Cuma 31.07.2015 00:00
Son Güncelleme: Cuma 31.07.2015 17:11

Amerikalı ekonomistler FED'in faiz artışına kesin gözüyle bakıyor

Amerikalı ekonomistler, FED'in faiz artışına, temmuz ve ağustos aylarına ilişkin istihdam verilerinin 200 binin üstünde gelmesi halinde eylülde başlayacağına kesin gözüyle gözüyle bakıyor.

Moody's Analytics Başekonomisti Mark Zandi ve High Frequency Economics Başekonomisti Jim O'Sullivan AA muhabirinin önceki gün biten Federal Açık Piyasa Komitesi (FOMC) toplantısı kararları ile ABD'de dün açıklanan ikinci çeyrek büyüme verisine ilişkin sorularını yanıtladı.
Zandi, "ustaca hazırlanan" FOMC sonuç bildirisindeki bazı ufak değişikliklerin eylül toplantısına işaret ettiğini belirterek, "Metinde bazı cümleleri hafif değiştirdiler ve işgücü piyasasında 'biraz' daha ek iyileşme görmek istediklerini söylediler. Önceki bildirilerde olmayan 'biraz' ifadesi, eylül olasılığını artırdı" değerlendirmesini yaptı.
Diğer taraftan, ikinci çeyrekte yüzde 2,3 artarak piyasa beklentilerini karşılamayan Gayrisafi Yurtiçi Hasılanın (GSYH) yanı sıra geçtiğimiz yıllara ait büyüme verilerinin de aşağı yönlü revize edilmesinin "hayal kırıklığı" yarattığını ifade eden Zandi, sözlerini "Bence, büyüme verileri, Fed'in belirleyici faktörleri arasında değil. Faiz artışına eylül ya da aralıkta başlanmasındaki kilit rolü, işgücü piyasasındaki gelişmeler oynayacak. İstihdamın temmuz ve ağustosta aylık 200 ila 250 bin arasında artması, Fed'in faiz artışına eylülde başlaması için yeterli olacaktır" şeklinde sürdürdü.
'Önce istihdam, sonra enflasyon'
Benzer görüşlere sahip olan High Frequency Economics Başekonomisti Jim O'Sullivan da FOMC sonuç bildirisindeki en dikkati çekici noktanın metne eklenen 'biraz' ifadesi olduğunu aktarırken, "Fed bu ince değişiklikle, "tam istihdama ulaşmak üzereyiz" mesajını verdi" dedi.
O'Sullivan, Fed'in faiz artışı için ilk adımı işgücü piyasasına dayanarak atacağı tahmininde bulunurken, 7 Ağustos ve 4 Eylül tarihlerinde açıklanacak iki istihdam raporunun bu nedenle hayati önem taşıdığının altını çizdi.
O'Sullivan, enflasyon rakamlarının faiz artış zamanlamasını nasıl etkileyeceği sorusu üzerine, çekirdek Kişisel Tüketim Harcamaları (PCE) fiyat endeksinin sabit kalması ya da hafif artış göstermesinin artış için gerekli zemini sağlayacağını belirtirken, "FOMC üyeleri, faiz artışına başlamak için enflasyonun yükselmesine ihtiyaç duymadıklarını açıkça ortaya koydular. Çünkü, işgücü piyasasındaki boşluğun düşen işsizlikle kaybolmasının, enflasyon baskısını artıracağına inanıyorlar. Bu yüzden de sıkılaştırmaya başladıktan sonra faiz artışına ne hızda devam edeceklerine, enflasyon rakamlarına göre karar verecekler." şeklinde konuştu.
Buna karşın, istihdam verilerindeki olası bir zayıflamanın ya da işsizlik maaşı başvurularının yükselmesinin, Fed'in kararını etkileyeceğine işaret eden O'Sullivan, dolardaki dalgalanmaların da faiz artışını yakından ilgilendirdiğinin altını çizdi.
O'Sullivan, FOMC'nin doların ani ve hızlı artışlar göstermesini istemediğini, ancak böyle bir gelişmenin faiz artışını ekim ya da aralık toplantısına erteleyebileceğini sözlerine ekledi.

'Faiz kararı her FOMC toplantısında gelebilir'

Her 6 haftada bir buluşan FOMC'nin bundan sonraki 3 toplantısı 16-17 Eylül, 27-28 Ekim ve 15-16 Aralık tarihlerinde gerçekleştirilecek.
Ancak, Yellen geçtiğimiz günlerde ABD Kongresi'nde yaptığı sunum sırasında "Tüm FOMC toplantıları faiz artış kararı için masada yer alıyor. Eğer, faiz artış kararını, sonrasında basın konferansı planlanmayan bir toplantıda alırsak, basın mensuplarını hemen bilgilendirerek, basın toplantısı düzenleyebiliriz" açıklamasını yaparak, ekim toplantısının gözden çıkarılmaması gerektiğine işaret etmişti.

(AA)

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.