Pazartesi 04.11.2013

Işık YARGIN: Antalya Kaleiçi dün bugün

Yaz mutlulukları üretmek olan işimiz gereği, insanları gözlemek gibi bir refleksim vardı. Yıllar içinde gözlemden vazgeçmenin sağlığım bakımından faydalı olacağı düşüncem baskın geldi. Gözlemden muradım insanı daha iyi algılamak olunca 'vazgeç gitsin' noktasına geldim. Zira, bir 'biçimselleşme' bir 'sürünün üyesi olma' halinin tercih edilmesi, bir 'genelleşme', bir 'emtialaşma'.
Oysa ki yeni zaman yok olmak istemiyorsan 'Farklı ol' dayatmasında. 'İş'te, 'kültür'de, 'sanat'ta...
Hayatın her alanında.
Hafta sonu Antalya Kaleiçi'nin dünü bugünü tartışıldı.
Atanmış ve seçilmiş alakadarları, Kaleiçi'nde doğmuş büyümüş sevdalıları, STK temsilcileri ve elbette Antalyalılar oradaydı.
Antalya'nın kent tarihçisi araştırmacı Hüseyin Çimrin dünü anlatarak bugünün sorunlarını belirginleştirdi. Bugün ise Emin Altıner tarafından sorgulandı ve sorunlara dikkat çeken sorular soruldu.
Panel 'sürünün bir üyesi ol' mealiyle ele alınan bir Kaleiçi resmini önüme koydu. 1970'li yıllarda Güney Antalya Projesi'nin başlamasıyla turizm ürünlerini çoğaltma telaşına girilmişti. Bu telaşlı yaklaşım, bütünlüğü sağlamak yerine yerel kaynakların özünden çok çabuk uzaklaşılmasına, kültürün erozyona uğramasına sebep oldu. Yanıtlar elbette Antalyalı tarafından bulunmalıydı ki bu noktaya Panel konuğu ve konuşmacıları Tarihi Kentler Birliği Başkanı ve Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey ile Tarihi Kentler Birliği Danışma Kurulu Başkanı Prof. Metin Sözen de dikkat çektiler.
Gaziantep Belediye Başkanı Asım Güzelbey tarafından yönetilen 'Lahmacundan UNESCO'ya' hikayesi çözüm arayışında olan Kaleiçi alakadarları için önemliydi.
Yapılar işlevlendirilirken insan ögesi göz ardı edilmeden günümüze aktarılmasındaki nüanslar dikkat çekiciydi. Dönüşümün hikayesi tamamlandığında; planlamayla başlayan, kültürün yeniden yaşatılması, korunması, gelecek kuşaklara yaşanarak aktarılmasında dükkanları yaptın içinde esnafı olmazsa, evi restore ettin içinde yaşayanı olmazsa bir turizm ürünü yaratılamayacağı net bir şekilde anlaşıldı.
Prof. Metin Sözen Antalya'nın en büyük sıkıntısının alakadarların, kurumların bir araya gelememeleri olduğunu söyledi.
Bu salonlarda yaptığı konuşmaların sayısını unuttuğu ama hala aynı noktada olunduğu hatırlatması sözlerinin kanıtı gibiydi.
Bugünkü durum, sadece otel yatak sayısı ve gelen yolcu sayıları ile övünülen bir kent olmanın gelecek içinde olumsuz sinyallerini de veriyor. Kent halkının ve gelen turistin kültürü, tarihi, doğal güzellikleri bir arada ve yoğun yaşatılabileceği herşeye sahip bir kentin bugünkü durumu acı veriyor.
Metin Sözen Hocamız 'Tez zamanda bir araya gelinerek planlama ile başlanılması ancak bu yapılırken fiziksel verilerle yapılan bir plandan daha ziyade ana tanımlamaları, gösterilen yolların sürdürülebilirliğinin başka araçlarla desteklenmesi ve asla plandan taviz verilmemesi' uyarısında bulundu. Başarıya ulaşmak için iradenin partiler üstü ve politikaya bulaşmaksızın, objektif ve cesur uygulamayla mümkün olacağını söyledi. Sorun TEAM Toplumsal Ekonomik Araştırmalar Merkezi tarafından ele alındı.
Değerli Sözen Hocamız bu çabanın devam ettirilmesi için tarafların bir araya getirilmesinde TEAM yönetim kurulunu göreve davet etti.
Antalya'nın 'Farklı olmak' için, 'birlik olarak, birlikte hareket etmek' prensibini gelecek vizyonunu şekillendirirken ihmal etmemesi gereği; bu panelin benim açımdan çok önemli bir çıktısı oldu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.