Pazartesi 14.01.2013

Dünyadaki her ödüle talip kadın girişimci

Berna İlter... O, müthiş bir girişimci. Bugüne kadar birçok ödül alan İlter, ailenin her şeyden önemli olduğunu belirterek, "Sakın ailenizi ihmal etmeyin" diyor

Yatak ve uyku ürünleri sektörünün öncü firmalarından BRN Yatak'ın Genel Müdürü Berna İlter, başarıdan başarıya koşuyor. Bir şirkette memur olarak başladığı iş hayatında emin adımlarla ilerleyen iş kadını, bugün 5 kıtada 500 noktada 'yatak' satıyor. Dev fabrikada 250 çalışanla hizmet veren İlter'in Afrika'nın ücra köşelerinde büyük cesaretle başladığı iş hayatı, romanlara konu olacak cinsten.
Bize kendinizden bahseder misiniz?
Kayseriliyim. Annem Hatime Hanım, emekli öğretmen, babam Nazmi Bey de emekli astsubay. 9 Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi İngilizce İşletme Bölümü'nden 1996 yılında mezun oldum. Evliyim. Elif İdil ve Melike İrem adında iki kızım var.
Hem mütevazı bir ailenin çocuğusunuz hem de yaşınız, bulunduğunuz konuma göre oldukça genç. İş hayatına nasıl başladınız?
Uluslararası finansa meraklıydım. Ailenin tek kızı olarak mezuniyetten sonra Kayseri'ye döndüm. O dönemde yeni özelleştirilmiş Çinkur'da çalışmaya başladım. İhracat birimi kuruyorlardı. Orada görevlendirildim. 24 yaşında Londra'ya gittim. Metal Borsası'nda Çinkur'a çok uygun kredi çıkardık. Firmanın emtia borsasından çok fazla kazanımı oldu. Özelleştirildikten sonra kapandı. Orası benim için iyi bir okul oldu. Borsadan dolayı çok hızlı karar vermeyi ve risk almayı öğrendim.

TANZANYA'YA ÇELİK KAPI SATTI
Çinkur kapandıktan sonra ne yaptınız?

Metal sektöründe yaptıklarım kısa sürede duyuldu. Çinkur kapanınca Özkoyuncular'a danışmanlık yaptım. Londra Metal Borsası işlemlerini yapıyor, prim alıyordum. Bu arada BRN Uluslararası Danışmanlık ve Dış Ticaret Şirketi'ni kurmuştum. Ancak 2001 krizi patladı.
Krize yenik düştünüz mü?
Hiç pes eder miyim? Kayseri'nin ürettiği ürünleri inceledim. Emaye tava, tencere, ocak, fırın çelik kapı… Katologları yanıma alıp, Afrika'ya gittim. Tanzanya'da bir fuara katıldım. Burada mobilya ve çelik kapı sattım. Orada, 40 bin dolarlık bağlantı yapıp, döndüm. 'Çelik kapı en iyi nereye gider, güvenliği en kötü ülkeler hangileri?' diye araştırdım. Nijerya'da karar kıldım.
Afrika'da güvenliği en kötü ülkeyi mi araştırdınız?
Evet, çünkü çelik kapı satacaktım. Nijerya'ya gittim, iyi iş çıkardım. Çelik kapı satarken ahşap kapı istediler. Ardından koltuk, inşaat malzemeleri de satmaya başladım.

10 İŞÇİYLE BAŞLADI
Yatak ve uyku ürünleri sektörüne nasıl girdiniz?

Afrika seyahatlerimin birinde yatak kumaşı soran oldu. Ben de temin etmeye çalıştım. Daha sonra Avustralya'dan yatak kumaşı talebi geldi. Boyteks'in kumaşlarını Avustralya'ya satmaya başladım. Polonya'dan Avrupa'ya girdik. Bir süre sonra da bitmiş ürün talep ettiler.
Fabrika kurma fikri nasıl oluştu?
Fason üretimde sorun yaşıyordum. 800 metrekarelik yer tuttuk. Eşim batabilecek parayı hesapladı. Öyle 'tamam' dedi. 5 dikiş makinesi, 2 kenar kapatma aldık. 10 işçiyle üretime başladık.
Büyümenizi sağlayan olaylar nasıl gelişti?
Almanya'da bir fuara katıldık. Farklı ülkelerin uyku kültürlerini araştırdık ve farklı modeller yaptık. Bu çeşitlilik ve bölgesel farklılıkları dikkate aldık. Bu bize büyük bir üretici imajı kazandırdı. Çok büyük sipariş aldık. Hemen Kayseri'de 6 bin 500 metrekarelik yer tuttuk. Bitmiş yatak ihracatı zordu. Özel pres yaptırdık, yayları sıkıştırarak süngeri rulo haline getirerek, 100 yerine 500 yatak sığdırdık.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.