Giriş Tarihi: 31.8.2012 17:12 Son Güncelleme: 31.8.2012 18:05

Fox News: Skandallar İmparatorluğu

Fox haber kanalı bizlere ve tüm dünyaya şu gerçeği bir kere daha kabul ettiriyor. "Başarılı olmak için kaliteli olmak gerekmez."

(USASABAH)
Zeynel Adıgüzel / NEW YORK
Amerikan medyasını ve televizyon haberciliğini daha yakından tanımak için başladığımız araştırma çalışmalarına CNN ve MSNBC kanallarının ardından belki de medya tarihinin en tartışmalı şirketi ve haber kanalı olan 'Fox News' ile devam ediyoruz.

Önceki iki yazımızda CNN haber kanalı için başarısının büyük bir bölümünü dünya çapında yayılmasına ve milyarlarca insana ulaşmasına bağlamıştık. Bunun yanında başarılı ve zeki yöneticileri sayesinde reytingleri düşmesine rağmen hem para kazandığını hem de şirketin büyüdüğünü ifade etmiştik.
MSNBC için ise ekran yüzlerinin kaliteli ve mesleğinde başarılı kişilerden seçildiğini, program içeriklerinin dolu dolu olduğunu ve demokrat-sol eğilimli bir yayın içeriği barındırdığını ve bu gibi nedenler ile hızla yükseldiğini belirttik.
Peki 'Fox News Channel' başarısını neye borçlu?
Fox haber kanalı bizlere ve tüm dünyaya şu gerçeği bir kere daha kabul ettiriyor.
"Başarılı olmak için kaliteli olmak gerekmez."
Bunun en iyi örneklerine bizler Türkiye'de sıkça rastlıyoruz.Recep İvedik filmlerinin en çok izlenen filmler olması, kalitesiz dediğimiz basit senaryo ve içerikli dizilerin fenomen olması,'bu hayatta tutmaz' denilen nice şarkının hit olması, Fox haber kanalını doğrulamaya yetiyor.
Sonuç olarak Fox haber kanalı başarısını kaliteli yayınlarından ve programlarından ziyade siyasi duruşuna ve misyonuna borçlu.
Partizanca bir yayın politikası izlemesi, Republican Party (Cumhuriyetçi Parti)'ye açıktan destek vermesi, hatta Fox'un patronu Rupert Murdoch'un seçim kampanyalarında Cumhuriyetçiler için milyon dolarlarını bağışlaması kanalı ve şirketi oldukça tartışmalı hale getiriyor.
Obama karşıtı acımasızca ve şiddetli yapılan yayınlar, İslam karşıtlığı ve hatta düşmanlığı, İsrail yanlısı tutumları vs. İşte tüm bunlar Fox için 'haber' kanalından ziyade 'Amerikalı televizyon eleştirmenlerinin de aynı kanaatte olduğunun altını çizerek' bir 'propaganda makinası'* gibi hareket ettiğini doğrulamaya yetiyor.
İşte bu yüzden Fox haber kanalını incelerken ve tartışırken iki şekilde ele almak daha doğru olur. İlk olarak siyasi duruş ve yanlılık, daha sonra teknik yönü ve habercilik anlayışı.
Fox News ve siyaset
Amerika'da ve Dünya çapında Fox girdiği ülkelerde yalnızca işini yapmıyor. Habercilik üzerinde yoğunlaşmıyor. Siyaset ve siyasi aktörler ile temas kuruyor. Bu temaslar çoğu zaman üst perdede şirketin ve Murdoch'un çıkarlarıyla kesişiyor. Avustralya, İngiltere, İrlanda gibi ülkelerde siyasi destekler, ilişkiler ve bağlantılar bunu doğruluyor.
Tüm bu ve benzeri sebeblerden ötürü 'Fox eşittir skandal' söylemi boşuna ortaya çıkmadı. Fox kanalının tarihi kökeninde de siyaset ve gerek 'gizli' gerekse açık siyasi aktörler ile kurulan ilişkiler yumağı yatıyor. Bu durum Murdoch'un şirketi almasından önce kanalı elinde tutan Roger Aıles için de geçerliydi.
Gizli konferanslar ve toplantılar
Fox ve şirketinin bu siyasi aktörlüğü ve misyonu Dünya üzerinde "Fox Effect" yani Fox etkisi gibi bir medya kavramını ortaya çıkarmıştı. Aynı kavram CNN için de kullanılıyor. Ve bu birbirine rakip iki dev medya imparatorluğu Dünya üzerinde herkesten fazla söz söyleme hakkını kendilerinde meşru görüyor. Buna NBC televizyonunu da ekleyebiliriz.
Bu üç firmaya ait olan televizyon kanalları,gazete ve dergiler dışında Warner Bross, NBC Universal, Fox Centry 21 isimleriyle dev film prodiksiyon şirketleri var. Bu film fabrikalarından çıkan filmleri, dizileri milyarlarca insanın hayranlıkla izlediği ve paralarını zevkle bu eğlenceler için harcadığını da bildiğimize göre, bu medya şirketlerinin etkisinin nükleer silahlardan daha güçlü olduğunu söylememiz çok daha kolay hale geliyor.
The Fox Effect adlı kitapta özellikle Fox şirketinin etkisini çok net olarak görmek mümkün. Aslında bu bilgiler biraz daha yaşadığımız dünyayı da anlamamızı kolaylaştıracak cinsten. The Fox Effect, The CNN Effect, The NBC Effect (Etkisi) bütün bunlar Amerikan etkisini ve nüfuzunu da geniş bir kareden, bizlere tüm çıplaklığıyla gösteriyor.
Bu şirketler sadece habercilik mi yapıyor?
Ya da eglence amaçlı 'millet eğlensin' diyerek masum filmler mi üretiyor ?
Kısaca öğrenmekte yarar var.Fox şirketi belli aralıklarla gizli ve çok özel toplantılar düzenliyor.
Bu toplantılar gizli ve basına kapalı. Sadece sızdırılmak istenilen bilgiler ışığında bir kanaate sahip olabiliyoruz. Bu toplantılar Fox News Corporation'un yıllık yönetim konferansı diye aktarılıyor.
Katılımcılar Fox yöneticileri, kıdemli gazeteciler, çok sayıda işadamı, politikacı, ünlüler ve daha çeşitli etkin mesleki gruplardan oluşuyor.
Bazen Meksika'da bazen Avustralya kıyılarında bazen de uzak adalarda bu konferanslar gerçekleşiyor. Hiçbir şekilde davetsiz girilemeyen toplantılar. Rupert Murdoch'un öncülüğünde 2006 yılında yapılan bir toplantıda kısmen bazı bilgiler basına sızmıştı.
Bu bilgiler ışığında o toplantıda görüşülen konu başlıkları şöyle:'İslam ve Batı', terörizm ve ulusal politiklar, yeni medya düzeni.
Katılımcılardan bazıları ise şunlar;
Vali Arnold Schwarzenegger, İngiltere eski Başbakanı Tony Blair, Bono, Al Gore, Senatör John McCain ve eski ABD Başkanı Bill Clinton, İsrail Cumhurbaşkanı Şimon Peres ve ünlü oyuncu Nicole Kidman.
Bu toplantılardan sonra ABD medyasında İslamofobi yayınlarında 11 Eylül sonrasına benzer bir artış gözlemlendi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.