DR. ECE HATTAT

106 yaşında sigara bırakılır

Aktör ve şarkıcı Johannes Heester tam 106 yaşında eşi rahatsız olduğu için sigarayı bıraktığını açıkladı. Sizce bunun sağlığına bir faydası olur mu? B.H./İst.
Öncelikle, sigarayı bırakmanızla birlikte kan dolaşımınız iyileşmeye başlar. Akciğer enfeksiyonları riskiniz azalır. İlk bir yıl içinde kalp krizi riskiniz yarıya iner, 15 yıl sonra hiç sigara içmemiş bir kişiyle aynı olur. 2-4 yıl içinde felç riskiniz azalır. 10 yıl içinde akciğer kanseri riskiniz yarı yarıya düşer. Yine 10 yıl sonra pankreas, mesane ve serviks kanserleri, 15'inci yıla ulaştığınızda boğaz ve yemek borusu kanseri riskinizde azalma olur.

KALİTELİ BİR YAŞAM
Bu rakamlara göre sigarayı ne kadar erken bırakırsanız kardır. Günümüzde beklenen yaşam süresinin 80 yaşa dayandığını göz önüne alırsanız, 106 yaşın ortalamanın üzerinde olduğu bir gerçek. Bu nedenle siz yaşam sürenizi uzatın ve kaliteli bir yaşam sürdürün.

Spor bel çevresine faydalı
55 yaşındayım, gençliğimden beri spor yapıyorum. Sporun sağlığımıza bilinen katkılarının dışında ne gibi artıları oluyor? Spora devam etmele miyim? K.D./Bursa
Gençken düzenli egzersiz alışkanlığı edinmek çok önemli. Egzersizin faydasını özellikle yıllar geçtikçe fark edersiniz. Kemik erimesinden, kalp-damar sorunlarına, inmeden şeker hastalığına kadar sayısız sağlık problemini önlemede egzersiz önemli bir noktadır. Ayrıca ilerleyen yaşın metabolizma üzerindeki yavaşlatıcı etkisini hafifletir. Bu da daha az kilo ve daha az sağlık sorunu demektir. 20 yıl boyunca yaklaşık 3 bin 500 kişiyi takip eden bir çalışma da bunu kanıtlıyor. Araştırmaya göre haftada düzenli olarak 150 dakika egzersiz yapanlar, 20 yıl sonunda yaşıtlarına göre hem kilo hem de bel çevresi bakımından avantajlı oluyor.

6 KİLO AVANTAJ DEMEK
Egzersizin bu etkisi özellikle kadınlarda kendini gösteriyor. Kadınlar yaşıtlarına göre tam 6 kilo avantajlı hale geliyor. Erkeklerde ise bu rakam 3 kilo... Aynı şekilde kadınlar bel çevresinden 3.8 santim, erkekler ise 3.1 santim kazanıyor. Burada egzersizden kastın, orta-yüksek şiddette egzersiz, hızlı tempolu yürüyüş, basketbol ve ev işleri gibi aktiviteler olduğunu unutmayın.

Çalışan kadın kalbine baksın
Son zamanlarda kendimi çok yorgun hissediyorum. Kollarımda uyuşmalar oluyor. Bu neden olur? Ş.B./Ant.
Stresli bir iş ortamı erkeklerde olduğu gibi kadınlarda da kalp krizi, inme veya damar tıkanıklığı riskini artırıyor. Yaklaşık 17 bin kadını inceleyen bir araştırmaya göre, iş yerinde aşırı stres yaşayan kadınlarda kalp sorunları riski yüzde 40 artıyor. Bu kadınlarda iş stresinin, stres hormonlarını yükselterek, kan basıncında artış, yüksek kolesterol ve kilo fazlalığına yol açtığı gözlemlenmiş. Birçok kadın ise bu sorunları erkeklere özgü sayıp, kendi kontrollerini devamlı aksatıyor. Kadınlarda kalp krizinin göğüs ağrısı gibi tipik belirtilerle ortaya çıkmayabileceğini, bitkinlik, baş dönmesi, baygınlık hissi, kollarda ağırlık gibi şikayetlerle oluşup göz ardı edilebileceğini bilmelisiniz.


Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.