TURKCELL İMSAKİYE
TURKCELL İLE RAMAZAN
UFUK SANDIK UFUK SANDIK

Türkiye hibrid araçta ABD ve Çin'e rakip olur mu?

Toyota 1990'lı yılların başlarında iki önemli karara imza attı. Avrupa'da İngiltere'den sonra ikinci fabrikasını Türkiye'de kurdu. Toyota'nın Japonya dışındaki en büyük 10 fabrikasından biri olan Adapazarı'nın temeli 1992'de atıldı. Fabrika 1994'te üretime başladı. Bugün Auris ve Verso'nun üretildiği fabrika, 30'dan fazla ülkeye ihracat yapıyor. Toyota'nın en kaliteli üretim tesisi seçilen Adapazarı'nda kısa bir süre önce 1 milyonuncu araç üretimine ulaşıldı.
Toyota, aynı tarihlerde radikal bir kararla çevreci hibrid teknolojisi üzerine çalışmaya başladı. 1993'te başlayan çalışmalar 4 yıl sonra meyvesini verdi. 1997'de dünyadaki ilk seri üretim hibrid araç olan Prius Japonya'da yola çıktı. 2000'de ABD ve Avrupa'da satışa sunuldu. 2004'te Prius'un ikinci jenerasyonu geliştirildi. Hollywood yıldızlarının gözdesi oldu. Statü sembolu, çevre ikonu ve Avrupa'da yılın otomobili oldu. Ben de jüri üyesi olarak 22 ülkeden 58 gazeteciyle birlikte tam puan vererek, Prius'u 2004'te yılın otomobili seçtim.
Bugün Prius'un üçüncü jenerasyonu yollara çıktı. Halihazırda 44 ülkede satılan Prius'un dünya çapında 80 ülkede satılması planlanıyor. Talep her geçen gün büyüyor. Satışların artmasında hükümetlerin verdiği teşvikler de önemli rol oynuyor. Mart sonu itibariyle toplam 1 milyon 256 bin adet Prius satıldı.
2010'dan itibaren yılda 1 milyon adet satılacağı tahmin ediliyor
. Toyota, talebi karşılayabilmek için Japonya dışında ABD ve Çin'de üretim planlıyor.
Aynı tarihlerde başlayan iki proje olan Adapazarı ile Prius'un yolları yine kesişebilir. Prius, Avrupa pazarları için Türkiye'de üretilebilir. Bu mümkün. Öncelikle Adapazarı, Toyota'nın en kaliteli üretim yapan tesisi.Kalite konusunda bir sorun yok. Tek sorun, hibrid teknolojisinin maliyeti yüksek. Zaten Toyota bu nedenle maliyetleri düşürmek için Çin'de üretimi planlıyor. ABD'deki üretim ise pazarın büyüklüğünden kaynaklanıyor.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün'ün de söylediği gibi otomotivde yeni nesil yatırımlar ve hibrid teknolojiler teşvik edilecekse, zaman kaybı olmadan harekete geçilmeli. Toyota için uygun ortam yaratılmalı. Türkiye'de üretim cazip hale getirilmeli. Bu gerçekleşirse, hem yüksek teknoloji Türkiye'ye gelir, hem de ihracatı giderek büyüyen bir yatırıma imza atılır. Türkiye bu sefer otomotivde geleceği yakalar.
BİZE ULAŞIN