Bahar yorgunluğu hamileleri iki kat etkiliyor!

Bahar yorgunluğu hamileleri iki kat etkiliyor!

İlkbahar çok keyifli bir mevsim, ama maalesef “bahar yorgunluğu”nu da beraberinde getiriyor. Bu durumdan en çok da anne adayları etkileniyor… Bahar yorgunluğuna karşı alabileceğiniz önlemler yazımızda…

  • Hamilelik
  • Çarşamba 08.11.2017 12:26

Soğuk kış günlerini geride bıraktık ve bu aralar baharın keyfini çıkarma zamanı. Ancak bahar yorgunluğu bazen keyfinizi kaçırabilir. Çünkü mevsim değişikliklerinde karşılaşılan en büyük sorunlardan biridir "yorgunluk". Bu güzel mevsimde doğa ile birlikte insan vücudunun da kimyası değişir. Halsizlik hissetmenin en büyük nedeni de budur. İşte Özel Dr. Back-Up'dan Aile Hekimi ve İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ayhan Tokgöz, bahar yorgunluğunun nedenlerini, belirtilerini ve alınabilecek önlemleri anne adayları açısından değerlendirdi.

Bahar yorgunluğu nedir?

Bahar yorgunluğu, hemen herkesin ve özellikle de hamilelerin mevsim değişimlerinde hissedebildiği birtakım ruhsal ve bedensel belirtilere verilen isimdir. Bahar yorgunluğu kıştan çıkıp ilkbahara geçilen dönemde yoğun olarak hissedilir. Kışın soğuk günlerinden baharın ılık havasına geçerken birçok kişide ve doğal olarak da hamilelerde uykusuzluk ya da halsizlik gibi belirtiler gözlenir.

Nedenleri

Bahar mevsiminde yaşanılan hormonal değişmeler, bahar yorgunluğuna sebep olan durumlardan birisidir. Örneğin; adrenalin ve kortizon hormonları kış aylarına göre daha fazla miktarda salgılanırken bazı hormonların salgısı da azalır. Bahar aylarında, vücudunuzun daha aktif olmasını sağlayacak hormonlar salgılanmasına karşın vitamin eksikliği, beslenme bozukluğu gibi tetikleyici faktörler varsa, vücut buna aynı uyumu gösteremez ve yorgunluk hissi artar.

Ayrıca bazı enfeksiyonlar, tansiyon, şeker hastalığı, tiroit hormon düzensizlikleri, alerjik durumlar gibi rahatsızlıklar bahar yorgunluğunu şiddetlendirir. Havadaki ani ısı değişimi de bahar yorgunluğuna neden olur. Kış aylarında yaşanılan kapalı ve bulutlu günlerden sonra güneş ve ısı değişimi vücut bioritmini değiştirir. Uzun süren yorgunlukların ciddiye alınması gerekir.

Hamilelikte bahar yorgunluğu artıyor mu?

Hamileler bahar yorgunluğunu diğer kişilerden 2 kat daha fazla yaşar. Bu dönemde hamilelerin hissettiği aşırı yorgunluk, çoğunlukla hormonlardan kaynaklanır. Anne adaylarında hamileliğin ilk dönemlerinde görülen yorgunluk, çoğunlukla hamileliğin devamını sağlayan hormon seviyelerindeki yükselmelerle ilgilidir.

Bununla birlikte hamilelikte sıklıkla görülen kansızlık veya tiroit hormonu eksikliği gibi metabolizma bozukluğu hastalıkları da varsa bu süreç biraz daha ağır seyredebilir. Yoğun hamilelik hormonları etkisi altında olan anne adayı, içine girdiği sürecin psikolojik etkileriyle kendini normalden daha fazla bitkin, halsiz, isteksiz, uykuya meyilli ve belki de sinirli hissedebilir. Ayrıca bu aylarda neşeli ve enerjik olunmasının da temel nedenlerinden biri yine hormonlardır.

Anne adayları neden etkilenebilir?

Hamilelerde hormon değişikliği nedeniyle genellikle bir yorgunluk hali vardır. Mevsim geçişlerinin neden olduğu şikayetlerin, yükselen hormon değerleriyle birleşmesi nedeniyle hamileler bahar yorgunluğundan daha çok etkilenirler. Vücut su tutar, bağırsak hareketleri yavaşlar, el ve ayaklarda şişlikler meydana gelir. Ruhsal durumu değişken bir hal alır. Genelde anne adayının süreçle ilgili pek çok kaygısı vardır. Tüm bu şikayetlere bahar yorgunluğunun eklenmesi nedeniyle hamileler, mevsim değişikliğini diğer insanlardan daha zor geçirirler.

Belirtileri...

Bel, kol, boyun, omuz, sırt ve eklem ağrıları

Konsantrasyon bozukluğu

Sürekli uyuma hissi veya uyku bozuklukları

Bağırsak sorunları, kabızlık ve artmış gaz şikayetleri, bazen ülsere varan rahatsızlıklar

Cinsel isteksizlik

Özellikle sabahları halsizlik, bitkinlik, aşırı yorgunluk hissi

Baş ağrısı

Sinirlilik, gerginlik

Nasıl önlem alabilirsiniz!

Öncelikle hamileler sakin ve sağlıklı bir yaşam tarzını tercih etmeliler.

Hamilelerin B ve C vitaminleriyle potasyum açısından zengin bir beslenme düzenleri olmalı.

Tam buğday ekmeği ve tahıl gibi besinlerle yeterli düzeyde karbonhidrat alımı, yorgunluktan korunmada önemli.

Protein de dokularımızın temel taşı olduğundan yeterli düzeyde alınmalı.

Anne adayları günde 1.5-2 litre su içmeli. Yemek yemeden ve yatmadan önce azar azar su içerek vücudun ihtiyacı olan su karşılanabilir.

Uyku düzenine dikkat edilmeli.

Sabahları hafif bir kahvaltıdan sonra en az 15-20 dakika yürüyüş yapılmalı.

Hamileliğe uygun egzersizler düzenli yapılmalı.

Anne adayları domates, patates ve kayısı tüketmeli.

Hazırlayan: Aytülike KESKİN

BİZE ULAŞIN