YAŞAR ÖZAY

Veliler nitelikli öğretmen arayışında

Bu yıl ilköğretim birinci sınıfa çocukları başlayacak olan aileler büyük bir telaş içersindeler. Bu telaş çocuklarının eğitime başlama telaşı gibi görünse de işin aslı halk tabiriyle " iyi öğretmen bulma "telaşından başka bir şey değil. Veliler de eğitimciler de gayet iyi biliyorlar ki ilköğretimde birinci sınıf öğretmeninin önemi çok büyük. Öğrencinin gelecekteki eğitim hayatını bir yerde birinci sınıf öğretmeni belirliyor. Öğrencinin derslerini severek yapması, planlı ders çalışmayı öğrenmesi, düşündüklerini yazı ve sözle en iyi şekilde ifade etmesi birinci sınıfta aldığı iyi bir eğitimle biçimleniyor. Fakat velilerin birinci sınıf öğretmenlerini seçme şansları yok. İlköğretimde beşinci sınıfı okutan öğretmenler, dönüşümlü olarak birinci sınıfı okutuyorlar. Veliler belirledikleri öğretmenlere çocuklarını vermek için akla gelmeyecek yollara başvuruyorlar. Velilerin bu telaşını haklı buluyorum. Bir süre önce OECD'nin yayımladığı öğretmenlerle ilgili araştırmada nitelikli öğretmen açığın en fazla olduğu ülkeler arasında yüzde 78,1 ile Türkiye'nin listede en alt sıralarda yer aldığı belirlendi. Raporda dünyada klasik öğretmen tipinin artık tarih olduğu, öğretmenlerin araştıran, projelendiren ve öğrenci merkezli eğitim yapan kişiliğe dönüştüğü açıklandı. Bu durumda Milli Eğitim Bakanlığına büyük görev düşüyor. Birinci sınıfları okutacak öğretmenler derhal hizmet içi eğitime alınmalı, velilerin bu haklı uğraşlarına çare bulunmalıdır. Aksi halde sırf birinci sınıf öğretmenini sevmedi diye okuldan uzaklaşan, daha da önemlisi okumadan soğuyan gencecik beyinler çoğalacak, eğitim sistemimize çözümü bekleyen yeni bir kördüğüm daha eklenmiş olacaktır.

Mesleki eğitimin önemi

Katsayı uygulamasının kalkması mesleki eğitime kan kazandırdı. Binlerce meslek lisesi öğrencisi, üniversite hayalleri kurmaya başladı. Devam etmekte olduğu meslek lisesinden mezun olduğunda yapacağı mesleği unutanlar kendilerini tıp ve hukuk fakülteleri öğrencisi olarak görmeye başladılar. Haftanın iki günü pratik üç günü staj yapan öğrencilerin bu isteklerine nasıl ulaşacakları da ayrı bir sorun. Öğrenciler şimdilik bu isteklerini başarmak için; şimdiki sistemde tek yol olarak gözüken dershanelere yöneldiler. Dershaneler meslek liseliler için özel sınıflar açmaya başladılar. Meslek eğitimi için öğrencilere yapılan yatırımlarda böylece bir anda ortadan kalkmış oldu. Katsayı problemini çözmek sorunun sadece bir yönünü çözer, oysaki sorun tüm boyutlarıyla değerlendirilmelidir. Bir doğru yapılırken bir kaç yanlış yapmak eğitime hiçbir şey kazandırmaz aksine işi daha karmaşık hale sokup yapılan yatırımların boşa gitmesine, elinde mesleği olacak iken boş hayallere kapılan gençlerin hayal kırıklığına uğramasına neden olabilir. Bu konunun içinden çıkılmaz bir duruma dönüşmemesi için alınacak önlemler zaman geçirilmeden alınmalıdır.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
BİZE ULAŞIN