YÜKSEL AYTUĞ YÜKSEL AYTUĞ

Reyting nasıl ölçülmeli?

Reyting ölçüm sistemi pek çok ülkede olduğu gibi bizim ülkemizde de tartışma konusu. Güvenilirliği, kapsamı, yönlendiriciliği ayrı ayrı tartışılıyor. Bir ülkede neyin izlenip neyin izlenmeyeceğine 2 bin 500 kişinin karar veriyor olması, çoğu insanı rahatsız ediyor. Ama artık reytingler hakkında kesin fikir verecek yeni mecralar gündemde... Reklamveren, medya planlaması yaparken, yani reklam bütçesini kanallar ve programlar arasında bölüştürürken artık bildik reyting ölçüm sisteminin yanı sıra pek çok göstergeye de sahip. Bunlardan biri, önceki gün açıklandı. Turkcell, 2010 yılında cep telefonlarında en çok izlenen kanalın atv, en fazla izlenen dizinin ise Ezel olduğunu kamuoyuna duyurdu. Tabii ki sadece bu veriyi esas alıp reklam pastasını dilimlere bölmek akılcı değil. Ama reklam verenin gözden kaçırmaması gereken bir nokta var: Cep telefonundan televizyon izleyen kişi,
1- Ciddi bir televizyon bağımlısıdır.
2- Cebinde parası vardır. Yani, reklamverenin arayıp da bulamadığı ideal profildir.
Madem konuya daldık, reklam verenin ihmal etmemesi gereken bir gösterge panosundan daha söz edeyim: İnternet... Millet artık dizileri gösterildiği saatte değil, daha sonra internette izliyor. İnternet üzerinde yapılacak bir tık'lama araştırması, klasik ölçüm yöntemlerinden çok daha net bir fikir verebilir. Hatta internette 'fragmanların tık'lanma oranları' ve forum sitelerindeki sayfa sayısı bile göz önünde bulundurulabilir. Diyeceğim o ki, çok yakında bildik reyting ölçüm metotlarının pabucu dama atılacak.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.