Cuma 15.01.2021

Çiftçi gözünü göğe çevirdi

Kuraklık tehdidi büyüyor. Meteoroloji 6 aylık dönem için ‘olağanüstü ve şiddetli kuraklık’ uyarısı yaptı. İlk etki zeytin ve portakalda yaşandı. Sebze ve meyve üretimine de yansıma riski korkuttu

TÜRKİYE genelinde kuraklık tehdidi artarken, tarımsal üretimin lideri Antalya bundan en çok etkilenen illerin başında geliyor. Artan sıcaklık ve düşen yağışın ilk etkisi zeytinde oldu. Zeytin rekoltesinde yüzde 30'u aşan düşüş yaşandı. Ardından narenciye ve portakal rekoltesinde yüzde 60'a varan düşüşe sebep oldu. Üretici ise yaşanan kuraklığın meyve ve sebze geneline yayılmasından endişeli.

EYLEM PLANI YAPILMALI
Antalya Ticaret Borsası (ATB) Başkanı Ali Çandır, aralık ayı yayınlanan kuraklık haritalarına göre beklenen yağışların gerçekleşmediğini belirterek, "Bütün beklentimiz önümüzdeki süreçte gerekli ölçüde yağışların olmasıdır. Aksi takdirde ürünlerimizin rekoltesine olumsuz yansımasından endişe ediyoruz. Hükümetin 2021 yılı için aldığı sulama sistemleriyle ilgili yatırımları çok olumlu buluyoruz. Ancak her halükarda acil olarak bir kuraklık eylem planının yapılmasında yarar var. İklim değişikliği dünyanın gündeminde, biz de bundan sonra ülke olarak iklim değişikliğine karşı gerekli tedbirleri alacak çalışmaları yapmamız tarımsal üretim ve insanımızın geleceği önemli" diye konuştu. Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO) Antalya Şube Başkanı Vural Şahin de iklim değişikliklerinin ileriye dönük kuraklığın ciddi anlamda sıkıntılar yaratacağını kaydetti. Tarımsal üretimde ciddi rekolte ve verim kayıplarının yaşandığının altını çizen Şahin, "Böyle devam ederse işlenebilir tarım arazilerinde su sıkıntısı yaşayabiliriz. Her alanda kullandığımız su miktarlarında tasarruflu olmamız gerekiyor" diye konuştu.


Beyaz altına rekor fark
ANTALYA Pamuk ve Narenciye Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (ANTBİRLİK) pamuk üreticisini sevindirdi. ANTBİRLİK Başkanı Mustafa Yavuz, 2020 Ekim ayında 30 kuruş, Aralık ayında 70 kuruş kar payı fark pirimi verdiği pamuk üreticine 2021'de 50 kuruşluk kar payı fark pirimi vereceklerini müjdeledi. Böylece ANTBİRLİK aynı sezonda üç kez toplamda 1 lira 50 kuruş kar fark pirimi ödeyerek rekora imza attı.

REKOR KIRDI
Böylece bir kilo pamuğun fiyatı, 1 lira 20 kuruşluk devlet desteği ile 7 lira 20 kuruşa çıktı. Antalyalı çiftçiyi ayakta tutmak için pamuk üretimini arttırıp diğer ürün çeşitlerini de desteklediklerini ifade eden Başka Yavuz, "Dünya da pamuk piyasası arttıkça biz de elde ettiğimiz kazancımızı çiftçimizle paylaşıyoruz, çiftçimize aralık ayında 70 kuruş şimdi de 50 kuruş daha kar payı farkı açıkladık. Bu farkı, nisan ayında çiftçimize ödeyeceğiz" dedi.

150 MİLYON LİRA
İlçelerin, şehrin ve ülkemizin kalkınması için tarım çiftçimizin her alanda üretim yapmasının mecburi olduğunu belirten Yavuz, nitelikli planlarla üreten, üretileni işleyen ve pazarlayan bir sistem kurduklarını açıkladı. Başkan Yavuz, tarımın, çiftçinin müthiş bir gücü olduğunu bu gücü üretime, yatırıma ve ekonomiye dönüştürmek için, 3yılda mısır, buğday, narenciye, susam, zeytin ve pamuk gibi birçok tarım üreticine 150 milyonluk yatırım yaptıklarına dikkat çekti. Yavuz, 2023 yılında hizmete girecek ve bin 500 kişinin istihdam edileceği 250 milyonluk yatırımların sürdüğünü belirterek, "Güneş enerji ihalemiz bitti. 5 üniteli meyve suyu, salça ve zeytinyağı tesisleri için son aşamadayız" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.