Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Dizelin tahtına hibrit aday

Bakanlar Kurulu kararıyla hibrit araçların ÖTV’si indirildi. SABAH vergi teşviki sonrasında dizellerin tahtına aday olan hibrit araçların dosyasını açtı. İşte çevre dostu hibritlerin A’dan Z’ye ekonomisi...

Emisyon skandalı, tüm dünyada dizelin popülaritesini yok etti. Özellikle, Avrupa'da dizel otomobil satışları ciddi oranda düştü. Yüzde 70'ler seviyesinde olan dizelin payı yüzde 50'lere kadar geriledi. Tahminlere göre 2030'da dizellerin payı yüzde 9'a düşecek. Dizelin yerini ise hibrit araçlar dolduracak. 2030'da pazarda hibrit araçlar yüzde 28, benzinli motorlu araçlar yüzde 25, yüzde 100 elektrikli araçlar yüzde 20, plug in hibrit araçlar yüzde 18, dizel motorlu araçlar ise yüzde 9 pay alacak. Dünyada yaşanan gelişmelerin aksine dizel talebinin arttığı Türkiye'de ise geçen hafta geç de olsa devrim niteliğinde bir adım atıldı. Nihayet, dünyada birçok ülkede olduğu gibi hibrit araçların teşvik edilmesine karar verildi. Resmi Gazete'de yayımlanan karara göre motor silindir hacmi 1800 cm3'ü geçmeyen hibrit otomobillerin ÖTV'si yüzde 90'dan yüzde 45'e, motor silindir hacmi 2.500 cm3'ü geçmeyen hibrit otomobillerin ÖTV'si yüzde 145'ten yüzde 90'a düşürüldü. Ancak, indirim bu haliyle eksik kaldı. Çevreyi kirleten dizellerden kurtulmak, yakıt tüketimini düşürmek ve akaryakıttan kaynaklanan cari açığı azaltmak için geniş kapsamlı bir indirim yapılabilirdi.

YÜZDE 25 UCUZLADI
ÖTV indirimiyle Türkiye'de satılan 1.800 cm3'ü geçmeyen bir hibrit otomobilin fiyatı yüzde 25 düştü. Hibrit otomobilin fiyatı, dizel otomobili yakaladı. Bu hesaba göre, Toyota'nın hibrit modeli Prius'un 59 bin 800 euro olan fiyatı, 45 bin 636 euroya geriledi. Yaris'in hibrit modeli ise 1.5 lt motoru nedeniyle, teşvikten yararlanamadı. ÖTV teşviği, Toyota'nın Adapazarı fabrikasında üreteceği SUV modeli C-HR'ı da etkileyecek. Teşvikten önce hibrit C-HR yüzde 90'lık vergi dilimine girerken, şimdi yüzde 45'lik ÖTV'ye tabi olacak. ÖTV'nin inmesiyle C-HR'ın fiyatında da önemli oranda iyileşme olacak.

YATIRIMA DESTEK
Hibrit araçlara vergi indiriminin çıkmasında Toyota'nın 350 milyon euroluk yatırımı da etkili oldu. Hükümet bu kararıyla hem yerli yatırımı hem de çevreci araçları desteklemiş oldu. Ayrıca potansiyel yabancı yatırımcılara da destek mesajı verdi.

PETROL ÜLKESİ İRAN VERGİYİ SIFIRLADI
Dünyada konvansiyonel içten yanmalı motorlara göre daha yüksek maliyetlere sahip hibrit araçların yaygınlaşması için çeşitli teşvikler uygulanıyor.
ABD: Petrol ithalatını sıfırlamak amacıyla çevreci araçlara vergi indirim teşviği veriyor.
Brezilya: Yüzde 35 olan gümrük vergisi hibrit araçlar için yüzde 2'ye indirildi.
İran: Mayıs 2014'te yüzde 90'a varan gümrük vergisini, hibrit ve elektrikli araçlar için sıfırladı.
Çin: Hibrit araçlar tüm vergilerden muaf.
İspanya: Hibrit taksilere 5 bin euro nakit desteği veriyor.
Portekiz: Hibrit araçların vergisinde yüzde 40 indirim var.
İsrail: Yüzde 83 olan vergi hibrit araçlar için yüzde 30 olarak uygulanıyor.
İzlanda: Hibrit araçlar yüzde 25.5 olan KDV'den muaf.
İrlanda: Hibrit modeller 2 bin 500 euroya varan vergi indirimi alıyor.
Slovenya: Devlet her hibrit araç için 4 bin euro destek veriyor.
Yunanistan: Hibrit araçlar ilk tescil ve yıllık kullanım vergisinden muaf.
Hollanda: Araç bedelinin yüzde 25'i gelir vergisinden düşülüyor.

İSTANBUL'DA 15 DAKİKADA 1 TANKER YAKIT İSRAF EDİLİYOR
İstanbul köprülerinden her 15 dakikada 1 tanker yakıt israf ediliyor. Hibrit araçlar ise yoğun trafik şartları için ideal çözüm sunuyor. Hem benzin hem de elektrikli motoru olan hibrit araçlar, 50 km/s hıza kadar sadece elektrikle hareket ediyor. Şehir trafiğinde benzin motoru, şarj gerektiğinde devreye giriyor. Kendi kendini şarj edebiliyor. Yakıt tüketiminde yaklaşık yüzde 50 tasarruf sağlıyor.

HİBRİT TEŞVİKİ YERLİ OTOYU UÇURUR
Hibrit teşvikinden yerli otomobilinde yararlanması bekleniyor. 2020'de yollara çıkması planlanan yerli otomobil projesinde konvansiyonel içten yanmalı benzinli motorlu versiyonların yanı sıra hibrit versiyonları da bulunuyor. Teşvikin yerli otomobile olan talebi artıracağı düşünlüyor.

TÜRKİYE'DE YENİ BİR DÖNEM BAŞLIYOR
Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış CEO'su Ali Haydar Bozkurt, hibrit araçlar için yapılan düzenleme ile Türk otomotiv sektöründe yeni bir dönemin başladığını söyledi. Avrupa'nın dizel araçlardan uzaklaştığı bir dönemde hibrit araçların teşvik edilmesinin, hükümetin ne kadar doğru bir karar verdiğini gösterdiğini ifade eden Bozkurt, "Hibrit otomobillerin sağladığı düşük yakıt tüketiminin, hem kullanıcılara hem de ülke ekonomisine büyük katkıları olacaktır. Bunun yanı sıra hibrit otomobiller düşük gaz salımı ile çevre ve insan sağlığı konusunda da önemli fayda sağlıyor" dedi. Yapılan düzenlemeyle hibrit araçların Türkiye'de en çok tercih edilen 1.6 ve altındaki motorlu araçlarla aynı vergi oranına gelecek ve daha erişilebilir fiyat seviyesinde satışa sunulacağını söyleyen Bozkurt, şöyle devam etti: "ÖTV indirimi, Toyota'nın 2017 için belirlediğimiz 65 bin adetlik toplam satış hedefimizi etkilemeyecek. Beklentimiz, Avrupa'da olduğu gibi, hibrit tercihinin önümüzdeki yıllarda artarak, 2020'ye kadar, hibrit versiyonu da olan CHR ve Auris modellerimizde yüzde 70 gibi bir orana ulaşması. Araçlarımızın yüzde 45'lik vergi dilimine giren benzinli ve dizel modelleri zaten mevcut olduğundan, ilave satış beklentisinde de değiliz. Daha çok konvansiyonel dizel ve benzinli araçların satışının azalacağını ve tercihin zamanla hibrite yöneleceğini tahmin ediyoruz."

11 MİLYON HİBRİT ARAÇ YOLLARDA
Dünyada toplam 11 milyonun üzerinde hibrit araç satışı gerçekleşti. Sadece Toyota, 1997'den bu yana 9 milyonun üzerinde hibrit araç sattı. Yıllık hibrit otomobil satışları 1.5 milyon adete ulaşan marka, 2020 yılına kadar toplam 15 milyon hibrit satışına ulaşmayı hedefliyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA