra gibi isimlerle beraber oldu. Hemen ardından ünlü model Cristina Ferrare ile evlendi. Ferrare, 1984'te kokain satmak suçlamasıyla karşılaşan DeLorean'den kısa bir süre sonra ayrıldı.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA