Giriş Tarihi: 8.7.2016

Sobalar yerini mangal ve semavere bıraktı

Ulus Sobacılar Çarşısındaki sobalar havaların ısınıp yazın gelmesiyle yerlerini manga ve semaverlere bıraktı. Esnaflar, “hayat devam ediyor, biz de durmuyor çalışmaya devam ediyoruz. Geçimimizi sağlamak zorundayız” dedi

Kış aylarında Ankaralıların uğrak yerlerinden olan Ulus'taki ünlü Sobacılar Çarşısı esnafı, yaz aylarında da mangal ve semaver satıyor. Çarşıda sobalar mangala, bacalar semavere dönüşüyor. Ankara Madeni İşler Sanatkarları Odası Mehmet Fidanboy Sobacılar Çarşısı'nda doğal olarak kışın soba satışlarının daha fazla olduğunu söyleyerek, "Yazın da esnaflarımız kışa hazırlık yaparak eksikliklerini gideriyorlar. Bir yandan da geçimlerini sağlamak zorundalar, bu yüzden de mangal, semaver ve kürek, civciv suluğu gibi daha bir sürü gereçler satıyorlar" dedi.
TEKNOLOJİ UNUTTURDU
Bunların yanında gelişen teknolojiyle birlikte doğalgazın da yayılmasıyla soba satışlarında genel anlamda büyük düşüş olduğunu belirten Fidanboy, "Bu zamana kadar esnaflarımız el sanatlarıyla çok başarılı, güzel ürünler ortaya çıkardı. Ama şimdiki teknolojik çağdaş insanoğlu öyle bir alet yapıyor ki sana sobayı da unutturuyor mangalı da... Biz buna şaşırıyoruz. Mesela elektrikli ufolar çıktı, mangal dumanları zehirliyor dediler, elektrikli dumansız mangallar çıktı. Onun üzerinde de hem tavuğunu hem köftesini hem balığını kızartıyorlar. Artık insanlar da mangaldan uzak durmaya başladı. Elektrikli ocaklar, fırınları tercih eder oldular" şeklinde konuştu. 40 senelik usta Kemal Kuzucu da (55) Sobacılar Çarşısı, yaz aylarında düşen satışları telafi etmek için davlumbaz ve havalandırma yaptıklarını, mangal ve semaver sattıklarını ifade etti. Kuzucu, şunları söyledi: "Hayat devam ediyor, biz de durmuyoruz. Bazı arkadaşların aksine ben sobacılığın ileride bitmeyeceğini düşünüyorum. Bize gelenlerin mesela, Çayyolu'nda 3 katlı bir evi var. Sobayı kuruyorlar ve onla ısınıyorlar. Çünkü büyük, koca lüks bir yer. Bu sebeple sobayı biz merkeze hiç satmıyoruz. Daha çok merkeze uzak Çayyolu, Ümitköy, İncek, Gölbaşı gibi yerlere satıyoruz. Büyük bir villa, sobayı da bir yere kuruyorlar. 'Hem ısınıyorum hem de nostalji olarak duruyor' diyorlar. Yani sobanın farklı bir değeri var. 'Çocuğum sobayı bilmiyor, merak ediyor, ben de kurunca sobayı görüyor hem de ısınıyor' diyorlar."