UFUK SANDIK UFUK SANDIK

Çeyizi ile ilk otomobili finanse etti

Erkeklerin egemen olduğu otomotiv sektörünün bugünlere gelmesinde kadınların büyük katkısı var. Cam sileceği, stop lambası, sinyal lambası gibi otomotivin gelişmesini sağlayan icatların arkasında kadınlar var

Otomotiv erkeklerin egemen olduğu bir sektör olarak bilinir. Son yıllarda kadın çalışanların sayısının hızla artmasına rağmen, bu tablo değişmedi. Otomotiv hâlâ erkeklerin hegemonyasında. Ancak, otomotiv sektörünün bugün bulunduğu noktaya gelmesinde kadınların çok önemli katkısı var. Örneğin dünyanın ilk otomobili olan üç tekerlekli Benz Patent Motor-Wagen Typ1'in finansörü bir kadındı.


Bertha Benz ve eşi Karl Benz

İLK OTOMOBİLİ ÇEYİZİ İLE FİNANSE ETTİ
Bertha Benz, kocası Karl Benz'in geliştirdiği otomobili çeyizi ile finanse etti. Karl Benz, eşi Bertha'nın parasıyla geliştirdiği aracı 1886'da tescil ettirdi. Ne yazık ki, bugün dünyanın ilk otomobili olarak kabul edilen aracı, kimse satın almadı. Karl Benz, insanları Motor- Wagen'in gelecek olduğuna dair ikna etme konusununda sorun yaşıyordu. İşte bu sorunu da eşi Bertha çözdü. Bertha, Ağustos 1888'de üç tekerlekli araçla annesinin evine doğru bir seyahata çıktı. Yanında oğulları Richard ve Eugen vardı. O günün şartlarında atlar ve at arabalarının kullandığı 100 kilometrelik yol, üç tekerlekli bir otomobile uygun değildi. Bertha zorlu şartlara rağmen Mannheim-Pforzheim arasındaki yolculuğunu 24 saatte tamamladı. Otomobilin halk tarafından kabul görülmesini sağladı. Otomotivin 20'inci yüzyılın en önemli gelişmelerden biri olmasına önayak oldu.

CAM SİLECEĞİNİN PATENTİNİ ALDI
Camı temizlemenin daha kolay bir yöntemi olabileceğini ilk kez 1900'lü yıllarında başlarında Amerikalı bir kadın düşündü. 1866 doğumlu Mary Anderson, Kasım 1903'te cam sileceği olarak adlandırılan, otomobilin içinde kontrol edilebilen, otomatik cam temizleyicisi aletin patentini aldı. Anderson, 1905'te patent haklarını satmayı denedi. Ancak, teklifi cam sileceğinin ticari değerinin yeteri kadar yüksek olmadığı gerekçesiyle şirketler tarafından reddedildi. Anderson'un patentinin süresi 1920'de sona erdi. O yıllarda otomotiv üretimi hızla gelişiyordu. Anderson'un icadı bir anda popüler oldu. Firmalar cam sileceğini otomobillerinde kullanmaya başladı. Sileceği kullanan ilk marka ise Cadillac oldu. Marka, 1922'den itibaren cam sileceğini otomobillerinde standart olarak sunmaya başladı.


Florence Lawrence

ANALI KIZLI İCATÇILAR
Otomotivin gelişmesine katkı sağlayan kadınlar arasında Charlot Bridgewood ile kızı Florence Lawrence da var. Kanadalı tiyatrocu Charlot 1917'de elektrikle çalışan bir cam sileceğinin patentini aldı. Silecekte, lastik yerine silindir şeklinde rulo fırça kullandı. Ancak buluşunu satacak bir firma bulamadı. Bu yüzden maddi kazanç sahibi olamadı. Charlot'un 1886'da Kanada'da doğan kızı Florence Lawrence, dünya sinemasının ilk kadın yıldızı olarak bilinir. O da annesi gibi otomobiller için önemli ürünler icat etti. İlk otomobillerde dönüş sinyali yoktu. Sinyal verilemediği için birçok ciddi kaza meydana geliyordu. Florence buna oldukça basit bir çözüm buldu. Sürücü, arabanın arka tamponuna bağlı bir kolu önündeki düğmeye basarak sağa veya sola doğru kaldırıyordu. Böylece arkadaki araç öndekinin nereye döneceğini görüyordu. Kısa sürede, tüm otomobiller onun buluşunun benzerini kullanmaya başladı. Florence'ın ikinci buluşu ise stop lambasının atasıydı. Sürücü frene basınca, arka tamponda üzerinde "DUR" yazan kol havaya kalkarak arkadaki sürücüyü uyarıyordu. Ancak bu iki icadın da patentini almadığı için kazanç elde edemedi.
BİZE ULAŞIN