Pazartesi 11.03.2013

Işık YARGIN: Kadın ve değerler

Kutlanılası günler; zamanımız bol da değil ama; günün içine girdiği hafta boyu etkinliklerle kutlanır oldu.
Günün tarihi ile anılan haftalar girdi hayatımıza tıpkı 8 Mart Haftası olarak anılmaya başlanılan Dünya Kadınlar Günü gibi. Durum 'hepimiz kadınız' tadında.
2013 yılının 8 Mart etkinliklerinde de; Kadın Sorunları ve çözümleri konuşulurken satır araları 'kadın'ın kültürel değerlerin kıskacında olduğunu bir kez daha ortaya koydu.
Ben lafı uzatmadan demek istediklerimi Dünya Değerler Araştırması'nın ülkemiz için sonuçlarının yayınlandığı Türkiye Değerler Atlası'nın verileri ile anlatacağım.
2012 yılı çalışmasının sonuçları hatırlarsınız ATSO'da Prof. Dr. Yılmaz Esmer tarafından paylaşılmıştı.
64 ilde 2 bin 205 kişiyi kapsayan araştırmanın Kadınlarla ilgili olan cevapları ve oranları bakınız nasılmış.

***
Ailevi değerler kadın bakış açısıyl şöyle... "Ailenin reisi erkek olmalıdır" ifadesine kadınların yüzde 71 katılıyor. "Kadın her zaman kocasına itaat etmeli" ifadesine kadınların yüzde 59'u katılıyor. "Evlilik modası geçmiş bir kurumdur" ifadesi çok düşük bir oranla destek görüyor. Yüzde 6. "Henüz ilkokula gitmeyen bir çocuk annesi çalışırsa bundan zarar görür" ifadesine yüzde 80 kadın katılıyor. Eğitim ve istihdamda cinsiyet eşitsizliği ölçümlerinde kullanılan ifadelere de bakalım. "Üniversite eğitimi kız çocuklardan çok erkek çocuklar için önemlidir." Onaylayanların yüzde 31'i kadın. "İşsizlik sorunu varsa işe almada öncelik erkeğe verilmelidir" diyenlerin yüzde 55'i kadın. "Erkekler kadınlardan daha iyi yönetici olur" diyen kadınların oranı yüzde 64. "Erkekler kadınlardan daha iyi siyasetçi olur"diyenlerin oranı yüzde 71. Bu oran 1996 yılında yüzde 66 imiş. "Bazı kadınlar dayağı hak eder" toplumun yüzde 32 si onaylıyor. Kadınların yüzde 29'u kadınların dayağı hak ettiğini düşünüyor. Bu oran 1996 da yüzde 19 imiş.

***
Kadın girişimciliği ve kadına dair yazılarımdan birinde "değerler problemlerle birlikte ortaya çıkar" görüşümü paylaşmıştım. Kadının ekonomik özgürlüğünün olmaması, okullaşma ve eğitime ulaşmakta fırsat eşitliğinden yoksunluk bir kadın problemi olarak onaylamalarla dışa vurulmuş.
Kadın çocuklarını işyerinin kreşine bırakamadığını, belediyelerden, devletten bu hizmeti alamadığını söylemiş, çocuk annesi çalışırsa bundan zarar görür diyerek.
Yüzde 12'lik CEO'da kadınlaşmaya göğüs kabartarak kadınların motive olmasını hep dilerim de; cam tavanlara vuran kadınların varlığının çokluğunu anlatan onaylama değil de nedir Allah aşkınıza erkekler daha iyi yönetici olur!

***
Hepimiz Kadınız tadında gülücüklerle kimimizin çözüm noktasında etkin olduğu, kimimizin edilgen kaldığı öznesi KADIN olan haftanın içinden geçtik.
Söylenenleri martavaldan kurtarmak için sorunun var olduğunu kabullenmek çözüm üretmek için olmazsa olmaz.
Çözüm kadını ve büyük planda toplumda zihniyet dönüşümünü sağlayan değerleri üretmeli.
Bu noktada 'kadın istemiyor' aldatmacasına kapılmadan sorumluluğu onay vermeyenlerin omuzlarına yıkmadan 'hepimiz kadın' olmalıyız.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.