Çarşamba 09.01.2013 00:00

Soğuk hava sebze meyve üretimini etkiledi

Antalya Büyükşehir Belediyesi toptancı haline, soğuk hava nedeniyle ürün girişinde yüzde 30'luk bir azalma yaşandı.

Antalya Büyükşehir Belediyesi Toptancı Haline, soğuk hava nedeniyle ürün girişinde yüzde 30'luk bir azalma yaşandı. Bu azalmanın içerideki ürün fiyatlarının yüzde 25 oranında artmasına neden oldu.
Antalya Büyükşehir Belediyesi Toptancı Hal Şube Müdürü Rıza Uysal, yaş meyve ve sebze sevkiyatında herhangi bir sorun olmadığını belirterek, 'Soğuk hava vurdu, böyle oldu' şeklindeki açıklamaların yanlış olduğunu vurguladı. Uysal, Antalya'dan başta İstanbul, İzmir ve Ankara olmak üzere çeşitli illere ciddi oranda sebze ve meyve sevkiyatının yapıldığını söyledi. Antalya'daki 20 bine yakın çiftçinin, Türkiye'nin sebze ve meyve ihtiyacının yüzde 20'sini karşıladığını aktaran Uysal, iklimsel nedenlerden dolayı h'la giren ürün miktarında yüzde 20 ile 30 arasında bir düşüş yaşandığını bildirdi.
MALİYET ARTIYOR
Antalya'da, bu mevsimde soğukların yaşandığını hatırlatan Uysal, şöyle konuştu: 'Bugünlerde soğuklar birazda mevsim normallerinin altına indi. Bu durum çiftçileri üzüyor ve maliyetleri artıyor. Mevsimin soğuması nedeniyle ürünlerde azalma var. Hale gelen ürünlerde yüzde 20 ile 30 arasında bir azalma var. Bu fiyatlara elbette yansıdı. Ürün azlığına rağmen talep fazla olunca fiyat yükseliyor. Domates 1 lira 80 kuruş, patlıcan, biber, kabak 2 lira, bir zaman yola dökülen salatalık ise 1 lira 60 kuruştan alıcı buluyor. Soğuk devam ettiği sürece bu fiyatlar bir miktar daha artabilir."
ABARTILMAMALI
Bu mevsimde ürünün az, talebin fazla olduğunu söyleyen Uysal, geçen yıla göre fiyatların aynı olduğunu söyledi. Antalya halinden çıkan fiyatların diğer tüketim bölgelerinde farklı olabildiğini anlatan Uysal, sözlerini şöyle sürdürdü: "Araya başka esnaf giriyor ulaşım masrafları artıyor. Bu da fiyatların yükselmesine neden oluyor. Ürünün geç ulaşması sonucunda, talep fazlalılığı olan ürünlerin bir miktar daha fiyatının yükselmesine neden oluyor. Antalya'da 1 ile 1.5 lira olan ürünün İstanbul'da 3 ile 3.5 olması bu mevsimde yaşanan fiyatlardır. Bunu fazla abartmamak lazım. 'Soğuk hava vurdu' şeklindeki söylemler yanlış. Öyle aşırı bir ürün daralması yok soğuktan dolayı üründe bir azalma var. Çiftçi don yakıyor. Sabah dinleniyor, bugün getireceği ürünü yarın getiriyor. Ürün arzındaki gecikmeler fiyatları etkiliyor. Abartılacak fazla bir şey yok. Antalya iklim şartlarına göre sevkiyatını yapıyor. Ürün az olduğu için fiyatlarda yüzde 20 -25'lik bir fark var. Ürün artınca fiyatlar normal seyrine dönecektir.'
İSTANBUL'A SEVKİYAT DURMUŞ DURUMDA
Hal tüccarlarından Ali Yandık, her yıl bu soğukları yaşadıkları belirterek şöyle konuştu: 'Ürün soğuk havadan etkileniyor. Şu an halde ürün yok. İstanbul'a gönderdiğimiz ürün satılmıyor. Bu tamamen havayla alakalı bir durum, ürünle değil. Üretici soba yaktığı için ürün girişi az. Çilekte sıkıntı var. Domateste sıkıntı var. Hava nedeniyle hem burada hem de ürünün gittiği yerde sorun yaşanıyor. İstanbul'da talep yok, kardan dolayı. Belki pazartesi veya salı günü istenilen talebi yaşarız. Şu an ürünlerimizi dükkanlarda muhafaza ediyoruz. İstanbul'da pazar açılmıyor. Marketler iş yapıyor. İstanbul'a ürün sevkiyatımız durmuş durumda.'
ÜRETİCİ MUTSUZ

Üretici Salih İpek de 15 yıldır çiftçilik yaptığını belirterek sözlerini şöyle sürdürdü: 'Havaların soğuması bizi etkiledi. Sabaha kadar seralarda soba yakıyoruz. Ürünlerimiz gelişirse sabah hale getiriyoruz. Isıtma, ulaşım, gübre, ilaç fiyatlarının yükselmesi bizi olumsuz etkiledi.Hale getirdiğimiz ürün masrafımızı karşılamıyor.'

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.