Pazartesi 27.08.2012 00:00
Son Güncelleme: Pazartesi 27.08.2012 12:02

Odaklanmak için biraz müzik işyerinde performansı artırabilir

İş yerinde çalışırken dinlenilen müzik, iş üzerinde odaklanmanızı sağlayabilir.

İş yerinde çalışırken dinlenilen müzik, iş üzerinde odaklanmanızı sağlayabilir.

Yan bölmedeki adam telefonda konuşuyor. Karşıda biri kâğıt sıkışan fotokopi makinesine sövüyor. Derken kulaklıklar bir anda gözünüze hoş geliyor. Çalınacaklar listenizi dinleseniz acaba kimse buna aldırır mı? Bazı çalışanlar dikkatlerinin dağıldığını fark ettiklerinde müzik dinlemeyi seviyor. Çevreden çok fazla (ya da çok az) gürültü geliyorsa veya sıkıcı gelen bir işe hareket kazandırmak isteniyorsa da müzik işe yarayabiliyor.
Biyolojik açıdan bakıldığında, melodik sesler beynin ödüllendirme bölümünde dopamin hormonlarının salgılanmasını kolaylaştırıyor. Minnesota, Rochester'deki Mayo Clinic hekimi Doktor Amit Sood'a göre bu, tatlı bir şey yemek veya hoş bir koku almakla aynı kapıya çıkıyor. İnsanlarda dikkatin kolay dağıldığını aktaran Sood, "Dikkati dağılan bir kafanın mutsuz bir kafa olduğunu biliyoruz. Çünkü böyle anlarda hayattaki eksikliklere odaklanırız". Müzikse bizi bulunduğumuz yere döndürebiliyor" diyor.
Miami Üniversitesi'ndeki müzik terapi programında yardımcı doçent olan Teresa Lesiuk, "Müzik tek yönlü düşünme döngüsünü kırar" diyor. Lesiuk müziğin işyeri performansını nasıl etkilediğini araştırıyor. Onun uzman bilişimcilerle ilgili çalışmalarından biri, müzik dinleyenlerin işlerini daha çabuk bitirdiği ve daha iyi fikirlerle ortaya çıktıklarını gösteriyordu. Sebebi de müziğin morallerini yükseltmesiydi. Lesiuk, "Stresli olduğunuzda kararları daha aceleci alabiliyorsunuz, dikkat odağınız çok dar oluyor. Pozitif bir ruh halindeyse daha çok seçeneği hesaba katıyorsunuz" diyor. Lesiuk müzikte kişisel tercihin çok önemli olduğunu da görmüş. Araştırmadaki katılımcılar istedikleri müziği seçip onu istedikleri kadar dinleyebilmiş. Bundan en çok fayda sağlayanlar işlerinde orta vasıflı olanlarken, uzman olarak görünenlerde pek bir etki görülmemiş.
İşe yeni başlayanların bazılarında da müziğin dikkatlerini dağıttığını fark etmiş. İşe alım ajansı Robert Half Technology'nin bölgesel başkan yardımcısı Paul Flaharty, müzik dinlemeyle ilgili çok az şirketin politika sahibi olduğunu belirtiyor. Ancak işyerinde kulaklık takanlar olsa bile öncesinde amirinizle konuşmakta yarar var. Flaharty'nin aktardığına göre bazı yöneticiler kulaklık takan çalışanların kendilerini yeterince işe vermediklerini ve "kendi dünyalarına daldıklarını" düşünebiliyor. Flaharty, "Birisi işini iyi yapmadığı zaman, patronlar bütün gün müzik dinlemekten başka bir şey yapmadığını ve bunun verimliliği engellediğini söyleyebilir" diyor. Bir sınır koymak en iyisi, çünkü bütün mesai boyunca kulaklık takmak kaba görünebilir. Sood, tekrar konsantre olmak için 15 ila 30 dakika müzik dinlemenin yettiğini belirtiyor. Ayrıca en yararlı olanlar da sözsüz müzikler.
The Philadelphia Inquirer'dan köşe yazarı Daniel Rubin, 33 yıllık gazetecilik hayatında bolca caz ve piyano konçertosu dinlediğini, ama bunu yalnızca iş yetiştirirken yaptığını dile getiriyor. "Üç masa ötede tırnaklarını kesen de, hemen yanımda mırıldanan kişi de bana gürültülü geliyor ve başka türlü onların sesini bastıramıyorum" diyor Rubin. Rubin artık çoğunlukla yalnız çal ışıyor ve işyerindeki insanların ona pek işi düşmüyor. Fakat toy bir muhabirken meslektaşları dikkatini çekmekte epey zorlanıyormuş. Rubin, "Bana acil ihtiyaç duyduklarında çaresizlikten bağırıyorlardı" diyor.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.