NAZLI ILICAK

Kuvvetler ayrılığı

Bizde "kuvvetler ayrılığı" deyince, Yargı, Yürütme ve Yasama'nın birbiriyle hiç ilişkisi olmaması anlaşılıyor. Anayasa Mahkemesi'ne TBMM'nin üye seçmesi, bu yüzden kuvvetler ayrılığına aykırı görülüyor. Halbuki Almanya'da olduğu gibi sadece Meclis değil, Fransa'da Senato ve Meclis Başkanları da, Anayasa Mahkemesi'ne üye seçiminde etkili. Bu şekilde göreve gelen üyeler, azledilemiyor ve "Üyeyi ben seçtim" diye Yasama organı yargıya müdahale etmiyor. Bunun adına "yargı bağımsızlığı ve kuvvetler ayrılığı" deniliyor. Yasama ve Yürütme arasında da durum aynı. Hükûmet, Meclis'ten güvenoyu aldığı takdirde kuruluyor ve Meclis çoğunluğu hükûmeti ya da bakanı düşürebiliyor. "Burada kuvvetler ayrılığı yok" mu diyeceğiz? Söylediğim gibi, parlamenter sistemde, Yasama-Yürütme işbirliği mevcuttur. Ayrıca, parlamentonun Anayasa Mahkemesi üyelerini seçmesi, yargıya müdahale ve kuvvetler ayrılığını bozan bir yetki gaspı olarak mütalâa edilmez.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
BİZE ULAŞIN