DR. ECE HATTAT

Sigarayı bırakan daha mutlu

Benim yeni yıl kararlarımdan biri de sigarayı bırakmak. Ancak yoğun çalıştığım için performansımın düşmesinden korkuyorum. Ne yapmalıyım? B.C./Adana
Sigaranın sağlığa sayısız zararı var. Bir kere sigara içenler, içmeyenlere göre; neredeyse 13-14 yıl daha az yaşıyor. Üstelik yaşadıkları yıllarda da kanser, kalp-damar sorunları, kolit gibi bir dizi sağlık sorunuyla uğraşıyorlar.

PROFESYONEL YARDIM
Bu nedenle yeni yıl sigarayı bırakmanız için iyi bir başlangıç olabilir. Ancak unutmayın, sigara bir bağımlılıktır. Bu bağımlılıktan kurtulmak için önce kararlılık daha sonra ise mutlaka profesyonel yardım gereklidir. Çevrenizde irade gücüyle sigarayı bırakanlar olsa da; siz sigarayı bırakma tedavilerinden yararlanabilirsiniz. Artık pek çok merkez bu konuda danışma ve tedavi hizmetleri sunuyor. Sigarayı bıraktığınız ilk dönemin stresli geçeceğinden endişe etmeniz de normal. Ancak Amerika'da yaklaşık bin 500 kişi üzerinde yapılan yeni bir çalışma; sigarayı bırakmanın stres değil tam tersine mutluluk yaratacağını gösterdi. Yani kısacası sigarayı bırakmak, yeni yılda sizi daha keyifli ve huzurlu hale getirecek.

TARAMALAR 40'LARDA BAŞLAMALI
40 yaşındayım, önemli sağlık sorunlarım yok. Yine de ilerisi için sağlık taraması yaptırmak istiyorum. Orta yaş taramaları ne zaman başlamalı? K.M./Ankara
Artık ortalama yaşam süresi 85'lere dayandı ve orta yaş da yerini 40'lı yaşlardan; 50 hatta, 60'lara bıraktı. Ancak insan vücudunda fonksiyonların doğal bir yavaşlamaya girdiği dönem yine de 40'lı yaşlardır. Dolayısıyla düzenli sağlık kontrolleri bu dönemde büyük önem taşır. Orta yaşta sahip olduğunuz sağlık durumu ileri yaşlar için çok önemli bir göstergedir. 61 bin kişiyi yaklaşık 50 yıl takip eden ve yeni yayınlanan bir araştırmaya göre; 40-50'li yaşlarda yüksek tansiyonu olanların ileriki yıllarda kalp hastalığı veya inme geçirme riski neredeyse yüzde 70 artıyor. 40'lı yaşlarında yüksek tansiyonu olan kadınların yarısı ve dört erkekten üçü; 85 yaşına kadar kalp krizi, felç gibi bir sağlık sorunuyla karşılaşıyor.

HİÇBİR YAŞ GEÇ DEĞİL
Dolayısıyla yeni yılda kan şekeri, kolesterol, tansiyon, kan sayımı, hs-CRP, homosistein, hemoglobin A1C, idrar analizi karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri ile EKG gibi tetkiklerinizi ve çeşitli taramalarınızı yaptırıp olası sağlık risklerini saptayın. Bunları şimdiden tedavi etmeniz durumunda, esas ödülünüzü yaşlılık yıllarında alacaksınız. Ancak unutmayın, doğru adımları atmak için hiçbir yaş çok geç değildir.

STRES DESTEKLERİNE DİKKAT!
Çok stresli ve endişeli bir yapıya sahibim. İş hayatında da çok yoğun çalıştığım için stresimi azaltacak bir besin desteği kullanmak istiyorum. Öneriniz var mı? S.K./Bursa
Stresle savaşta; egzersiz, meditasyon, kontrollü nefes alıp-verme, kas gevşetme ödevleri, yoga, tai chi, günlük tutma, kognitif-davranışçı terapi ve ilaçlar gibi pek çok tedavi öneriliyor. Bunun yanında, günümüzde stresi azalttığını iddia eden pek çok besin desteği de var. Ancak bunları kullanırken dikkatli olmalısınız. Örneğin kava kava; stres ve anksiyeteyi başarılı bir şekilde azaltsa da, karaciğer yetmezliği yaratabiliyor. Yan etkisi daha az olan passion flower, valerian root, St. John's Wart, lemon balm gibi destekleri de mutlaka hekiminize danışarak kullanmalısınız.
ALKOL ALMAYIN! İlaçlarını
kullanırken (özellikle merkezi sinir sistemi üzerinde etki edenleri), var olan sağlık sorunlarınızı da göz önüne alın. Bu desteklerle alkol almanız da önerilmez.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.