Müziğin "elma"sını kim yiyor?
Apple'ın müzik platformu iTunes'un uygulamasıyla dijital müzik telif gelirleri müzik birlikleri yerine doğrudan müzik şirketlerine gidiyor.
Gazeteci Fatih Vural bloğunda bu konuyu ele alıp önemli tespitlerde bulunmuş. İşte o yazıdan notlar...
Dünya teknoloji devi Apple'ın müzik platformu olan iTunes, geçtiğimiz Aralık ayında Türkiye'ye girmişti. iPhone ve iPad kullanıcılarının, bir CD'ye nazaran çok daha uygun fiyatlarla yasal albüm ya da şarkı satın aldığı platform, Türkiye'deki dengeleri de değiştirdi.
iTunes'un gelişiyle beraber, telif haklarını müzik şirketleri adına koruyan başta MÜYAP olmak üzere MÜYOBİR, MÜZİKBİR, MESAM gibi müzik birliklerinin de dijital müzik satışındaki muhataplığı da sona erdi. Dijital müzikte profesyonel bir aşamaya geçen ve dünyada uygulanan sisteme geçen Türkiye'de, yeni muhatap da müzik birliklerinin yerine geçen müzik şirketleri oldu. iTunes'un yanı sıra birçok dijital müzik platformu da ABD'li Orchard ve Fransız Believe firmalarının aracılığıyla, Türkiye'deki müzik yapımcılarıyla doğrudan muhatap haline geldi.
28 ülkede 20 binden fazla plak şirketine hizmet veren ve katalogundaki 7 milyon şarkıyla dünyanın bir numaralı dijital müzik distribütörü olan Amerika kökenli Orchard, Türkiye'de de iTunes'a ve diğer dijital müzik platformlarına en fazla şarkı veren firma. 180 müzik firmasının 168 tanesinin müzik katalogu, ona emanet. Orchard, iTunes'tan gelen telif gelirlerini de plak şirketlerine doğrudan aktarıyor. iTunes gelene kadar, dijitalden gelen telif gelirleri, müzik birlikleri aracılığıyla dağıtılıyor, bu da plak şirketleri arasında telif tartışmalarına yol açıyordu.
Orchard'ın işlevini Türkiye temsilcisi Metin Uzelli şöyle anlatıyor: "Dünyada tedarik sistemi nasıl çalışıyorsa, Türkiye'de aynı sisteme geçildi. Klasik yöntemde, plak şirketleri, üretim ve pazarlamayla meşguldü. Satış, dağıtımcı distribütör firmalar ve perakendeciler aracılığıyla yapılıyordu. Dijital dünya da aynı aslında. Plak şirketleri, üretim ve pazarlamayı yapıyor. Distribütör olarak biz dağıtıyoruz. Perakendeciler de iTunes, Turkcell, Avea, TTNET gibi müzik platformları oldu."
'Korsan yasası' üç ay içinde çıkacak
MÜYAP Başkanı Bülent Forta, Türkiye'deki teliflerin yüzde 90'ının toplanamadığını itiraf etmişti. Dijital alanda profesyonel bir sürece girilmesinin kayıp teliflere olumlu etki edeceği muhakkak. Ama 'korsan yasası'nın hâlâ çıkmaması, hevesleri kursakta bırakıyor. Geçtiğimiz yılbaşında çıkması beklenen yasanın, Meclis'ten üç ay içinde çıkması bekleniyor. Bu yasanın çıkmasıyla birlikte dijital platformda abonelik ve üyelik sistemiyle müzik dinlenilebilecek. Böylece, dijital alanda plakçıların ve sanatçıların şişirme yapması da önlenecek.
EN SON HABERLER
- 1 Türkiye'den yardım seferberliği
- 2 İsrail’in yalanları elinde patladı! Gazze soykırımını böyle örtbas etmeye çalıştılar: Her şey sahte çıktı
- 3 İsrail'in etki ajanları devrede! Adım adım katliamı aklamaya çalıştılar: Nevşin Mengü, İbrahim Haskoloğlu, Oğuzhan Uğur...
- 4 McDonald’s’tan İsrail askerlerine ücretsiz yemek desteği! Sosyal medyadan boykot çağrısı
- 5 Adet kanaması kaç gün sürer? Normal adet sıklığının ne kadar olması gerekir?
- 6 Ayak mantarından korunmak için dikkat edilmesi gerekenler: Ayak mantarı nasıl önlenir?
- 7 Tırnak mantarı nasıl geçer? Tırnak mantarını ne öldürür, ilaçları nelerdir?
- 8 Rihanna hamile mi? Rihanna'dan aile büyükleri anısına düzenlediği gecede şok hareket!
- 9 Okula başlayan çocuklarda fonolojik ve artikülasyon bozukluklarına dikkat!
- 10 Victoria Beckham isyan etti! Victoria Beckham eşi David Beckham'dan şikayetçi...