Pazartesi 13.01.2014 00:00
Son Güncelleme: Pazartesi 13.01.2014 15:08

Fırsat sitelerinde dikkat edilmesi gerekenler

E-ticaret’in yükselen değeri fırsat siteleri hakkında her şey…

Şehrin karmaşa ve koşturmacasından bunalmış, mutsuz ve yalnız insan için internetten alışveriş neredeyse terapi niteliğinde. Aslında her şey bu mutsuz ve yalnız insanın bir gün e-posta kutusunda bulduğu mesaj ile başladı. "Senin için seçtim", "Sen de çekici ve havalı olabilirsin" başlıklı bu mail, Hadise'den geliyordu... Ve reklamlar "Sen de gel, aramıza katıl" diye bağırıyor bangır bangır. Alışveriş başlıyor, altı parçadan oluşan cep telefonu seti, araba şarjı bile var içinde. Ama arabanız yok! Olsun, yüzde 70 indirimli. Sonra çiçek şeklinde vantilatör (69 yerine sadece 19.99). Farklı olmak için alınan, hatta 1 alınca 1 bedava verilen, ancak bir kere bile giyilmeden dolapta yerini alan tişörtler, elbiseler, ayakkabılar saymakla bitmiyor.

Ofiste her gün aynı işi yapmaktan bunalmış, yaşıtları evlenip Dubai'ye balayına giderken, sevgilisi onu geçen hafta terk etmiş modern 'Ofsayt Osmanlar', gitgide birer Zeki Demirkubuz karakterine dönüşüyor. Mutsuzlar ve en önemlisi yalnızlar" diyen Psikolog Nergis Hamilton alışveriş tutkusunun bağımlılığa dönüştüğü kişilerin alışveriş sonunda kendini çok iyi hissettiğini söylüyor. "Hele kargonun ofise geldiği gün! İşte o gün yılbaşı paketlerini açmak kadar heyecanlı. Kumar bağımlığının aksine, kontrol edemediğiniz dürtünüzün sonucunda ortaya çıkan eyleminiz sona erdiğinde kendinizi her seferinde çok mutlu hissediyorsunuz" diye devam ediyor Hamilton: "Ay sonu ekstreleri geldiğinde, bazen inanamıyor, çoğunlukla kendinizi çok kötü hissediyorsunuz. Ve bu depresif ruh hali, genellikle bir sonraki alışverişin sebebi oluyor." Alışveriş tutkusunun alışveriş bağımlılığına (Oniomania- Kompulsif Alışveriş Hastalığı) dönüştüğü kişilerde duygusal çöküş, sosyal ilişkiler ve iş hayatında ciddi sorunlar yaşanıyor Ve kadınların sayısı erkeklere oranla 8-9 kat daha fazla. Bu kişilerin sanılanın aksine pahalı ürünler satan mağaza ve butiklerden değil; indirimler, fırsat siteleri ve online ucuzluk pazarlarından alışveriş yaptıkları görülüyor. Çoğunlukla da ihtiyaç dışı ürünler satın alınıyor. Dolayısıyla bir kumarbaz için ganyan bayii neyse, alışveriş bağımlıları için fırsat siteleri de aynı.

Şikâyetler çığ gibi büyüyor

Özellikle büyük şehirlere yönelik hizmet veren fırsat siteleri çok hızlı benimsendi, Grupfoni. com'un verilerine göre sunulan fırsatların yüzde 98'i kullanılıyor. Fırsatlara en çok rağbet edenlerse kadınlar. Yine grupfoni. com verilerine göre alışveriş yapanların yüzde 65'i kadın. Yeme-içme, sağlık-güzellik ve etkinlik biletleri en çok tercih edilen fırsatlar arasında başı çekiyor.

Sektörün önde gelen isimlerinden Markapon'un verilerine göre de yeme - içme, ev - dekorasyon ve güzellik fırsatları kadınların, elektronik ürünler ve şehir otelleri teklifleri erkeklerin ilgisini çekiyor. Ürün satışları hizmet satışlarının önünde. Elektronik eşya, kişisel bakım ve ev dekorasyon ürünleri en çok tercih edilenler. Sayıları hızla artan fırsat siteleri kârlı bir iş modeli olarak çıkıyor karşımıza. İddiaları üyelerine ürün ve hizmetleri cazip fiyatlarla sunmak. Site sayısı arttıkça fırsatların kalitesini karşılaştırıp sorgulamak güçleşiyor. Elbette güvenilir sitelerin yanında göründüğü gibi olmayanlar da söz konusu. Kimi sitelerde hizmetin karşılığını alamamak ya da zaten ucuz olan bir malı piyasa değerinden edinip indirimi kaçırmamış gibi yanılsamalara kapılmak mümkün. İnternette biraz dolaşınca artık normal sayılan şikâyetlerle karşılaşmak mümkün. İşte onlardan birkaçı… "Arabam için far temizleme seti aldım; 69 TL'den 29 TL'ye düşmüştü. Fotoğraflarda far sanki yeni alınmış gibi parlıyordu. Ancak işlem pek kolay değil; önce ince zımpara ile iyice zımparalamak gerekiyor, sonra fıs fıs bir cila sıkıyorsunuz. Sonra o cilayı makine ile dağıtmak gerekiyor ki bu işlem kaportaya zarar verebiliyor. Şimdiki aklım olsa değil 29 TL, 9 TL bile vermem."

"Karı-koca hafta içi deli gibi çalışıp hafta sonları da bu sitelerden alınan fırsatlarda mesai harcıyoruz. Cebimizde semt pazarından gidip bir kıvırcık, bir kuru soğan almaya paramız yok fakat hafta sonları en janti mekânlarda sosyeteyle ucuza yemek yiyoruz. Fırsat kuponumuzun kapsamını sınava çalışır gibi çalışıyoruz. Olur da fırsat haricinde bir mamul masaya gelirse yan basarız, icralık oluruz diye hepsini ezberlemekle uğraşıyoruz. Alınan fırsatların tarihlerini kaçırmamak için harcanan efor da cabası." "Fırsat sitelerini gelip geçici hevestir diye düşünüyordum.

İhtiyacım olmayan şeyleri satın almaya başlayınca durumun vahametini kavradım. Ayda iki kez tıraş olan bir adam olarak 289 TL karşılığında 9 parçalık tıraş seti almış olmamı ben bile açıklayamıyorum. Eşimin 329 TL'ye kaptığı şekillendirici bigudilerden de nedense kutuda resmedilen saç modelleri elde edilemiyor. Tüm bunların yanında güzel şeyler de olmuyor değil. 89 TL'ye satın aldığımız hafta sonu tatilinden gerçekten çok memnun kaldık."

"349 TL'den 189 TL'ye düşen Bali masajına yetişmek için toplantıdan fırlayıp taksiye 65 TL ödedim. 'Hiçbir şey değil, çok ucuz' gibi bahanelerle kendimi kandırarak yaptığım bu harcamalar kredi kartı ekstresinin pek de ucuza mal olmayacağını gösteriyor." "Beş yıldızlı bir otelden 1 gece konaklama fırsatı aldım. Otel tadilatta olduğu için butik bir otele yönlendirildim. Orada da istediğim güne rezervasyon yapılamayınca hevesim kursağımda kaldı. 35 gündür para iadesi bekliyorum."

"Eşimle farklı bir hafta sonu geçirmek için off road turu satın aldık. Firmayı arayıp rezervasyonumuzu teyit ettirdik. Ancak rezervasyon saatinde görevli kimseyi bulamayıp dört saat beklemek zorunda kaldık. Sonunda eski model, kalitesiz araçlarla başladığımız tur engebesiz bir alanda yapılan can sıkıcı bir gezintiye dönüştü. Heyecan ve adrenalinden uzak, can sıkıcı bir gün geçirdik. Uzak durun."

AMAN DİKKAT

Fırsat sitelerinden alışveriş yaparken bunlara dikkat edin

>> Fırsatı sunan sitenin güvenilirliği ve kurumsallığına…

>> Fırsatın tüm detayları ile açıklanıp açıklanmadığına…

>> Hizmet tekliflerinde işletmenin bilinirliği ve kalitesine…

>> Kupon kullanım şartlarına…

"TÜRK İNSANI FIRSAT SİTELERİNİ SEVDİ"

Ürün, tatil, şehir indirimi gibi pek çok kategoride hizmet veren Markapon Genel Müdürü Murat Demirhan fırsat siteleri kaynaklı mağduriyetlerle ilgili olarak şu önerilerde bulunuyor: "Tüketicilerin seçimlerini yaparken sadece fiyata değil, hizmetin/ürünün sunulduğu sitenin kurumsal kimliğine ve güvenilirliğine de dikkat etmesi gerekli. Biz sunduğumuz ürün veya hizmetteki kaliteyi şu yöntemlerle garanti altına alıyoruz: Ön araştırma ve eleme, gizli müşteri yöntemi, tüketicilerin geri bildirimleri ve sözleşmede kullanıcıyı koruyan özel maddeler koyarak..."

Sinem BARKIN/Bu yazı 25.05.2012 AKTÜEL 270'nci sayıda yer almıştır.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.