Çarşamba 18.12.2013

Nar üretiminde olağanüstü artış

Türkiye'de, 1988 yılında 45 bin ton olan nar üretimi, 2012 yılında 315 bin 150 tona ulaştı. üretimin 3'te birini tek başına Antalya sağlıyor

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Türkiye'de 1988 yılında 45 bin ton olan nar üretiminin, 2007'de 106 bin 560, 2010'da 208 bin 502, 2012 yılında ise 315 bin 150 tonu bulduğunu açıkladı. Bayraktar, sadece 2012'de yüzde 44.85 üretim artışı olduğunu, bitkisel üretim ikinci tahmin verilerine göre 2013'te üretimin yüzde 22.13 artışla 384 bin 905 tona çıkacağının tahmin edildiğine dikkati çekti.
AÇIK FARKLA BİRİNCİ

Türkiye çapında 56 ilde yapılan nar üretiminin 3'te 1'ini tek başına Antalya'nın gerçekleştirdiğini bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: "Üretimi 104 bin 421 ton olan Antalya'yı, 47 bin 67 tonla Muğla, 28 bin 182 tonla Denizli, 26 bin 200 tonla Adana izliyor. En az üretim ise 4'er tonla Edirne ve Giresun'da, 3 tonla Kütahya'da 2 tonla Erzurum'da yapıldı".
FİYATI DÜŞÜYOR

Nardaki sorunlardan birinin üretimdeki artışın taleple desteklenmemesi olduğunu belirten Bayraktar, "Narda hem ülke içi tüketim hem de ihracat olanakları arttırılmalıdır. Çünkü, 2011/2012 üretim sezonunda bile 15 bin 558 ton nar, üretim ve kullanımda kaybedildi. Kaybedilen ürün miktarı, çoğu ülkenin toplam üretiminden fazla bir rakama karşılık geliyor. Ürün iyi korunmalı ulusal servet ziyan edilmemelidir. Bu kadar hızlı üretim artışının doğru yönetilmesi gerçekten zor görünüyor. Hem tüketimi çok hızlı arttırmanız hem de ihracatta bütün pazarları zorlamanız ve yeni pazarlar yaratmanız gerekiyor" diye konuştu. Üretimin bu kadar artması ve pazarlama sıkıntısı yaşanması nedeniyle narda fiyatların düştüğünü hatırlatan Bayraktar, "2013 yılında üretici narını kilogramı 60-75 kuruştan sattı. Hatta bazı üreticiler üzerinde mahsulü olan ağaçlarını sökerek, başka ürünlere yöneldi. Nar fiyatları son yıllarda sürekli düşüyor. 4 yıl önce kilosu 150 kuruş olan nar, 2012 yılında 80-100 kuruşa, 2013 yılında da 60-75 kuruşa kadar düştü. Çiftçimiz üretimi bir şekilde yapıyor. Yalnız örgütlenme yetersizliği, planlama ve pazarlama sorunlarına neden oluyor. Bu da çiftçimizi zorluyor. Nar üretiminde dış pazarların yeterli olmadığı açık... İhracatın artırılması büyük önem taşıyor" dedi.
SAĞLIĞA FAYDALARI
TZOB Başkanı Bayraktar, C vitamini açısından zengin bir meyve olan narın B1 ve B2 vitaminleri, potasyum, kalsiyum, fosfor ve demir içerdiğini, kalp ve damarlara, çarpıntıya iyi geldiğinin, enerji verdiğinin, yorgunluğu giderdiğinin, vücudu, diş etlerini güçlendirdiğinin, kötü kolesterolü düşürdüğünün, kan şekerini dengelediğinin, harareti önlediği uzmanlar tarafından söylediğini vurguladı. Çekirdeğinde elde edilen yağın cilde ve saçlara iyi geldiğini bildiren Bayraktar, meyve taneleri zarı ülsere karşı mideyi kuvvetlendirir, bağışıklık sistemini güçlendirir, kanser riskini azaltan antioksidanlar açısından da zengin bir meyvedir" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.