Salı 19.02.2013 00:00
Son Güncelleme: Salı 19.02.2013 09:51

Merkez medya taşınıyor!

Star Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Karaalioğlu bugün köşesinde önemli bir medya analizi yaptı.

Mustafa Karaalioğlu bugün köşesinde medyada dengelerin nasıl değiştiğini kaleme aldı. Karaalioğlu yazısında adına "merkez medya" denilen ve eski Türkiye'nin merkezindeki basının artık tarih olduğunu ifade etti. İşte o yazı...

Medyada bir ezber bozuldu, farkında mısınız?
Türkiye'de 40 civarında günlük ulusal gazete yayın yapıyor. Gazetelerin hepsi de dolu, iyi çalışılmış ve rekabetçi gazeteler. Hepsinin arkasında tirajına oranla büyük yatırımlar var; binlerce gazeteci çalıştırıyorlar.
Hareketli, çok sesli medya demokrasi için olmazsa olmaz bir kuraldır. Nasıl tanımlarsanız tanımlayın; sağcı, solcu, demokrat, İslamcı, eski Türkiye'ci, vesayetçi ya da liberal her kesimden gazeteler görüşlerine katılmasanız da kendi gerçeklerini yazıyorlar, ısrarla takip ediyorlar. Böylesine coşkulu medyanın dünyada örneği pek azdır.
Bu sayede, yani rekabet imkanlarının genişlemesiyle, yani medyadaki kartelleşmenin zayıflamasının sunduğu imkanlarla, medyanın etki gücü ve elbette pazardaki payları da büyük ölçüde değişiyor.
Merkez yeni adresine taşınıyor.
Değişimi anlatmak için genel bir tasnif yapalım…
"Muhafazakar" sermaye sahiplerinin sahip olduğu gazetelerin toplam tirajı, geri kalan gazeteleri geçti ve aradaki farkı da giderek açıyor.
Star, Zaman, Sabah, Türkiye, Takvim, Yeni Şafak, Bugün, Yeni Akit, Yeni Asya, Milli Gazete, Milat ve Todays Zaman'ın toplam günlük tirajı 2 milyon 250 bini aşmış bunuyor. Bu rakam, pazar payının yüzde 55'nin aşılması demektir.
Buna karşılık, diğer bütün gazetelerin tirajı 2 milyonun altında seyrediyor. Ki o kesimde de bütün sermayeyi aynı başlık altında değerlendirmek doğru değil. Zira, sermaye çeşitliliği ve ideolojik ayrışmalar eski Türkiye medyasını da tek başlık altında toplamayı güçleştiriyor. Nitekim, bazılarının bu tasniften kurtulma çabası da gözleniyor.
Ama dediğim gibi genel bir tasnif yapıyoruz…
Bu tablo bile Türk medyasının bir ezberinin bozulduğunu, "yenilikçi", "demokrat" ve "değişimci" medyanın pazar payını artırdığını ve bir geleneği tarihe gömdüğünü göstermeye yetiyor. Pazara görece geç girmiş olmalarına ve bazıları 28 Şubat'ta 15 yıl kaybetmiş olmasına rağmen mesafeyi kısa sürede kapatarak pazardaki paylarını büyütmeyi başarmıştır.
Bir ezber böylece bozulmuştur. Merkez medya artık adres değiştirmiştir…

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.