YAZARLAR

01 Kasım 2016, Salı
Farklı sınıfta aynı surat
KORAY KODAL Farklı sınıfta aynı surat
Yazarın Tüm Yazıları

Otomobil tasarımlarında marka yüzü oluşturma hevesi artık alışmak zorunda kaldığımız bir gerçek haline geldi. Mercedes S Serisi, E Serisi ve C Serisi'ni yan yana dizilmiş halde gören birisi arkadan baktığında üç otomobili ayırt etmek için boyut algısına güvenmek zorunda. Özellikle E ve C Serisi'nde bu algı oldukça zayıf. Benzer yakınlığı Audi A3 Sedan, A4, A6 ve A8'de de görüyoruz. BMW de yeni tanıttığı 5 Serisi ile şaşırtıcı bir tasarım yerine 7 Serisi'nin çizgilerini yeniden oranlayarak karşımıza çıkarttı.

Sadece farklı sınıflar arasında benzerlikler değil, nesiller arasında da çok yakın tasarımlar kullanılıyor. Bir önceki nesil otomobil ile yeni nesli ayırt etmek artık daha güç olmaya başladı. Özellikle müşterilerini fazla sarsmadan yeni nesliyle yollara çıkmak isteyen "Premium" markalar kafa karışıklarını arttırıyor. Örneğin Audi A4. Üçüncü nesil ve dördüncü nesil arasında farların ve ön panjurun daha keskin çizilmesi haricinde tasarım farkı bulmak zor. Bu sayede bir önceki A4 ile yakalanılan sevgi, yeni nesille riske atılmıyor. Öncesini beğenenler yenisini de beğeniyor. Bu sayede yıllar sonra da yollarda A4 gören birisi markanın orta sınıfta temsil edilen modelini tanıyor. Çünkü marka yüzü ve A4 tasarımı artık akıllara işlenmiş oluyor.

Premium haricinde, tasarımında gelişmeye devam eden markalarda ise nesiller arasındaki farklar çok daha keskin bir şekilde ayırt edilebiliyor. Örneğin Civic Sedan. Onucu nesliyle karşımıza çıkan Civic Sedan'ın üzerinde model logosu olmasa tanınması mümkün olmazdı. Bir önce tasarımı tamamen silip yepyeni bir tasarım diliyle şekillendi. Bu cesaret yeni müşteri kitlesi oluşturma konusunda markaya bir fırsat tanıyor.

Gün geçtikçe daha çok otomobil üreticisi, marka yüzü felsefesi adı altında benzer otomobilleri önümüze çıkartmaya devam ediyor. Markaların fazla riske girmek istememesi bizleri benzer yüzlü otomobillere maruz bırakmaya devam edecek gibi. Özgün tasarımlı, marka yüzü adı atında birbirine benzer değil, birbirine bağlı olduğunu hissettiren otomobillerin çıkması ise daha fazla heyecan uyandırıyor.

SON DAKİKA