Pazartesi 10.12.2012 00:00
Son Güncelleme: Pazartesi 10.12.2012 03:40

Sarar'dan ABD’ye 100 mağaza

13 yıl önce ABD'ye giden Sarar hedef büyüttü. 7 eyalete giren şirket, 10 yılda 100 mağazaya ulaşacak. Sarar'ın Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, "Türkiye ekonomisiyle birinci ligde oynuyor. Bu da şirketlere yansıyor" diyor.

Sinan Özdedincik / SABAH
13 yıl önce ABD'ye giden Sarar hedef büyüttü. 7 eyalete giren şirket, 10 yılda 100 mağazaya ulaşacak. Sarar'ın Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, "Türkiye ekonomisiyle birinci ligde oynuyor. Bu da şirketlere yansıyor" diyor.

Türkiye'nin erkek hazır giyimine damga vuran markalardan biri olan Sarar, ABD'de hızla yayılıyor. Ülkedeki ilk mağazasını 2000'li yılların başında açan Sarar, bugün 7 farklı eyalete yayıldı. Chicago, Dallas, Los Angeles, New Jersey, New York ve Washington'da mağazaları bulunan şirket bu yıl Las Vegas ve Manhattan'da mağaza açtı. Grand Canal Shoppes alışveriş merkezinde bulunan, Las Vegas'taki ikinci mağaza açıldığı günden bu yana dünyanın önde gelen markalarıyla yan yana boy gösteriyor. Manhattan'daki mağaza ise dünya finans merkezi olarak bilinen Wall Street'te, New York borsasının hemen yanında. Geçen ay Los Angeles/Hollywood, Sunset Bulvarı'nda da mağaza açan şirket, Lakers'ın oyun kurucusu Steve Blake'den sinema oyuncusu John Savage'e kadar pekçok ismi bir araya getirdi. Sarar yılın son mağazasını da Orlando Premium Outlet'te açacak. Hedefi 10 yılda ABD'de 100 mağazaya ulaşmak. Bu hafta Sarar'ın Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar ile konuştuk.
Amerika'ya giden ilk Türk markasısınız. İlk başta başarılı olamadınız. Neden?
1999'da Amerika'da 11 mağazayı içindeki mallarla satın aldım. Batık bir markaydı. Adamın bize borcu vardı. Aldık ama sonra biz de battık. Çünkü mağazalar iyi yerlerde değildi. Hayatımızın en büyük hatasını yaptık. 5 milyon dolar batırdık.
Ama son yıllarda Amerika'da bir çıkış yakaladınız...
O dükkânları kapattık, yeni mağazalar açtık. Kendimiz gidip caddeleri, alışveriş merkezlerini inceledik. İşi öğrenip, kendimize Amerika kapısını açtık. 4 yılda 13 mağazaya ulaştık. Seneye altıncı ayda 16 mağazaya çıkmış olacağız. 2023 yılında Türk dünya markası olarak Sarar'ın Amerika'da 100 mağazası olacak.
ABD'ye neden bu kadar inanıyorsunuz?
Amerika büyük pazar... Türk markasına karşı bir önyargı da yok. Sarar'ı İtalyan markası sanıyorlar. Türk olduğunu duyunca önce şaşırıyor, sonra tebrik ediyorlar.
Dünyada kaç noktada varsınız?
Beş kıtada, 49 ülkede varız. Afrika'nın en ucunda, Kenya'da bile mağazamız var.
Peki Türk markası olmanın zorluklarını yaşıyor musunuz?
Türk markası avantaj olmaya başladı. Los Angeles'taki mağazaya gelen, 55 yaşındaki Ermeni kökenli bir arkadaş kıyafetleri denedikten sonra "Siz Türk markası mısınız?" diye sordu, "evet" dedim. "Ben de Türküm. Nüfus kağıdım var, askerlik yapmadım, 35 yıldır buradayım" dedikten sonra, 5 takım elbise ve birçok giysi aldı. 5 bin dolar ödeyip çıktı. Türk markası olduğumuzu kıvançla söylüyoruz, "Bu ürünleri bayanlar dikiyor" diyoruz. Adamlar hayranlıkla bakıp alıyorlar.
Günde 5 bin giysi üretiyor
Fabrika günde kaç takım elbise üretiyor?
Beş binin üzerinde giysi çıkıyor. Ceketi, paltosu, pardösüsü, takımı vs. İtalyan, Alman, Fransız modacılar çalıştırıyoruz. Biz buralara gelmek için azimle çalıştık.
Yabancı bir marka satın alır mısınız?
Almam. Çünkü artık Sarar markası var. Yetiştiremezsem iyi ülkelere gidip mal diktiririm, Alshaya Grubu ile anlaşma yaptık. Sarar mağazaları açıyorlar. İlkini Kuveyt'te açtılar. Önümüzdeki günlerde Rusya ve Afrika'da da mağazalaşacaklar.
Venezia Hotel'de mağaza açacak
lBir ay içinde Wall Street ve Sunset Bulvarı'nda mağaza açtınız. İlgi nasıldı?
Mağazamız Wall Street'in iki bina yanında. Oraya 500 bin dolar para harcadık. Ertesi gün Los Angeles'ta Sunset Bulvarı'nda mağaza açtık. Bir villa tuttuk, 200 araçlık park yeri var. Las Vegas'ta iki mağazamız oldu, üçüncüyü de açacağız. Önümüzdeki yıl başında dünyaca ünlü Venezia Hotel'in içinde açılacak. Otelin içinde gondollarla alışveriş yapılıyor.
Rekabet iyice kızıştı. Bu iyi mi, kötü mü oldu?
İyi oldu ama kalite düştü. Bir takım elbise, bir gömlek, bir kravat ve ayakkabı, çorabı 299 liraya satan var. Bunlar iyi markalara zarar veriyor. İndirim günleri yanlış oluyor. Buna acilen çare bulunması lazım. İnsanları kandırmamamız gerek. Yalancı indirimlerle fiyatları şişirip insanları ürkütmemeliyiz. Çin malı ya da merdiven altıyla bu iş olmaz.
TÜRKİYE BİRİNCİ LİGDE OYNUYOR
Sarar'a "Yurtdışındaki itibarınız yükseldi mi?" diye sorduk. "Ekonomi gayet iyi. Türkiye'nin değeri arttı. En iyi yerde, en iyi mağazaları Türk firmaları tutabiliyor. Eskiden para dahi olsa, yüzüne bakmıyorlardı. Türk markası diye burun kıvırırlardı. Türkiye birinci ligde oynuyor" yanıtını verdi.
İstanbul'da kira yüksek
Türkiye'deki AVM kiralarını da soruyoruz. Sarar, "Türkiye'de fiyatlar çok yüksek. Avrupa ve ABD'de fiyatlar İstanbul'dan daha ucuz. New York borsasının bitişiğinde daha az kira veriyorum" diyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.