Giriş Tarihi: 27.5.2020

Nerede o eski bayramlar

Eskiler hep der “Şimdi bayram mı kaldı, nerede kaldı o eski bayramlar.” Eskiden bayramdı, şimdi ise sadece tatil. Siz de derin bir ah çekip, “Nerede o eski bayramlar” diyenlerdenseniz, biraz hatırlayalım, biraz da hatırlatalım istedik

Kalecik'te yaşayan Ahmet Küçükterzi (80) ile Sare Küçükterzi (80) tam 54 yıldır evliler. 1971 yılında Almanya'ya giden Küçükterzi ailesi 13 yıl Almanya'da kaldıktan sonra 1984 senesinde Kalecik'e geri dönüp burada yaşamaya başladı. Küçükterzi çifti eski bayramları ve evliliklerinin sırlarını SABAH Ankara'ya anlattı. Küçükterzi ailesi: "Eskiden bayramlar güzeldi. Akraba ziyareti olurdu. Yaşlıya saygı vardı. Şimdi yok böyle şeyler. Üzülüyorum. Müslüman bir ülkeyiz eskiyi devam ettirelim istiyorum ama yok. Eskisi gibi saygı, sevgi, itaat yok. Eskiden çocuklar kapıya şekere gelirlerdi. Şimdi köylerde var bu ama şehirlerde yok. Kaybolmuş bir gelenek." Ahmet Küçükterzi, "Benim babam esnaftı, yokluğu gördük. Harp malülü gazisiydi babam. 5 sene İstiklal Harbi'nde topçuydu. Ne madalyasını aldı ne de devletten beş kuruş para aldı. Çalışkan insandı, bizlere bakardı. 1946 senesinde okula başladım. O zamanlar Kalecik'te araba yoktu Ankara'ya eşek ile gidilirdi. Babam beni ilk defa 1946 senesinde bir arkadaşının külüstür arabası ile okula götürürdü. O yılların Ankara'sını bilirim. Ne Yenimahalle ne Aydınlıkevler ne de Keçiören vardı. Her yer bağlık bahçelik yerlerdi" ifadelerini kullandı.
ÇOK ÖZLEDİM
Sare Küçükterzi ile 54 yıldır evli olduğunu söyleyen Ahmet Küçükterzi şöyle anlatıyor: "Akraba olduğumuz için Sare hanım ile her gün görürdük birbirimizi. Teyzemin kızının kızıydı. Teyze anne yarısı derler ya öyleydi, teyzem bizim annemiz gibiydi. Yaylaları, bahçeleri vardı. Hep oraya giderlerdi. Babam hem bakkaldı hem de arıcılık yapardı. Yazın oraya giderdik bizde arılar için. Görürdüm hep onu. O zamanlar çok güzeldi. Nişanlandık. Eskiden nişanlanmak demek artık o senin helalin demekti. Ben çalışmaya Almanya'ya gittim. 21 gün ayrı kaldık. Çok özledim. İyi günde kötü günde. Hep birbirimize dayandık. Almanya'da zor işlerde çalıştık. Yine beraberdik. Evlendikten sonra Almanya'ya tekrar gittim. Gerekli her şeyi ayarlayıp geri dönüp, eşimi alıp geldim. Fabrikada çalıştım. Metalde çalıştım. Mobilya kaplamada çalıştım."

DEĞERLERİMİZİ KAYBEDİYORUZ
"ESKİDEN bayramlar güzeldi" diyen Küçükterzi, "Akraba ziyareti olurdu. Yaşlıya saygı vardı. Şimdi yok böyle şeyler. Üzülüyorum. Müslüman bir ülkeyiz eskiyi devam ettirelim istiyorum ama yok. Eskisi gibi saygı, sevgi, itaat yok. Eskiden çocuklar kapıya şekere gelirlerdi. Şimdi köylerde var bu ama şehirlerde yok. Değerlerimizi kaybediyoruz. Değerlerimize sahip çıkalım. Ben eskiyi gördüm şimdiyi de görüyorum. 50'ler öncesinde değer vardı, gelenek vardı. Şimdi kaybolmuş bir gelenek var. Şu süreçte en çok özlediğim şey bahçemle doya doya ilgilenmek oldu" diye konuştu.
ŞİMDİ KAPIMIZ ÇALMIYOR
"ESKİDEN bayramlarda heyecan olurdu" diyen Küçükterzi, "Eskiden komşular ile temizlik yapılırdı. Mahalle fırınında baklavalar, börekler, yapardık. Birliktelik vardı. Bayram aynı, ramazan aynı ama insanlar değişti. Akrabalık yok, herkes birbirinden rahatsız.Eskiden sabah erkenden kalkar hazırlığını yapardın, el öperdin. Zenginler yemek verirdi. Erkekler bayram namazına giderdi. Eskiden çocuklar kapımızı çalardı, yetişemezdik. Şimdi kapımız çalmıyor bile. Şeker çikolata alıp veren yok. Komşu komşuya gitmiyor. Şimdi bayram geldi mi millet tatile bahane bulmuş oluyor. Eskiler geri gelse bayram heyecanını tekrar yaşasak ne güzel olurdu" dedi.