Pazartesi 07.01.2013 00:00
Son Güncelleme: Pazartesi 07.01.2013 12:48

2 milyar kullanıcıya nasıl ulaşacak?

Büyüme hızını korumak isteyen Zuckerberg’in yeni hedefi ne?

2012'nin Ekim ayında bir milyar kullanıcıya ulaştıklarını açıklayan Facebook'un ortağı ve CEO'su Mark Zuckerberg sonuçtan son derece mutlu olduğunu ancak hedeflerinin tüm insanlığı birbirine ulaştırmak olduğunu ifade etmişti. Akıllara takılan iki önemli soru var: İlki, bundan sonraki 1 milyar kullanıcıya nasıl ulaşabileceği ve ikincisi Facebook'un nasıl kar edebiliceği.

Facebook Asya'ya talip:
Com.score'un verilerine baktığımızda ayda yüzde 2'lik bir büyüme hızına düşen sosyal medya şirketinin Asya'dan yeni kullanıcılar elde etmesi kuvvetle muhtemel ancak Çin'in bu pazara kapalı olması, şirket için bir başka sorun yaratacağa benziyor. Bu durumda şirketin en büyük hedefleri arasında ise Rusya, Güney Kore ve Japonya yer alıyor. Rakamlara bakıldığında kullanıcı sayıları ve bu sayının nüfusa oranları aşağıdaki gibi olan bu ülkelerin, şirketin büyüme sancılarını biraz olsun hafifletebileceğini ancak tam olarak hedeflerine ulaştıracak kadar yardımcı olamayacağını düşündürtüyor.

12 milyon 323 bin kullanıcısı ile Rusya'da yüzde 20.7 oranında Facebook kullanılmakta, Güney Kore'de ise bu oran yüzde 27.6'ya çıkıyor bu da 8 milyon 584 bin gibi bir rakama tekabül ediyor. Yine aynı orana sahip başka bir ülke de yüzde 27.6'lık payı ve 20 milyon 273 bin kullanıcısı ile Japonya, Facebook için yeni bir pazar oluşturabileceğe benziyor. Yeni reklam filmleri ile özellikle bu ülkelerde yeni arkadaşlara ulaşmaya hedefleyen Facebook kendisini herkesin kolaylıkla ulaşabileceği, kimi zaman yalnız başına dinlenip kimi zaman ortak bir şeylerin paylaşabileceği bir koltuğa benzetiyor. Aynı zamanda da kendisinin köprüler ve meydanlar kadar birleştirici ve uçaklar kadar da farklı insanları bir arada taşıyabilen küresel bir araç olduğunu iddia ediyor.

Hisse senetlerinde düşüş
Wall Street Journal'ın verilerine göre en büyük rakibi Google kişi başına 88 dolar gelir getirirken Facebook'a bakıldığında bu rakam 15 dolarda kalıyor. En yeni uygulamalarından biri olan, yazdıklarınız ve yayınlandıklarınızın yüzde 40 daha görünür kılabilme özelliğini yedi dolardan satışa sunan Facebook ayrıca arkadaşlara Starbucks'tan kahve, Magnolia fırınından cupcake gibi küçük hediyeler satın alabilme uygulamaları ile yapılan harcamalardan komisyonlar almayı planlıyor. Facebook böylelikle kendisine yeni kazanç yolları bulmayı hedefliyor. Ne yazık ki iki uygulama da en çok eleştirilen gelir kaynakları arasında yerlerini çoktan aldılar bile.

Kurucu ve CEO Zuckerberg'in yaptığı açıklamaya göre onları asıl ilgilendirenin bu yaratılan ağın etrafında ortak arkadaşlıklardan yola çıkarak yapılacak bir buluşun olasılığı. Fakat şirket kendisi dünyanın geri kalanını da kullanıcılarına eklemeyi hedefliyorsa farklı kültürlerin, ülkelerin bilgisayar kullanım eğilimlerini daha yakından incelemek zorunda kalacağa benziyor.

bundan sonraki 1 milyar kullanıcıya nasıl ulaşacakları sorduk dediler ki:
Joakim Bergman, Satış müdürü Asia - Pacific at Mag+
Benim için Avrupa'da ve Asya'da yaşamak ve çalışmak Facebook 'un aşırı reklamının abartmasının belli bir süredir bitmiş gibi olduğunu hissettiriyor. Bununla birlikte bu ille de kötü bir şey demek değil. Ben genel olarak mailbox'ın cep telefonunun ya da Wifi'nin olmasının ne büyük bir abartma olduğunu söylemek istiyorum. O nedenle inanıyorum ki Facebook'un diğer milyar kullanıcı için yol haritası çok işlevsel bir ürün haline gelecektir. Artık Facebook akşam yemeklerinizde o kadar fazla konuşmadığınız ancak kesinlikle onsuz yaşayamayacağınızı hissettiğiniz şeylerden biri. Her gün illa çok fazla zaman geçirmeniz gerekmeyen ya da geçirmek istemediğiniz bir şeyler var ne var ki günlük hayatınızda gerçekten yardımcı. O nedenle,uzun lafın kısası : Facebook'un bundan sonraki milyar kullanıcısına ulaşabilmek için mobile zemininde çalışmalarına devam edecek ve sosyal hayatımızın merkezi olan herşeyi kapsamayı garantiye alacak. Facebook bir daha asla özde olmayacak, fakat Google IS, Internet gibi, Facebook steroidlerde rehber olabilir. Her neyse, diğer bir çoğu gibi ben gerçekten Facebook'un nasıl daha yaygın ve daha büyük bir hale gelebileceği konusunda fazla düşünmüyorum. Facebook'u iş geliştirme açısından düşündüğümde, bana Facebook'un bir numaralı hedefinin halkı çok fazla rahatsız etmeden para basmanın yolunu bulmaları gerek gibi gelmektedir, şöyle ki Facebook'un bir eşya olduğunu fark etmeden önce bırakmalılar.

Ahmet Pura, IAB Türkiye Başkanı
"Ülkelerdeki internete aç toplumlar facebook için önemli"
Facebook, bilindiği gibi 14 Eylül itibari ile 1 milyar kullanıcıya ulaşmış durumda. Facebook'un kullanıcı sayısı gelişimine bakıldığında; Ekim 2007'de 50 milyon kullanıcı varken, Ağustos 2008'de 100 milyon kullanıcıya, Temmuz 2010'da 500 milyon kullanıcıya ve nihayet Eylül 2012'de de 1 milyar kullanıcıya ulaşmış durumda. Şu andaki aylık kullanıcı kazanım rakamları devam ederse, 2015 sonu - 2016 başında 2 milyar gibi bir kullanıcı rakamına ulaşması mümkün olabilir.

Buradaki en önemli faktör, mobil ve özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki internete aç toplum olacaktır. Hali hazırda Facebook kullanıcılarının yüzde 60'ı mobil kullanıcılardır. Ve bu oranın önümüzdeki dönemde daha da yükselmesini bekliyoruz. Özellikle akıllı telefonlardaki baş döndürücü hızda kaydedilen gelişim bunun en büyük tetikleyicisi olacaktır. Her ne kadar kullanıcı bazı kazanımının düştüğü rapor edilse de, bugüne kadarki hızı bile onu 2 milyara taşımaya yetecektir.

"Internet gelecektir, gelecek internettir."
Halihazırda bazı büyük şirketlerin de özellikle ciddi yatırımlar yaptığı gelişmeye aç ülkelerde de internet kullanımının daha çok tabana yayılması ile çok beklenmedik internet kullanıcı sayılarına ulaşmayı bekliyoruz. Özellikle TV'lerin dahi internete bağlanabildiği şu dönem, bilgisayar şartını ortadan kaldırarak bir giriş engeli olmaktan çıkarıyor. Bu ve bunun gibi yenilikler, Facebook özelinde kesin bir şey söyleyemesek de, dünya genelinde çok ama çok hızlı bir internet kullanıcı bazı büyümesinin genele yansıyacağını düşünüyoruz. Önümüzde Iplerin, yani Ipv4'ün yetmemesi gibi bir durum belki bir ara bizi yavaşlatabilecek gibi görünse de, hâlihazırdaki Ipv6, yani çok daha fazla sayıda IP temsil edebilme yeteneği, ana sistemlerin içine işlemiş durumda. Sözün özü; İnternetin yükselişi önlenemeyecek gibi görünüyor.

Ferhat Er, Turkuvaz Medya Reklam İnovasyon ve 360 Projeler Uzmanı
"User friendly olmazsa, olmaz!"
Bundan sonraki 1 milyarlık kullanıcı hedefi için, kullanım kolaylığı sağlayacak uygulamaları iyi bir ara yüzle sunmalı diye düşünüyorum. User friendly olmayan çoğu işin büyüme hızı yavaşladığını ya da işin ortadan kalktığını görebiliyoruz. Örneğin Facebook zaman tüneline geçiş ile tamamen kullanım alışkanlığımızı değiştirdi ve buna adaptasyon süresi fazlasıyla uzun sürdü. Hatta bu değişimin olduğu günlerde Google'da en çok aranan kelime ''remove timeline'' olması bile bu sert geçişlerin çok doğru olmadığını gösteriyor.

Mobil internet tüketimi artarsa olur.
Facebook aktif kullanıcı sayısının arttıracak önemli bir diğer faktör de mobil internet tüketiminin gün geçtikçe artıyor olması. Hali hazırda yüzde 50'nin üzerinde bir rakam Facebook'u mobilden kullanıyorken, ileride bu kullanımı daha da kolaylaştıracak teknolojik gelişmeler ve dijital tüketici profili değişimi düşündüğümüzde Facebook'un aktif kullanıcı sayısına da mutlaka artı yönde katkısı olacaktır.

Ömer Enis Şen, Teknokrasi, Kurucu ortak
Facebook'un kurucusunun 1 milyar aktif kullanıcıya ulaştıklarını söylediğini duydum. Bu beklenen bir gelişme. Bu gidişle sayı artmaya devam edecektir. Fakat bu sayı ne kadar doğru pek emin olamıyoruz. Facebook'da hala içimizi rahatlatan bir geliştirme yapabilmiş değil. Herkesin dilinde şu sıralar fake kullanıcı avı var. Kimin ne kadar takipçisi fake, hangi ünlü gerçek hangi ünlü fake. Her ne kadar daha çok Twitter bu soruların muhatabı olsa da Facebook'da bu tip soruların muhatabı olabiliyor.

"Komşum Naciye abla en iyi örnek"
Örnekler üzerinden gitmek isterim. Komşum Naciye abla. Bir gerçek hesaba, bir eşini takip ettiği hesaba birde oyun oynamak için açtığı hesaba sahip. Tüm arkadaşlarının da bu yolu izlediğini hatta eşlerini birden fazla hesapla takip ettiğini söylüyor. Facebook buna büyük savaş açsa bile önüne geçebilmiş değil. Bence şimdilik platformumuzun kullanıcı sayısı şu kadar diye hava atmak için erken. Ne kadarı bu platforma güveniyor, ne kadarı buradan bir şey satın alıyor, ne kadarı gerçekten memnun bunun peşine düşmeliyiz.

"İşin sırrı mobilde"
Ben sosyal ağların masaüstü bilgisayarla kullanıcıya doyduğuna mobil ile çok daha yüksek sayılara ulaşabileceğine inanıyorum. Facebook ve Twitter'dan sonra masaüstünden çıkmış ve büyük kitlelere ulaşmış bir sosyal ağ yok ama mobilde var. Örnek: Instagram, Foursquare.. Mobile yatırım yapan daha çok kullanıcı kazanacak. Şayet Facebook 2 milyar nasıl olur diye sorarsanız mobil versiyonu çok daha başarılı olursa yapar diye cevap verebilirim.

Rakamlarla Facebook
- Facebook'un 600 milyon mobil kullanıcısı bulunuyor.
- Kullanıcıların yaş ortalaması 22.
- 140.3 trilyon arkadaşlık ağı kuruldu.
- En çok kullanan beş ülke Brezilya, Hindistan, Hindistan, Endonezya, Meksika ve ABD.
- 2004 yılından beri 1.13 katrilyon kez "likes" ibaresi kullanıldı, 219 milyon fotoğraf yüklendi, 17 milyar kez kullanıcılar yerlerini paylaşıp, buraların fotoğraflarını yüklediler.

Deniz Bağrıaçık

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.