Salı 22.01.2013 00:00
Son Güncelleme: Salı 22.01.2013 22:17

Free’nin Google ile savaşı

Fransız şirket Free 1 Ocak’tan beri Google ile büyük bir savaş içerisinde.

Fransızların ünlü GSM operatörü Free, 1 Ocak'ta kendi sisteminde Google ve Google yoluyla girilen bütün sitelerdeki reklamları kaldıran bir engelleyici kurdu. Bu demek oluyor ki; Google arama sonuçları ve Youtube'da artık hiçbir reklam çıkamayacak.
Free'nin bu engellemeyi koyarken amacı Google ile olan, ağ sürümü yükseltme masraflarını paylaştırma savaşına dikkat çekmekti. Çok geçmeden Fransa'nın dijital ekonomi ve innovasyondan da sorumlu devlet bakanı Fleur Pelleri olaya el koydu. Pelleri 7 Ocak'ta Free'den engeli kaldırmasını istedi.
Free'nin kurucusu Xavier Niel, tanınmış bir Fransız milyoner. Fransa'nın Steve Jobs'u olarak tanımlanan Niel, Free şirketini 2002 yılında kurmuştu. Free'nin yakın zamanda yaptığı açıklamada cep telefonu oranlarındaki düşüşü, rakip wireless şirketlerin müşterileri enayi yerine koymasına bağladı.
Aslında, Free'nin bir hafta süresince ilanları engellemesi Franssa'nın dijital ekonomisinde çok az etki yarattı. Bu durum sadece Freebox'ın son sürümüne sahip olan kullanıcıları -yaklaşık 5 milyon üye- kapsıyor.
Paris'teki Lowe Strateus şirketinde strateji bölümü başkanı Julien Delatte olanlarla ilgili şu yorumu yapıyor: 'Google'a bütün gücün onlarda olmadığını göstermek için sembolik bir eylem arıyorlardı. Gerçek olmaktan daha çok sembolik bir olaydı.'
Ancak olay manşetlere düştüğü gibi, Twitter'da #AdGate etiketiyle trend yarattı. Bunun yanı sıra, hükümet Google ve Amazon ile Fransız internetine ne kadar katkıda bulunmalarıyla ilgili pazarlık yaparken, ISP (internet servis sağlayıcısı) için güçlü bir dava oluşturdular.
Free'nin bütün eforlarına rağmen, Fransız halkından Google'a karşı kötü bir tepki gelmedi. Dellatte, "Google'ın Fransa'da vergi ödemeyi reddetmesi büyük bir problem. Korkutucu hale gelen durum ise Google'ın kontrolden çıkmış, kendi çıkarlarından başka bir şey önemsemeyen yeni Big Brothers haline gelmiş olması. Doğal olarak halkın Free'den yana olasını beklersiniz ancak hikâyedeki diğer elementler daha ağır basıyordu. Bu, iki büyük oyuncunun arasındaki, aslında iki tarafın da kaybetmezken reklama gerçekten ihtiyacı olan küçük balıkların kaybedeceği, bir savaş olarak görülüyor" dedi.
Fransız halkı için aslında konu internetteki tarafsızlık ve konuşma özgürlüğü yani her internet sitesinin kendi içerik ve reklamından sorumlu olması fikri.
Fred & Farid Group şirketinde Avrupa grup stratejisi başkanı Francois Grouiller'in söylediğine göre Free'nin yaptıkları internet tarafsızlığıyla ilgili birçok tartışma yarattı. Grouiller, "Çoğu kişi Xavier Niel'ın elde etmeye çalıştıklarına karşı pozitif bakarken yöntemlerini eleştiriyorlar. Destekçileri şu ana kadar hep lafını esirgemeyen türden oldular ancak bu sefer Niel'ın yanlış yaptığını düşünüyorlar" diyor.
Fransız telekomların mobil aramalarda ücretleri düşürüp oranları azaltmasına rağmen, Free Google ile olan savaşından vazgeçmeyecek gibi görünüyor. Delatte ise, "yatırımları finanse eden oranları düşürdüler. Bir sonraki jenerasyonun geniş bantlarına yatırım yapmak için parayı nereden bulacaklar?" diyor.

Derleyen: Nilsu Zırhlıoğlu

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.