MEVLÜT TEZEL MEVLÜT TEZEL

Enerji içeceklerine 18 yaş sınırı

Yaklaşık iki hafta önce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın Türk Gıda Kodeksi Enerji İçecekleri Tebliği Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yapılan yeni düzenlemeyle artık 18 yaşından küçüklere enerji içecekleri satılamayacak.
Spor tesislerinde, okul kantinlerinde ve hastanelerde enerji içecekleri piyasaya arz edilmeyecek ve reklamı yapılmayacak.
Bu ürünlerin etiketinde uyarı başlığı altında, tüketici tarafından kolaylıkla görülebilecek şekilde 'Alkol ile karıştırılarak veya beraber tüketilmemelidir.
Çocuklar, 18 yaş altı kişiler, yaşlılar, diyabetikler, yüksek tansiyonu olanlar, gebe ve emzikli kadınlar, metabolik hastalığı olanlar, böbrek yetmezliği olanlar ile kafeine hassas kişiler için tavsiye edilmez. Sporcu içeceği değildir, yoğun fiziksel aktivite öncesinde, sırasında veya sonrasında tüketilmemelidir.
Günlük 500 ml'den fazla tüketilmesi tavsiye edilmez' ifadesi yer alacak.
Bu düzenlemeyi yürürlüğe sokanlara sonsuz teşekkürler.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO), Türkiye ve Avrupa genelinde tüketimi hızla artan enerji içeceklerinin, halk sağlığını olumsuz etkilediğini belirtiyor. Yoğun kafein içeren enerji içecekleri, özellikle çocuk ve gençlerin sağlığını tehdit ediyor. Enerji içeceklerinin fazla miktarda tüketilmesi, kafein zehirlenmesi riskini artırıyor.
Almanya'daki Bonn Üniversitesi'nde yapılan araştırma; enerji içeceği içilmesinin ardından kalp kasılmalarının çok daha güçlü yaşandığını ortaya koydu. Araştırmayı gerçekleştiren ekip, çocukların ve özel sağlık durumu bulunanların enerji içeceklerinden uzak durması gerektiğini açıkladı. Enerji içeceklerinin hepatit riskini artırdığını, çocukları şişmanlattığı vs. gibi birçok zararları olduğunu kanıtlayan başka araştırmalar da var.

HALK BİLİNÇLENMELİ
Enerji içeceklerinin reklamlarına hiç dikkat ettiniz mi? İşte size şu an Red Bull'un internet sayfasında olan 'Ders Maratonundan Koşu Bandına' başlıklı bir metin:
'Tüm gün ders programını takip edip bir de okul sonrası antrenman programını tamamlamak hiç kolay değil. Bu yüzden ders çıkışı hız kesmek istemeyen öğrenciler çantalarından buz gibi bir Red Bull'u eksik etmezler.
Ve ders maratonundan koşu bandına uçar adım geçiş yaparlar.' Bu metinde hedef kitle bir üniversite öğrencisi de olabilir, TEOG'a hazırlanan bir çocuk da. Daha da kötüsü bu metinde dersten spora geçişi de Red Bull kolaylaştırıyor.
Elbette enerji içeceği sadece Red Bull değil; Burn vs. bir sürü marka var. Enerji içeceği markalar birçok spor organizasyonuna da sponsor oluyorlar. Ne yazık ki, bu reklamlar yüzünden toplumda 'spor yapan, ders çalışan, sınava hazırlanan enerji içeceği içer' algısı oluştu ve bu algının yakın vadede ortadan kalkması da mümkün görünmüyor.
Özetle; enerji içeceklerinin zararları ve bu tarz içeceklerin 18 yaşından küçüklere satılmayacağı kamuoyuna daha çok duyurulmalı. Bundan sonra enerji içeceklerinin reklamlarında daha dikkatli bir dil kullanmalı.
Bu noktada medyaya büyük iş düşüyor.
Bugünkü Diğer Yazıları