Çarşamba 04.02.2015 00:00
Son Güncelleme: Çarşamba 04.02.2015 22:13

Türkiye'nin ABD'ye ihracatı 2014'te yüzde 12 arttı

Avrupa Birliği ekonomilerinde son 5 yılda yaşanan durgunluk Türkiye’nin ABD pazarına açılmasını sağladı. Türkiye İstatistik Kurumu’nun geçen Cuma açıkladığı rakamlara göre Türkiye’nin ABD’ye olan ihracatı 2014’te bir önceki yıla göre yüzde 12 artarak 6,3 milyar dolara çıktı. Böylelikle ABD, Türk malları için en büyük altıncı pazar oldu.

Büyümenin özellikle Amerikan pazarlarına daha fazla ilgi gösteren ve Avrupa pazarlarında hayal kırıklığı yaşayan Türk iş adamlarının ilgisiyle gerçekleştiği tahmin ediliyor.
Washington, D.C. merkezli iş ve ticaret derneği Türk Amerikan Konseyi (ATC)'nin İcra Direktörü Canan Büyükünsal, Türk iş adamlarının ABD pazarıyla ilgili olarak fikirlerini değiştirdiklerini düşünüyor. Büyükünsal, "Sistemle çalışmak için kararlıysanız ve yeterli sabrınız var, kaliteli de ürün üretip, uygun fiyata satıyorsanız Amerikan pazarı sonuna kadar açık" diyor.
En fazla çelik sattık
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'in açıkladığı yıllık tabloya göre Türkiye ABD'ye en fazla çelik sattı. Çelik endüstrisi ABD'ye olan ihracatını iki kat artırarak 1,4 milyar dolara çıkardı. Makine ve Aksam alanında da yüzde 50'nin üzerinde bir yükseliş sağlanarak bu alanda ihracat rakamı 373 milyon dolara ulaştı.
İhracat kalemleri içerisinde en büyük kayıp yüzde 80 kapasite kaybına uğrayan zeytinyağı ve ürünleri alanında oldu. Bu kategoride ihracat rakamı 20 milyon dolara kadar düştü. Otomobil parçaları ve aksamı ihracatında da yüzde 70'lik bir azalma oldu, bu alanda ABD'ye sattığımız malların tutarı 470 milyon dolara kadar geriledi.
İhracat ithalatı hala karşılamıyor
İki ülke arasında son 5 yıldır artan ticari ilişkilerin arkasındaki en büyük nedenlerden biri olarak 2009 yılında ABD Başkanı Barack Obama'nın Ankara ziyareti sırasında Türkiye ile imzaladığı anlaşma gösteriliyor. İki ülke arasında imzalanan Stratejik Ekonomi ve Ticari İşbirliği Çerçevesi, düzenli olarak ABD Ticaret Bakanı ve ABD Ticaret Temsilcisi'nin Türk muhataplarıyla bir araya gelmesini sağlıyor. İki ülke karşılıklı olarak ticaret misyonları gerçekleştirerek kendi iş adamlarını ülkelerdeki meslektaşları ve hükümet yetkilileriyle de buluşturuyor.
Fakat ABD'nin ticari ilişkilerdeki payı hala 6 milyar dolarlık bir farkla kendi lehine gerçekleşiyor. Türkiye'nin ihracatı hızlı bir şekilde artarken, ithalattaki büyüme bu yıl yavaşlamış durumda. Türkiye geçen yıla oranla ABD'den yüzde 1 artışla 12,7 milyar dolarlık bir ithalat gerçekleştirdi.
Çare TTIP
ATC'den Büyükünsal, ikili ilişkilerin daha da ileriye götürülmesi için yapılması gerekenleri şöyle özetliyor: "Türkiye, ABD ile birlikte Serbest Ticaret Anlaşması imzalama çalışmalarına devam etmeli ve bu ABD ve Avrupa Birliği arasındaki Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığı (TTIP) ile koordineli olmalı. Serbest Ticaret Anlaşması iki ülke arasındaki ticari faaliyetleri her şeyden çok daha fazla artıracaktır."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.