Çarşamba 11.05.2016

‘Hayal kuran genç nesillere ihtiyaç var’

OAİB Koordinatör Başkan Yardımcısı Ceceli, amaçlarının gençlerin hayal kurmasını sağlamak olduğunu söyledi

Türkiye İnovasyon Haftası Ankara etkinliklerinin koordinatörlerinden Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri (OAİB) Koordinatör Başkan Yardımcısı Şerafettin Ceceli ile inovasyon kavramını, geride bıraktığımız İnovasyon Haftası'nı, Türkiye ihracatını ve bu konudaki 2023 hedeflerini konuştuk. Ceceli, Türkiye'nin 2023 hedeflerine inovasyonla daha kolay ulaşabileceğini vurguladı.
Congresium'da düzenlenen İnovasyon Haftası nasıl geçti? Haftayı ve organizasyonu değerlendirir misiniz? Ankara'da 2. kez düzenlediğimiz inovasyon etkinlikleri, İstanbul'da 5, İzmir'de 3, Gaziantep ve Adana'da birer kez olmak üzere Türkiye'de 11.'ydi. Bu 2 günlük iş için biz 150 gün çalıştık. Sonucunda da beklentimizin üzerinde bir katılım oldu ve bu bizi çok mutlu etti.
'MAKER, KÜLLİYE'NİN BAHÇESİNE TAŞINMALI'
Maker Hareketi etkinliklerde en fazla dikkat çeken alanlardandı. Bu hareketten biraz bahseder misiniz? Bu hareket öncelikle küçük yaştan itibaren başlayarak çocuklara kendilerinin de bir şeyler yapabileceğini gösteriyor. Bu yüzden harekete daha çok ortaokul ve lise öğrencilerinin katılmasını istedik. Öğrenciler burada workshoplar, sohbetler düzenlediler. Daha önceden maker hareketine katılmış kişilerin ürünlerinin de sergilendiği bir sergi alanı oluşturuldu. Kökeni Amerika'ya kadar dayanan bu hareketi çok önemsiyoruz. Maker hareketi İngilizlerin 'do it yourself' dedikleri hareketin daha teknolojiye adapte olmuş hali. Bu hareketin bir büyüğü olan 'maker fire'ın 2015 yılı sergisi Beyaz Saray'ın bahçesinde yapıldı. Kısacası bu öyle 4 tane genç bir araya gelmiş bir şeyler yapıyor denilecek basit bir iş değil. Benim gönlümden geçen de Türkiye'de maker hareketinin Cumhurbaşkanlığı'nın bahçesinde yapılıyor olması.
EDİSON DA BİR TANE

Türkiye'nin 2023 hedeflerine gelirsek, 500 milyar dolar ihracat hedefinde inovasyonun rolü ve önemi nedir? Bizim maksadımız gençlerimize, çocuklarımıza cesaret vermek, onlarda bir heyecan yaratmaktı. Bir tanesi çıksa ne olacak denilebilir ama Edison, Ford, Graham Bell de bir taneydi. Steve Jobs bir taneydi. Bir Fatma bir Ahmet de biz çıkabiliyorsak ne mutlu bize. 2023 hedefleri arasında yer alan 500 milyar dolar ihracat da artık hayal değil hedef. Ama hedefe ulaşabilmek için de bizim hayal kuruyor olmamız lazım. Bu yolculuk da her yolculuk gibi hayalle başladı. Bu yüzden önemli olan buraya gelen gençlerin de o hayalleri kuruyor olmasını sağlamak.
'KİLO BAŞINA DÜŞEN İHRACATIMIZ ARTMALI'
2023 ihracat hedefinde inovasyonun kilit bir rolünün olduğunu anlıyoruz. Bunu biraz daha somut örnekler üzerinden anlatabilir misiniz? Demirin dünyada kg satış fiyatının ortalaması 60 cent, Türkiye'de ortalaması 1.6 cent. Dün panelde 2 konuşmacı vardı. Biri dedi ki benim sattığım ürünün kg değeri 400 dolar. Ben 400 dolarlık adamları bulmalı, bunları teşvik etmeli, onların hayal kurmalarını sağlamalıyım. Bir tanesi çıktı benim ihracatım 400 milyon dolar, ağırlığı 0 kg. Çünkü oyun satıyorum. İşte onlarla beraber biz 1.6 cent'e ulaşıyoruz. Biz mesela oyun ihracatımızı 4 milyar dolara çıkartırsak, 1.6 oranı 2'ye çıkıcak. O 400 dolar olan ihracatın toplamdaki tutarı 500 milyar dolarlara çıkarsa 2.5 olur oran. Almanya'nın kg başı ihracat değeri 4 dolar. Bizim 3 katına çıkması lazım ki onları biraz geçelim.
DÜNYADA BÜYÜME DURDU
Türkiye'nin ihracat seyrini nasıl değerlendiriyorsunuz? Açıkçası Türkiye 2023 yılı için 500 milyar dolar hedefini koyduğu zamanki büyüme trendinde değil. 500 milyar dolar hedefinin arkasındaki aritmetik dünyadaki toplam ticaretten %1.5 pay almaktı. Türkiye'nin %1.5 pay alma hedefi tutabilir ama 500 milyar hedefi tutar mı? Bu ayrı bir şey. Çünkü, dünyadaki toplam ihracat miktarı hedeflenen noktaya ulaşmıyor ki artık. 2008'den itibaren dünyadaki pek çok ülkede büyüme durdu. Bu Türkiye'nin kusuru değil.
Arda TOPAL

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.