UFUK SANDIK UFUK SANDIK

Otomobiliniz doktorunuz olacak

Geleceğin otomobilleri sağlığımızın hizmetinde olacak. Direksiyonda bulunan sensörler sürücünün kalp ritmini izleyecek. Bir başka modelde ise koltuktaki sensörler tıpkı kalp ritmini ölçen EKG cihazı gibi çalışıyor. Ayrıca yorgunluk ve uykusuzluk söz konusu olduğunda araç sürücüyü uyaracak

Otomobilin 100 yılı aşkın bir geçmişi var. Genel olarak bakıldığında teknoloji dışında otomobillerde geçmişten günümüze çok büyük bir değişiklik olmadığını söyleyebiliriz. Örneğin direksiyon, dört tekerlek, motor, vites, gaz ve fren pedalı dün olduğu gibi bugün de var.
Ancak otomobil teknolojisinde muazzam değişimler yaşanıyor. Gelişen teknoloji sayesinde günümüz otomobilleri artık sürücü olmadan yol alabiliyor. Kendi kendine park edebiliyor. Kazaları önceden tespit edip önlem alabiliyor.
Otomotiv dünyasında buna benzer birçok yenilik daha yollara çıkmak için bekliyor. Geleceğin otomobillerindeki yenilikleri araştırdık.
Geleceğin otomobilleri aynı zamanda dijital doktor fonksiyonuna sahip olacak. Birçok firmanın üzerinde çalıştığı bu teknolojinin ulaştığı son noktayı Frankfurt Otomobil Fuarı'nda izleme şansı bulduk. Skoda'nın E Vision konsept modeli bu özellikleri içinde bulunduruyor.
Araçtaki kameralar, sürücünün hareketlerini 'Eye Tracking' adı verilen ve göz kontrolü sağlayan sistem yardımıyla sürekli denetleyerek, sağlığının ve tepkilerinin yerinde olup olmadığını saptıyor. Araç, sürücünün kalbinin yavaşladığını fark ederse, sağlık problemleri yaşadığını anlayarak otomatik olarak duruyor.
Sürücü uyarı sistemi ise yorgunluk saptadığında sürücüyü uyarıyor. Sistem görsel ve sesli olarak sürücünün mola vererek, dinlenmesini tavsiye ediyor.

KALP RİTMİNİ ÖLÇEN KOLTUK
Toyota ve Ford gibi üreticiler de dijital doktor fonksiyonuna sahip otomobiller geliştiriyor. Toyota'nın üzerinde çalıştığı sistemde, direksiyon simidinin üzerinde bulunan sensörler, sürücünün kalp ritmini takip ediyor. Olası bir tehlike anında sürücüyü uyarıyor. Eğer sürücü araca müdahale etmezse, sağlık problemleri yaşadığını anlayarak aracın güvenli bir şekilde durmasını sağlıyor.
Ford'un geliştirdiği sistemde ise koltuktaki sensörler tıpkı kalp ritmini ölçen EKG cihazı gibi çalışıyor. Kalp ritminde ya da sürücünün tansiyonunda bir değişiklik olursa ikaz ediyor. Olası kalp krizi ya da spazm önleniyor.

KİŞİSEL ASİSTAN OLACAK
Otomobiller yakın bir zamanda sadece ulaşım aracı olmaktan çıkacak. Geleceğin otomobilleri sürücünün gerçek anlamda kişisel asistanına dönüşecek. Örneğin; bir randevu iptal olduğunda, geleceğin otomobili otomatik olarak ajandadaki bir sonraki randevunun güzergahını gösterecek. Bosch'un üzerinde çalıştığı ağa bağlı eğlence-bilgi sistemi, sürücülerin sadece trafik hakkında bilgi almasını sağlamakla kalmayacak; bir yolcuyla konuşuyormuş gibi mimik ve sözlerle online servislere ve akıllı telefon uygulamalarına erişmelerine de imkan verecek.
Aynı zamanda ağa bağlı otomobiller, evdeki ısıtma veya güvenlik sistemleri gibi aletleri kontrol edebilecek.



YAN AYNA YERİNE KAMERA
Geleceğin otomobillerinde yan aynalar tarihe karışacak. Otomobilin aerodinamiğini olumsuz etkileyen yan aynaların kaldırılması için yapılan çalışmalarda sona gelindi. Yan aynalar yerine kameraların kullanıldığı teknolojiler tanıtılmaya başlandı. Bu sistem sayesinde sürücü kameralardan alınan görüntüyü kontrol panelinden izleyebiliyor. Son olarak Alman otomotiv devi BMW, Las Vegas'daki CES Fuarı'nda sergilediği elektrikli modeli i8'de kamera sistemini kullandı. Tesla da yeni Y modelinde yan ayna kullanmayacağı sinyalini verdi.
Kamera sisteminin aynalara göre birçok avantajı bulunuyor. Örneğin kameralar, aynalarınkinden daha geniş bir görüntü sağlıyor, kör noktaları ortadan kaldırıyor. Ayrıca dar alanlara park ederken kolaylık sağlıyor.
Bunun yanı sıra rüzgar direncinin azalmasıyla otomobilin yakıt tüketimi ve karbon emisyonunda da düşüş görülüyor.



DÜĞMELER ORTADAN KALKTI
Otomobilde klima, radyo, navigasyon vb birçok sistemin kontrolünü sağlayan düğmelerin dönemi kapanıyor. İlk adımı Tesla attı. Modellerinde büyük tablet ekran kullanan marka, önce düğmeleri azalttı. S modelinde 17 inçlik dokunmatik ekran dışında sadece dörtlü flaşörler için bir düğme vardı. Model 3'de ise düğmeler hepten yok oldu. Otomobilin tüm kontrolleri 20 inçlik dev dokunmatik ekran üzerinden yapılıyor. Diğer markalar da Tesla gibi büyük dokunmatik ekranlar kullanmaya başladı. Yakın zamanda bu trend daha yaygınlaşacak gibi görülüyor.
BİZE ULAŞIN