Pazartesi 11.01.2016

Antalya Havaalanı

Yarım asır öncesi Dekota model çift pervaneli 45 kişilik uçaklarla haftada İstanbul'a iki, Ankara'ya bir seferin yapıldığı Antalya Havaalanı'nda bu sayı, günümüzde günde 800-900'leri bulabiliyor

Yıllar ne kadar da çabuk geçiyor. Bugün gibi hatırlıyorum. Bugünkü havalimanının bulunduğu, Antalya'ya 10 km kadar uzaklıktaki bölge eskiden Karahayıt adıyla bilinirdi. Her taraf taşlık, kayalık, maki denilen çalılıklarla örtülü idi. Konargöçer Çingeneler eşek güderler ve hayvanlarını buralarda otlatırlardı. Türkiye, 1954 yılında Nato'ya katıldıktan sonra Amerikalılar, çalılık ve Düden Çayı'nın taşması ile hemen hemen her kış bataklığa dönüşen bu düzlüğe 3.400 metre uzunluğunda, Türkiye'nin o zamanların en uzun ilk pistini yaptı. Askeri amaç için inşa edilen Antalya Havaalanı, birkaç yıl sonra Türk Hava Yolları seferlerine de açıldı.
İLK UÇAK SEFERLERİ
Türk Hava Yolları'nın ilk uçak seferleri, pist yakınına önce küçük bir kulübe, daha sonra 1960 yılında yaklaşık olarak 300 metrekarelik bir terminal binası ile hizmete girdi. Haftada bir gün Ankara'ya, haftada 2-3 gün İstanbul'a THY'nin uçakları uçmaya başladı. Bu uçaklar Dekota model, çift pervaneli, 45 kişilik uçaklardı. Yakıt almak için Afyon'a iniş yapar; oradan İstanbul, Ankara'ya yollarına devam ederlerdi. Şehirden havaalanına, Türk Hava Yolları'nın servis otobüsü ile pist yakınındaki küçük terminal binasına gelinirdi. Uçak kalkış saati gelince; otogarlarda olduğu gibi bir yetkili ses, bir sandalye üzerine çıkar; yüksek sesle ortaya "Kalkış saati geldi. Uçak yolcusu kalmasın" diye seslenirdi. Yolcularla birlikte, uğurlayanlar da ellerini sallaya allaya uçağın yanına kadar giderdi. Hatta bazıları uçağın içine kadar girer; yolcularını orada uğurlamaya çalışırdı. Bu kez de ikaz hosteslerden gelirdi. "Birkaç dakikaya kalkıyoruz. Uçak yolcusu olmayanlar, lütfen dışarı çıksınlar." O günler, insanların birbirlerine kötülük yapmadığı günlerdi. Üst arama, valiz karıştırma bilinmezdi. Yolcular uçuş saati geldiğinde ellerini sallaya sallaya uçağa giderlerdi. Antalya Havaalanı'nda bu durum hemen hemen 1970'li yıllara kadar devam etti. Uçak kaçırma benzeri olaylar olunca, her havaalanında olduğu gibi, burada da yolcu girişlerine X ışınlı cihazlar koyuldu. Daha sonraları Antalya'ya turist akını ile birlikte, uçak seferleri de haftada dörde, beşe çıktı. DC 9'lar sefere kondu. Antalya, diğer büyük kentlerle ancak bu yıllardan sonra yakınlaşmaya başladı. Daha önceleri, İstanbul, Ankara, İzmir'e herkesin gidip, gelmesi nadiren olurdu. Oralara gidip gelmek, görmek büyük bir olay olur; gidenler günlerce gördüğü yerleri, yaşadığı izlenimlerini anlata anlata bitiremezdi.
NEREDEN NEREYE…

Türkiye'nin Akdeniz kıyısındaki başlıca turizm ve tatil merkezi olan Antalya'nın Havalimanı, şehir merkezinin 13 kilometre doğusunda, eski yerindedir. 1985 yılında uluslararası trafiğe açılan havalimanının 3 bin 400 metre uzunluğunda pisti ve 101 bin metrekare alanlı apronu bulunmaktaydı. Bu alanın zamanla yetersiz kalması nedeniyle 400 dönüme yakın bir alan havalimanına ilave edildi. Havalimanı bugün yaklaşık 13 milyon metrekare araziye sahiptir. Geçen süre içerisinde iç turizmde ve özellikle dış turizmdeki gelişmelere paralel olarak cihaz, sistem, kolaylık ve arazi yönünden gelişmesini sürdürmüştür. Türkiye'nin ilk yapişlet- devret modeli terminal işletmesi olan Antalya Havalimanı Dış Hatlar Terminali, yapımı 22 ayda tamamlanarak 31 Mart 1998 günü resmen hizmete açıldı. Terminal binası toplam büyüklüğü: 168 bin 159 metrekare olan bu büyük ve modern havalimanı, özellikle yaz aylarında Türkiye'nin güney sahillerine gelen milyonlarca yerli ve yabancı turisti ağırlamaktadır. Yolcu trafiğine göre Avrupa'nın en kalabalık havalimanları listesine göre Avrupa'nın 14. en yoğun havalimanıdır. Türkiye'deki havaalanları istatistiklerine göre, toplam yolcu trafiği bakımından ikinci havalimanıdır. Geçtiğimiz yıllarda 11 milyonu aşkın turist ağırlamıştır.

TEKNİK BİLGİLER

- ACI (Airport Council International) istatistiklerine göre, AYT 2001'den bu yana dünyanın en büyük 100 havalimanı arasında yer almaktadır ve Mayorka ve Barselona ile birlikte Akdeniz kıyısındaki trafiği en yoğun üç havalimanından biridir.
- ACI istatistiklerine göre, AYT, 2005 yılında, uluslararası yolcu trafiği bakımından dünyanın 30. büyük havalimanı olmuştur.
- Haziran, Temmuz ve Ağustos 2007 aylarında, uluslararası yolcu sayısı bakımından dünyada sırasıyla 16., 14. ve 13. sıralarda yer almıştır.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.