Perşembe 13.10.2011 00:00
Son Güncelleme: Cuma 14.10.2011 14:43

Huffington'ın sırrı ne?

2005 yılından bu yana web dünyasını iş modeli ve haber sunum şekliyle etkisi altına alan The Huffington Post’un kurucusu Arianna Huffington bugün İstanbul’daydı.

(USASABAH)
Ragıp Soylu
2005 yılından bu yana web dünyasını iş modeli ve haber sunum şekliyle etkisi altına alan The Huffington Post'un kurucusu Arianna Huffington bugün İstanbul'daydı.

Sabah.com.tr'nin ana sponsorluğunda düzenlenen Digital Age 2011 Konferansı'nda konuşan Arianna Huffington sosyal medya üzerinden değişen algıları, blog dünyasının ve facebook-twitter'ın gazeteciliğe etkilerini sade bir dille anlattı.
Bu vesileyle biz de Huffington Post'un geçtiğimiz ay 100 milyonuncu yorumunu alan yayın anlayışının neden başarılı olduğunu sizin için araştırdık.

HUFFINGTON POST'U NE BAŞARILI KILDI?


Hiç kuşkusuz Huffington Post'un başarılı olmasını sağlayan temel neden güçlü isimlerin yer aldığı bir blog sitesi olarak ortaya çıkmasıydı. Sitede başından beri blog yazıları desteklendi ve okuyucu yorumlarına özel önem verildi. Önceleri ayrı ayrı sitelerde toplanan yazılar, tek bir yerde bir araya gelmiş oldu. Özel seçilen blog yazarları akla gelebilecek her konuda yazdı. Bu da okuyucu ve yazarlar arasında bağ oluşturdu.
Yüzlerce haber kaynağının buluştuğu bir merkez
Huffington Post, başka örneklerden yola çıkarak haber içeriğini diğer haber sitelerinin hazırladığı haberlerden oluşturmaya başladı. Böylelikle onlarca kaynak içerisindeki haberler linkler verilerek siteye eklemlendi. Okuyucu sınırsız çeşitlikteki habere Post üzerinden ulaşmaya başladı. Daha sonra Yahoo News'in başarılı bir şekilde yürüteceği bu taktik Huffington Post tarafından iyi kullanıldı. Sitenin sade tasarımı, ilk günden bu yana kullanılan tekil manşet alanı ve gözü yormayan görüntüsü diğer bir avantajdı.
Sosyal medya ve yerel unsurlar
Facebook ve Twitter kullanıcıya açıldığı günden bu yana Huffington Post tarafından kullanıldı. Youtube'u 2010 yılı sonuna dek aktif haber paylaşımı için kullanan Post'un hesap sahibi olmadığı sosyal paylaşım sitesi yok gibi. Post'un yorum bölümü zamanla ayrı bir komünite haline getirildi. Kullanıcılar sırf bu tartışmalara katılmak ve bu bölümde önemli birer kişi olmak için siteye girmeye başladı. Yerel sayfalara önem verildi. Chicago ile başlayan yerel sayfalar her geçen gün arttırıldı.
Kategorizasyonun önemi
Kategori sayfaları iyi seçildi. Her geçen zamanla bu kategoriler isim değişikliği, ufak rötuşlarla değiştirildi, geliştirildi. ABD'de o sırada tartışılan konular alt kategori sistemiyle ve düzgün sayfa görünürlülüğüyle okuyucuya sunuldu. Kullanıcının hem bilgi alması, hem de eğlenmesi tam anlamıyla sağlanmak amacıyla en sert ekonomi, en sert magazin haberi de platformda yer aldı.
Zamanla sayıları arttırılan muhabirler sayesinde önemli özel içerikler oluşturulmaya başlandı. Site aynı zamanda "vatandaş gazeteciliğini" iyi kullandı.


HUFFINGTON POST'UN HİKAYESİ


2011 Haziran ayında 35.6 milyon tekil ziyaretçi ile New York Times'ı geride bırakan, bugün 200'den fazla çalışanı olan ve üzerinde 100 milyondan fazla okuyucu yorumu bulunan The Huffington Post 9 Mayıs 2005'te 250 kişinin katkısıyla ve 1 milyon dolar yatırımla kuruldu.
- Siteye ilk katkı verenler arasında aktrist Gwyneth Paltrow, iki kez Pulitzer ödülü kazanmış, gazeteci ve romancı Norman Mailer, The Daily Beast ve Newsweek'in şu anda Genel Yayın Yönetmenliğini yapan Tina Brown gibi kişiler bulunuyordu.
- 2006 yılında ilk büyük reklam gelirini 1 haftalığına ABD'nin en eski ve en büyük reklam firmalarından biri olan JWT Worldwide'tan 100 bin doların altında olduğu tahmin edilen bir fiyata aldı.
-Ağustos 2006'da bir grup iş adamından ve Arianna Huffington'ın yakın çevresinden 5 milyon dolar yatırım elde etti.
Kısa bir sürede aylık 3 milyon ziyaretçi çeken bir haber sitesi
-10 Aralık 2006'ta tüm dünyada reyting sıralamasında 1.400'üncü sıraya yükselen site ABD'de önemli bir politik güç haline geldi. Site 18 ay sonunda ayda 3 milyon tekil ziyaretçi çeken ve 30 milyondan fazla sayfa tıklanma sayısına ulaşan bir merkez oldu
-2007 yılı başlarında tüm gün haber üreten ve blog yazıları yayınlayan haber-yorum gazetesi haline büründü. Bu işi organize etmesi için yazı işleri müdürü olarak BBC'de çalışan Elinor Shields atandı. Daha sonra büyük bir ilgi çekecek olan "Medya, Eğlence, İş, Yaşam Tarzı ve Başkanlık Seçimleri" kategorileri siteye Mayıs 2007'de eklendi.
- 2008 Ağustos'unda Huffington Post ilk yerel sayfası olan Chicago'yu web sitesine ekledi. New York, Denver, Los Angeles gibi eklerin bulunduğu web sitesinin son yerel sayfası DC oldu. Huffington Post'ta yazmasına izin verilen blogger sayısı 2 bine çıktı. Bu sırada Financial Times'ta yayınlanan bir makalede Huffington Post'un halen tam anlamıyla kâr eden bir girişim olmadığı yazıldı.
-2008 yılı sonlarında özel bir şirket tarafından Huffington Post'a 25 milyon dolara varan bir yatırım daha yapıldı.
Facebook eklentisi kısa sürede 500 bin yorum getirdi
-2009 Ağustos'unda Huffington Post "Sosyal Haberler" bölümünü kullanıcılara açtı. Başından beri Youtube, Facebook gibi sosyal paylaşım sitelerini yakından takip eden platform böylelikle bu konudaki derinliğini arttırdı. Facebook üzerinden Web sitesine yorum ekleme özelliğinin getirilmesi sadece bir ayda yorum sayısını 1.7 milyondan aylık 2.2 milyona çıkardı.
-2009 yılında 15 milyon dolar gelir elde eden The Huffington Post, halen tam anlamıyla kar etmiyordu.
Washington Post'tan "parazit" eleştirisi
-2010 Eylül ayında Washington Post'un eski yöneticisi Leonard Downie Jr, Huffington Post gibi sitelerin "başkaları tarafından üretilen içeriği çalan birer parazit" olduğunu söyledi. Downie, Huffington Post'un başka haber sitelerinde üretilen haberleri link vererek kendi sitesinde kullanmasını eleştirdi.
-Ünlü komedyen Jon Stewart tarafından 2010 yarı dönem seçimlerine etki etmek amacıyla Washington'da düzenlenen mitinge The Huffington Post 200 otobüs kaldırdı.
-2010 yılında 30 milyon dolar gelir elde eden Huffington Post ilk kez kâr ettiğini açıkladı.
315 milyon dolara AOL'ye gitti
-2011 Ocak ayında Huffington Post'un kurucuları Arianna Huffington ve Ken Lerer Demokrat Parti'de beraber çalıştıkları eski arkadaşları Peter Daou ve James Boyce tarafından "fikir hırsızlığıyla" suçlanarak dava edildi. 2004 yılında Huffington Post'un tartışıldığı ve 30'dan fazla kişinin çağrıldığı bir ev davetine katılan ikilinin sitede yer almayı kabul etmediği öğrenildi. Arianna Huffington iddiaları kesinlikle reddetti.
- 2011 Şubat ayında AOL, Huffington Post'u 300 milyon doları nakit ve 15 milyon doları da hisse senedi olmak üzere 315 milyon dolara satın aldı. 2005 yılında bir milyon dolar yatırımla kurulan şirkete 3 kez daha yatırım yapılmış ve toplam yatırım miktarı 35 milyon dolara çıkmıştı. Elde edilen gelirin yatırımcılar ve sitenin kurucuları Arianna Huffington ve Ken Lerer arasında paylaştırıldığı öğrenildi.
- Arianna Huffington, AOL çatısında birleştirilen medya şirketlerinin Genel Yayın Yönetmeni ve Grup Başkanı olarak atandı.
-AOL'nin Huffington Post'la kuracağı ortaklıkla ayda dünya çapında 270 milyon kullanıcıyı çekeceği belirtildi. Arianna Huffington şirketlerin birleştirilmesiyle 1400 kişinin patronu haline geldi.
14 ülkede daha açılacak
-2011 Temmuz ayında Huffington Post UK ve Canada açıldı.
-2011 Mayıs'ında AOL ile birleşen The Huffington Post, New York Times'ın web sitesini tekil ziyaretçi açısından geride bıraktı. Mayıs ayında Huffington Post 35.6 milyon ziyaretçi çekerken, Times 33.6 milyonda kaldı.
- 2011 Ekim ayında Arianna Huffington, Fransa'da Le Monde işbirliğiyle bir Huffington Post daha açılacağını aralarında Brezilya, İtalya ve İspanya'nın da bulunduğu 14 ülkede haber sitesini yayına vermeyi planladıklarını bildirdi. Arianna, bu sitelerin içeriğinin tamamen yerel editörler tarafından oluşturulacağını bildirdi.

EL DEĞİŞTİRME SONRASI ELEŞTİRİLER


- Huffington Post'un satışı sonrası hiç ödeme almamış olan yüzlerce blogger Arianna Huffington'ı protesto etmeye başladı. Bugüne kadar bloggerlarına ödememiş yapmamış olan Huffington'ın iş modeli başta New York Times ve Los Angeles Times olmak üzere pek çok gazete tarafından "serf sistemi" olarak eleştirildi. Pek çok blogger el değiştiren Huffington Post'ta yazmayı reddederken, bir kısmı da Huffington'ın sadece siteyi değil, ruhunu da sattığını söyledi.
-Ağrılıklı olarak sol Liberal çizgide yayın yapan sitenin yazarlarının çoğunluğu web sitesinin bir amaç uğrana bina edildiğini düşünüyordu. Satış bu manada yazarların moralini bozdu.
-Siteye sanat alanında önemli içerik sağlayan Visual Arts Source, ArtScene ve ArtLtd boykota başlayarak ödeme almadıkça kendi yazılarının yayınlanmasına izin vermeyeceklerini açıkladı.
-2011 Mart ayında New York Times Genel yayın yönetmeni Bill Keller kaleme aldığı bir makaleyle Arianna Huffington'ı şu şekilde suçladı:
"Kaynakçıların Kraliçesi (çeşitli web sitelerinden haber toplayan Huffington Post'u kastediyor) ünlülere ait dedikoduları, ilgi çeken videoları ve ödeme yapılmayan bloggerlardan alınan yazıları ve diğer yayınlardan alınan haberleri bir web sitesinde bir araya getiren üzerine solcu bir film müziği ekleyerek milyonlarca kişinin ziyaret etmesini sağlayabileceğini keşfeden kadın, Arianna Huffington"
-Nisan 2011'de önderliğini Jonathan Tasini adlı bir bloggerın yaptığı yazarlar Huffington Post'u kendilerine ödeme yapmadığı için dava ettiı. Kendi yarattıkları içeriğin satıldığını belirten 9 bin kişi adına 105 milyon dolar tutarında tazminat istendi. Arianna Huffington blog yazarlarına para ödenmemesini "Newsnight'a bir katılımcı olarak konuk olsanız ne söylerseniz söyleyin para alamazsınız. Bir medya sitesinde yazarlık yapmakla, bir medya sitesine blog yazarlığı yapmak arasında fark vardır" diyerek savundu.

SİTEYE GETİRİLEN GENEL ELEŞTİRİLER
-Huffington Post'a getirilen eleştirilerin başında yayın anlayışının açık bir şekilde yanlı olması geliyor. Arianna Huffington örneğin son haftalarda ABD gündemini belirleyen Wall Street işgalcilerinden yana açık bir tavır aldı. "Tutarlılık, denge ve açıklık" ilkelerinin gazeteciliğin en önemli prensipleri olduğunu söyleyen Huffington'ın Genel Yayın Yönetmenliğini yaptığı sitede ise New York'taki olaylarla ilgili atılan başlıklar şöyle;

"Zafer! Wall Street protestolarını bir harekete taşıyan an"
"Wall Street'i işgal et: Nasıl yardımcı olabilirsiniz"

Huffington Post'a aynı geleneksel medyada olduğu gibi toplumsal olaylara geç yanıt verdiği eleştirisi de getiriliyor. Mesela Wall Street İşgalcileriyle ilgili haberler Huffington Post'ta da oldukça geç ön plana çıkarılmaya başlandı.


ARIANNA HUFFINGTON KISA BİYOGRAFİ


Dünyaca ünlü internet gazetesi Huffington Post'un iki kurucusundan biri olan Arianna Huffington Atina'da doğdu. 16 yaşındayken Cambridge'e taşındı ve Ekonomi alanındaki Yüksek Lisansını Cambridge Üniversitesi'nde 1972 yılında tamamladı. 12 kitabının ilki olan "Female Woman"ı 1973 yılında bastı.
1986 yılında muhafazakar kariyeriyle bilinen ve daha sonra eşcinsel olduğu ortaya çıkan Michael Huffington ile evlendi. 1994 yılında Michael Huffington Senato'ya aday oldu fakat kazanamadı. İkili 1997 yılında boşandı. Evliliklerinden iki kız çocuğu doğdu.
2000'li yılların başına kadar muhafazakar yönüyle ön plana çıkan Huffington, ilk web sitesini Bill Clinton'ın istifasını istemek için "Resignation.com" adıyla kurdu. Daha sonra Ariannaonline.com adında bir haber blog sitesi kuran Huffington, 2003 yılında California Valiliği için Arnold Schwarzenegger'e karşı bağımsız aday oldu ve seçimi kaybetti.
Artık sol-liberal gruplara daha yakın bir profil çizen Huffington 2005 yılında "The Huffington Post"u kurdu. 2006 yılında Time'ın en etkili 100 ismi arasına giren Huffington, geçtiğimiz yıl da Forbes'in en etkili 100 kadın listesinde 28. sırada kendisine yer buldu.
Kariyerinin ilk yıllarından bu yana radyo programı sunan Huffington şu anda "Left, Right &Center" ve "Both Sides Now" adlı politik radyo programlarının ev sahipliğini yapıyor.
Huffington Post'u 7 Şubat 2011'de 315 milyon dolara AOL'ye satan Huffington, şu anda AOL çatısı altında kurulan ve aralarında The Huffington Post, TechCrunch, MapQuest, Engadget, AOL Music, Patch Media, and StyleList'in bulunduğu "The Huffington Post Media Group"un başkanlığını ve genel yayın yönetmenliğini sürdürüyor.
2008 yılında "Sağ Yanlıştır" ve 2010 yılında da "Üçüncü Dünya Amerika" adlı iki kitap yayınlayan Huffington'ın "How I Met Your Mother" gibi dizilerde de yan rol üstlendiği ve çeşitli TV şovlarında seslendirici olarak çalıştığı biliniyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.