Pazartesi 16.12.2013 00:00

TL ile ticaret katlandı

Çin Yuanı euroyu geçerek ticarette ikinci sıraya yükseldi ancak TL de boş durmuyor. TL ile dış ticaret yüzde 5’lere dayanarak dört yılda iki katına çıktı. 2013 ilk 10 ay rakamı 13.6 milyar dolar.

Türkiye'nin 2005 yılında gündemine aldığı TL ile ticaret rekor hızla büyüyor. 2009'da 6.1 milyar dolar düzeyinde olan dış ticarette TL kullanımı bu yılın ilk 10 ayında 13 milyar 661 milyon dolara kadar çıktı. Böylece dört yılda TL ile dış ticaret iki katına çıkmış oldu. TL'nin dünya ticaretindeki payı ise henüz binde 29 gibi küçük bir oranda. TL'nin bu çıkışı Çin'in para birimi yuan'ın ekim ayında euro'yu geride bırakarak, ticaret finansmanında ikinci en çok kullanılan para birimi olmasıyla paralel ilerliyor.

Gelişmekte olan ülkelerin para birimlerinin ticarette daha sık kullanılmaya başlanmasına da kesin gözüyle bakılıyor. Üstelik 2012 Ocak ayında yuan yüzde 1.89 oranla dördüncü sıradayken 22 ay sonra yüzde 8.66 ile ikinci sıraya yükselmeyi başardı.

Türk Lirası'nın toplam ticaretteki payı ilk 10 ayda yüzde 4.12 oldu. Bu oran geçtiğimiz yıl geneli olan yüzde 3.59'u yarım puan aşarken yüzde 5'lere yakın bir seviyeden yılı kapaması bekleniyor. İhracatta ise 2 milyar dolar düzeyinde olan TL kullanımı yine ikiye katlayarak 2013'te ilk 10 ay itibarıyla 4 milyar 323 milyon dolara çıktı. Toplam ihracat içinde payı ise oransal olarak yüzde 2.11 seviyesinden 3.47'ye kadar yükseldi. İthalatta ise TL kullanımının payı yüzde 4.5 seviyesinde.

Barış ERGİN/SABAH

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.