Perşembe 19.12.2013 00:00
Son Güncelleme: Cuma 20.12.2013 10:51

Yeni trend: Dijital hastane

Mobilitenin hastanelerdeki gelişimini Galatasaray Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç.Dr. Elgiz Yılmaz Aktuel.com.tr için yorumladı!

"Dijital davranış" ve "dijital düşünce sistemi" geliştirmemizi sağlayan yeni teknolojilerin yanı sıra "mobilite" hemen her sektörde son 10 yılın yükselen değeri oldu. Giderek kişiselleşen bir sağlık sisteminde internetin, tabletlerin ve akıllı telefonların sağlığın sürdürülmesinde, hastalıkların uzaktan yönetilmesinde ve kronik durumlarla baş edilmesinde anlamlı bir yarar ve katma değer kazandırıyor.

Son iki-üç yılda, akademisyenler, hekimler, hastaneler, ilaç sektörü, eczaneler gibi sağlık sektörünün tüm paydaşlarının yanı sıra, hizmet ajansları, mobil operatörler, kablosuz erişim sağlayıcılar, uygulama ve yazılım firmaları gibi sektöre servis sağlayan firmalar dijital kanalların sağlık sektörüne entegrasyonu için yoğun işbirliği içine girdiler. Hatta bu çözüm ortaklıklarına ait deneyimlerin paylaşıldığı networking amaçlı toplantılar bile düzenlenmeye başladı.

Sağlık sektörünün önemli aktörleri olan hastaneler, klinikler, ilaç firmaları geleneksel iletişim ve pazarlama yöntemleriyle dijital iletişim ve pazarlama yöntemlerini entegre ederek ekonomik ve zaman kazandıran iş modelleri kuruyorlar. Bu yaklaşım sayesinde doktorlarla iletişimde ve hasta odaklı çözümlerde yüksek etkinlik düzeyine erişmeyi hedefliyorlar.

Sağlık sektörü söz konusu olduğunda, her doktorun tıbbi uzmanlığı ve dolayısıyla mesleki ihtiyaçları farklı, her doktor için her hastası ve şikayetleri bir ve tek olduğu için, hemşirelerin hasta bakımında, tedavinin takibinde rolü çok önemlidir. Bu nedenle sektör ve servis sağlayıcılar bireysel ve kurumsal web sitelerini, sosyal medya uygulamalarını, çoklu iletişim kanalı etkinliklerini, dijital pazarlama uygulamalarını, B2C stratejilerini oluştururken "sosyal CRM" vurgusunu ön planda tutmalıdır. Dijital kanallar sayesinde sağlık bilgisine, sağlık hizmetine erişim giderek kolaylaştığı için nihai ve potansiyel hasta ve hasta yakınlarının anlık geri bildirimleri anlık kişiye özel "offer"lar şeklinde kullanılabilmeli ve hastanın hizmet alımında süreklilik sağlayacak şekilde değerlendirilebilmelidir. Öte yandan sağlık sektöründe veri madenciliğinin en temel malzemesi hasta kişisel ve tıbbi bilgileri olduğu için veri gizliliği, hasta haklarının ve mahremiyetinin korunması, sağlık okuryazarlık seviyesi göz önünde bulundurularak hastalara ve yakınlarına bilgi akışı sağlanması ve kişiye özel hizmet sunulması altı çizilmesi gereken başlıklardır.

Hastaneler dijital medya uygulamalarının öneminin farkında olmalarına rağmen daha çekingen davranıyorlar. Ancak öne çıkan iyi örnekler zamanla bu çekingenliği azaltacaktır. Örneğin; Dünya Göz Hastanesi'nin dijital iletişim faaliyetleri oldukça dikkat çekici ve başarılı. Öyle ki; hastanenin 2011 yılında Facebook üzerinden lazer tedavilerinde teknolojinin ve hasta seçiminin önemini vurgulamak amacıyla düzenlendiği "Bakışını Değiştir" projesi dünya genelinde 54 farklı ülkeden katılan 500'ün üzerinde sosyal medya kampanyası arasında birinci seçildi.

Öte yandan, Acıbadem Hastaneler Grubu'nun, kullanıcılarına ambulans çağırma, en yakın Acıbadem Hastanesi'ni öğrenebilme, ilk yardım uygulamaları hakkında bilgi verme, hastanede doğan bebeklerinin fotoğraflarını paylaşabilme imkanı veren mobil uygulaması, Anadolu Sağlık Grubu'nun mobil uygulama üzerinden takip edilen "Sigara Bırakma Projesi" ve Medical Park Hastaneler Grubu'nun online randevu veren, grup hastanelerinde görev yapan doktorların bilgilerine ulaşılabilen, hastaların tahlil sonuçlarını takip edebildikleri mobil uygulaması öne çıkan projelerden.

Ayrıca kamu hastanelerinin de teşhis ve tedavi üniteleri ile tıbbi kadro bilgisi, tetkik sonuçları öğrenme, güncel sağlık bilgisi gibi önemli konu başlıkları açısından içeriği zengin kurumsal web siteleri olduğunu da belirtmemiz gerek. Sağlık Bakanlığı tarafından hayata geçirilen Merkezi Hastane Randevu Sistemi sayesinde, hastalar istedikleri devlet hastanesinin istedikleri uzmanlık alanında istedikleri doktordan istedikleri tarihte randevu alabiliyorlar.

Deneyim paylaşımı ve etkileşimin en hızlı olduğu sağlık alanında doktorların tıbbi literatüre ulaşma, online tıbbi, cerrahi eğitim videolarına ve platformlarına erişme, ilaçlara ait detaylı (görsel ve yazılı) bilgileri edinebilme, sosyal güvence sistemiyle ilgili yenilikleri takip edebilme, hastaları için kişiye özel bilgilendirme içerikleri oluşturma, tablet uygulamaları (AND'nin Poster Maker projesi) gibi farklı ihtiyaçları karşılamak amacıyla geliştirilen dijital teknolojiler özellikle doktorlar ve hemşireler tarafından beğeniyle karşılanmaktadır.

Şu noktanın altını çizmekte fayda var; dijitalleşen dünyada farklılaşmanın yolu; sağlık alanında dijital global projelerin Türkiye uygulamalarını ve ülkemizde tasarlanan özgün yerel projeleri kurgularken, sağlık sektörünün etik ve regülatif ilkelerine dikkat etmek çok çok önemlidir. Her ülkenin sosyo-ekonomik, kültürel yapısı farklılık gösterebildiğinden; toplum bireylerinden oluşan nihai ve potansiyel hastaların, sağlık profesyonellerinin ve sağlık kuruluşlarının ihtiyaçlarını doğru tespit etmek, bu verilerden yola çıkarak dijital düşünce sistemi oluşturmak gerekir.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.